Vakantie naar Maleisie

Hallo,

Ik en mijn vriendin willen aankomende juli op vakantie naar Maleisie.
Lekker relaxen en toch ook nog veel mooie dingen kunnen zien.
We willen een dag of 10/12 weg en het liefst de volgende dingen zien en het volgende aantal dagen:

• Kuala Lumpur, 2 dagen (aankomst en vertrek van en naar NL ook vanaf KL)
  • Perhentian Island, 3/4 dagen
  • Cameron Highlands, 2 dagen
  • Taman Negara, 2 dagen

Nu is mijn vraag, zijn al deze dingen mogelijk in zo’n kort tijdsbestek?
Zoja, in welke volgorde zijn deze het makkelijkst te bezoeken zodat de reistijden het kortst zijn.
Zo nee, welke optie zou je af laten vallen?

Ik zelf wil zoiezo heel graag naar Perhentian Island en zoiezo naar KL omdat we daar aankomen en vertrekken.

Hallo,

Het is wat kort voor 10 tot 12 dagen naar Maleisie en het zal heftig zijn om zover te vliegen voor zo kort. Het is toch 12 uur vliegen naar Maleisie.
Dus eigenlijk wel vrij kort ook in KL maar 2 dagen is weinig het is een grote stad met veel bezienswaardigheden. Ik zou ook langer op de Pherhentian Island blijven maar dat is persoonlijk.
Ik denk dat het veel vliegen zal worden, anders is het haast niet te doen.

gr van Moira

Is 2 dagen in Kuala Lumpur echt te kort? Hoelang zou jij aanbevelen?
En een dag of 4 op de Perhentians, als ik dit forum een beetje heb doorgelezen kan ik maar weinig mensen vinden die echt langer dan een dag of 4 zijn geweest.
Waarom zou jij langer blijven?

Groetjes

Hallo,

Tuurlijk kan het genoeg zijn maar het is ook persoonlijk om langer te blijven. Ik vond het een gave stad we hebben daar 2 maanden gezeten en ik heb in 2 maanden zeer veel gedaan in KL en omgeving. Verder ook nog 2 maanden rondgereisd in Maleisie.
Ik heb 2 weken op de pherhentian gezeten en ik kon nog wel langer blijven als je langer blijft zou je je duikbrevet kunnen behalen.

Je moet het doen zoals jij het prettig vind het is maar een advies en het is hoe ik er persoonlijk over denk. Ik denk alleen dat 10 tot 12 dagen naar Maleisie erg kort is maar dat kan natuurlijk ook een financieel oogpunt zijn.

gr van Moira

Ja, maar om Kuala Lumpur als stad te bezichtigen als toerist is 2/3 dagen toch wel genoeg?
Ook is 4 dagen naar de Perhentian Islands om zomaar een paar dagen te luieren en te snorkelen genoeg, ofniet?
Reden van ons ‘korte’ verblijf heeft te maken met werk en school van vriendin en ook de financien.
Alhoewel dat laatste relatief is, we zijn van plan om overal, waar mogelijk, minimaal 4 en misschien wel 5 sterren hotels/resorts te nemen. Mochten we dus besluiten langer naar Maleisie te gaan dan nemen we gerust afstand van deze luxe. :slight_smile:

Maar als je het lijstje van mijn 1e post ziet, raad je dit dan ook aan om zo als nietswetende toerist naar Maleisie te gaan? Of zeg je, je kan beter dit of dit doen of zus en zo?
En in welke volgorde is de reis het makkelijkst?
Ik weet dat het misschien allemaal wat kort is, maar neem dan maar maximaal een dag of 14 voor de reis.

Bedankt alvast!

Hallo,

Op de pherhentian island zul je niet echt 4 of 5 sterren hotels vinden.
Ik raad je op pherhentian bubu resort aan is op het kleine eiland en is een 3 sterren hotel.
Verwacht niet veel luxe op Pherhentian het is echt een beetje een backpack eiland achtig gebied.
In Kuala lumpur zul je erg mooie hotels kunnen vinden ik kan je Prince hotel aanraden of Istana is een 5 sterren hotel dit ligt in het hard van de stad erg mooi. Gemiddeld betaal je voor die hotels tussen 75 a 85 euro per nacht. Ik weet niet of dat boven je budget is.

Als je inderdaad niet duikt dan is 4 dagen pherhentian genoeg inderdaad.
Ik weet niet of je van winkelen houd maar in KL zou je 1 hele dag kunnen besteden aan winkelen. Dan hou je nog 1 dag over om naar Petronas Towers te gaan en op en hop bus is erg leuk die brengt je naar allerlei trekpleisters.

Ik zou ook zeker de lonely planet aanschaffen die kan je ook leuke informatie geven.

gr van Moira

Slottiee, 10 a 12 dagen rondreizen in Maleisie is eigenlijk gekkenwerk. Je koopt dure vliegtickets, vliegt 11 tot 13 uur, moet 6 uur tijdsverschil overbruggen en dan ben je daar misschien maar 10 dagen. Ik kom regelmatig voor mijn werk in Kuala Lumpur voor trips van 1 of 1,5 week, maar dat is echt kapotmakerij. Voordat je goed en wel over je jetlag heen bent ga je alweer terug. Ik vind het persoonlijk echt zonde om dat met je vakantie te doen, omdat je jezelf niet de tijd gunt om er echt van te genieten en in haast aan het rondreizen bent.

Hou er maar vast rekening mee dat je, wanneer je bijvoorbeeld met Malaysia Airlines vliegt, 's ochtends vroeg om een uur of 7 aankomt. Je kunt dan vaak nog niet je hotel in, je hebt 12 uur gevlogen, je hebt al dan niet geslapen, maar de eerste van je twee dagen Kuala Lumpur is dan al wel begonnen…

Maar goed, ook dat is persoonlijk. Over KL: het is niet echt een historische stad. Ben je daar naar op zoek, dan ben je in KL zeker binnen een paar dagen uitgekeken. Je kunt nog een uitstapje maken naar Malakka, de Batu Caves en wat andere bezienswaardigheden, maar dat zijn er niet ontelbaar veel. KL heeft wel waanzinnig veel winkels en shoppingmalls te bieden, maar ik weet niet of je daarvoor op vakantie gaat.

Reizen binnen Maleisie: van KL naar Taman Negara kun je met de bus en die is vooraf te boeken bij je hotel. Deze bijvoorbeeld. En verder kun je gebruik maken van het netwerk van Air Asia. Hou er echter wel rekening mee dat je weliswaar met Air Asia naar KL kunt vliegen op je terugweg, maar dat Air Asia niet op dezelfde terminal van KUL vliegt als de andere maatschappijen. Daar zit een transfer van 20 minuten per taxi tussen.

ik zeg net als bovenstaande mensen. veel te kort echt zonde van je geld. je bent doodmoe als je aankomt en dan heb je maar zo kort op iets te zien.
wat veel mensen vanuit hier vergeten is dat reizen vermoeiend is, en tijd kost als je van kl naar perhentians wilt doe je hier een nacht over met de bus. en dan kom je aan en ben je moe want echt slapen kun je niet in de bus.

2 dagen kl vind ik ook wel erg kort er is zoveel te zien. ik zou toch zeggen een dag of 4 minimaal.

en perhentians wij duiken niet maar zouden er langer zijn gebleven als het niet zulk slecht weer was, nu zijn we 4 dagen geweest.

@RHNDTZ:
We komen 's avonds aan op KL, de volgende dag zou dan dag 1 in KL zijn, de dag daarop dag 2, waarop we de dag daarna zouden willen vertrekken naar Cameron Highlands of Taman Negara.

Even een lijstje van de planning maken (heen en terugvlucht reken ik er nu niet bij):
Dag 1: KL
Dag 2: KL
Dag 3: Vertrek vanaf KL naar Cameron Highlands of Taman Negara
Dag 4: CH of TN
Dag 5: CH of TN
Dag 6: Vertrek naar Perhentian Island
Dag 7: Perhentian Island
Dag 8: Perhentian Island
Dag 9: Perhentian Island
Dag 10: Vertrek naar CH of TN
Dag 11: CH of TN
Dag 12: Vertrek naar KL voor vertrek naar NL

Is zoiets echt onmogelijk? Eventueel in een andere volgorde, omdat ik geen idee heb in welke volgorde het het makkelijkst is om te reizen. En eventueel zoals ik al zei mag het ook een dag of 2 langer duren.
Ik snap aan de ene kant wat jullie bedoelen met veel reizen in een korte tijd, maar als je een georganiseerde reis doet van 2 weken of 16 dagen, dan reis je toch ook heel Maleisie door?

Hallo,

als je georganiseerd reist dan zit je meer in de bus dan dat je eruit bent. Dat is het nadeel van groepsreizen. Dus dan doe je nog steeds weinig want je zit de hele dag in de bus.
Als jij het ziet zitten om wel te doen voor zo kort dan moet je het gewoon doen dit zijn adviezen van mensen en wat je er mee doet moet je helemaal zelf weten.
Ik zou alleen wel voor veel dingen gaan vliegen omdat je daarmee je snelheid bepaalt. Ik weet dat je van KL naar Kota Bahru kunt vliegen dan een taxi nemen naar de haven om de boot naar de pherhentian te nemen. Hou wel rekening dat meestal de boten alleen in de ochtend gaat ik geloof dat er nog een om 13.00 uur gaat maar dat weet ik niet zeker.

gr van Moira

Ja, ik zie het dus ook niet zitten om een georganiseerde busreis te doen.
We willen zelf gewoon ‘rondtrekken’ niet als backpackers maar gewoon simpel en efficient reizen.
Ik heb al veel info verzameld en ik weet dat je op de Cameron Highlands niet anders kan komen dan met een eigen auto of openbaar vervoer of bus vanuit KL.
Vanaf Cameron Highlands zou je eventueel met een bus door kunnen naar de Perhentians, of vanaf CH naar Taman Negara en vanaf daar door naar Perhentian Island.
Het liefst vlieg ik idd alles, scheelt veel tijd en is betaalbaar, alleen kan je niet vliegen naar CH of TN, toch?
Daarom vraag ik, wat is de meest makkelijke manier en volgorde om tussen deze plekken te reizen.
Of zeggen jullie van: het is écht te kort, en je moet kiezen tussen CH en TN.
Want ik heb ook reisverslagen gelezen van mensen die dan bijv. 21 dagen door Maleisie reisde, maar de dingen die wij willen doen deden hun in nog geen 10 dagen.

Hallo,

Ja omdat reizen je nekt dat is dodelijk vermoeiend. Afstand hier zijn groot en je zit zo 8 uur in de bus dat is normaal. Dus die mensen lasten veel rust in wat ik goed snap omdat je soms een paar dagen nodig hebt om te herstellen.
Nee je kunt niet vliegen vanuit CH en TN. Dus dan zul je met de bus moeten gaan of er helemaal niet naar toe gaan.

gr van Moira

@Slottiee Als ik het goed begrijp wil je dus eigenlijk een 14-daagse reis, want je hebt een schema van 12 dagen maar je vliegt naar Maleisie op ‘dag 0’ en je komt waarschijnlijk weer in Nederland aan op dag 13. Natuurlijk kan het, het schema zoals je dat hebt opgeschreven. Je moet er alleen rekening mee houden dat je relatief veel aan het reizen bent. Maar dat is een keuze.

Inderdaad doen georganiseerde reizen hetzelfde, ook het hele land in 2 weken. Maar die groepen hebben wel hun eigen bus met chauffeur. Ze hoeven dus nooit te wachten, hoeven nooit iets te regelen, zijn nooit de weg kwijt en het tijdsschema is optimaal. Maar ook dan zijn het veel reisuren.

Vanuit KL kun je met de bus en boot naar Taman Negara, bijvoorbeeld via het linkje dat ik in mijn vorige post had staan. Dan moet je vanuit daar bekijken hoe je het makkelijkst in Kota Bharu komt. Air Asia is niet echt een snelle optie, omdat je al een halve dag kwijt bent om terug te komen in Kuala Lumpur. Dan moet je van daaruit weer een uur naar het vliegveld, twee uur vantevoren aanwezig zijn, vliegen naar Kota Bharu en op de boot naar Perhentian. Maar die boten varen waarschijnlijk enkel 's ochtends.

Omdat je op de terugweg waarschijnlijk naar Cameron Highlands wilt gaan is ook dan Air Asia geen voordelige optie, want dan zou je eerst terug moeten vliegen naar KLIA, van daaruit een uur naar de stad onderweg zijn en dan weer een taxi of bus moeten nemen die er ook weer een paar uur over doet om weer naar het noorden te rijden.

De meest ideale oplossing lijkt me een huurauto. Dan ben je van niemand afhankelijk, hoef je niets bijzonders te regelen en kun je het schema precies aanhouden zoals je het hebt uitgedacht. Vanuit KL naar Taman Negara en vanuit Kota Bhara zou je ook een taxi kunnen ‘afkopen’, maar of dat ook makkelijk gaat als je vanuit Taman Negara of Cameron Highlands wilt vertrekken weet ik niet. De aanlegsteiger voor Taman Negara ligt in ieder geval in the middle of nowhere.

Afgelopen april 2008 heb ik zelf een 16daagse rondreis gemaakt door Maleisie (alleen schiereiland) en dit was een georganiseerde rondreis. Zoals iemand al eerder aangaf, de bus staat klaar, hoeft (vrijwel) nooit te wachten, de weg niet kwijt etc… Dan is 2 weken wel goed te doen…

Maar ik denk dat als je zelf gaat rondreizen dat 11/12 dagen erg kort is… 2 dagen KL zou ik zeker al niet aanraden… heb daar zelf 3 nachten geslapen en dat was heel goed te doen!
Cameron Highlands ligt op circa 300km van KL en daar doe je een behoorlijke tijd over! (overigens zijn de wegen goed genoeg om zelf met een auto te rijden). Taman Negara in 2 dagen is ook vrij kort… De weg er naartoe is lang en daardoor mis je al een halve/bijna hele dag aan reizen. Je kunt per boot (2.5/3 uur vanaf Kuala Tembeling) en per auto ook zoiets geloof ik!! TN is ook zeker de moeite waard voor 3 dagen…

Perhentians ben ik niet geweest,maar heb zelf Penang en Malacca nog bezocht… De laatste vond ik niet heel bijzonder!

Succes met plannen!! Maleisie is absoluut de moeite waard!

slottiee :
als jij het ziet zitten moet je het gewoon doen.

ik zou het niet doen maar zo maakt iedereen zijn eigen keuzes. ik ben een meisje tegen gekomen die deed in 6 weken. thailand,cambodja,vietnam en laos. wij hebben hier 6 mnd over gedaan. wij zien veel (zelfs niet alles) en zij zag meer bus/vliegtuig en trein maar ja dat is een keus die je maakt. en je kommt na die 14 dagen uitgeput thuis van al dat reizen, als je niet langer kunt gaan neem ik aan dat je weer meteen aan het werk moet.

dat wordt best zwaar, want je hebt namelijk tijdsverschil en dus heb je als je terug komt een jetleg(je) als je in maleisie komt valt dit nog wel mee, maar als wij terug komen ben ik altijd minstens een week nodig om weer helemaal in het normale tijdspatroon te zitten.