volgend jaar maart gaan we naar australie (9) weken en maleisie (2 weken) samen met onze kinderen van 2 en 3,5. Hoe kunnen we dit in maleisie het beste aanpakken? Zelf vervoer regelen mbv taxi’s of een auto huren? En wat is een leuke route cq leuke bestemming? En dan van alles vooraf regelen of ter plaatse? met andere woorden… vertel me van alles over maleisie en ik ben je dankbaar!
't is één van de weinige zuidelijker Aziatische landen waar je zelf rijden serieus kunt overwegen. Het verkeer is even crazy als Italië of Turkije en dat is nog altijd zeker 2 x zo overzichtelijk als pakweg India, Vietnam, Indonesië of Sri Lanka!
De wegen zijn dus, zeker tussen de grote steden, vrij goed. Bijvoorbeeld Johor Bahru naar Malacca (en door naar Kuala) is een nette snelweg waar je zeker 80-100 km kunt rijden.
Als je 2 weken hebt zal het toch kiezen worden tussen mainland en Sarawah/Sabah oftewel Maleisisch Borneo. Dat tweede kost zeker een week en dan zou je nog tussen beide provincies moeten kiezen, en mainland is keurig voor 2 weken. Ik zou zeker inhangen
Kuala voor 1-2 dagen
Zuiden (o.a. Malacca, mooie VOC wortels)
Cameron Highlands voor zeker 2 nachten, leuke afwisseling qua klimaat en landschap
En dan verder een fraaie beach-zone aan noordwest- of oostkust. En van daaruit nog dagtrips ondernemen.
Hotels kun je beter vantevoren boeken (lagere prijzen en zekerheid), huurauto ook, en rest dan natuurlijk ter plekke.
bedankt voor je reactie. Wij willen voor nu west maleisie aanhouden. Dit ivm het korte tijdsbestek.
Kuala lumpur houden we zowieso aan. dit is onze vertrek en aankomststad, cameron highlands staat hoog op ons verlanglijstje evenals een eiland (of meerdere) we zitten nu nog te twijfelen over de oost of westkust van west maleisie. Malaca trekt ons ook. je punten komen dus erg overeen met ons wensenlijstje. Taman negara lijkt me geweldig maar naar mijn mening kost dat veel tijd en met de kleintjes minder aantrekkelijk.
Wij zijn afgelopen jaar 4 weken in maleisie geweest, mainland…het was fantastisch. Met twee kleine kinderen zou ik inderdaad niet naar taman negara gaan. In cameron highlands kun je ook een jungletocht doen…deze is veel minder toeristisch en heeft op ons veel indruk gemaakt. Nog een aanrader is om vanaf kuala lumpur naar een olifantenopvangcentrum te gaan: Kuala Gandah Olifanten… deze kost geen entree ,tenzij je met een excursie gaat, dan kost ie zo’n 60 euro, maar wordt je dus echt afgezet, wij zijn zelf met de bus gegaan Wel vragen ze een kleine bijdragen voor de olifanten. Dit was echt een superervaring, en zeker voor de kleintjes denk ik ook erg de moeite waard. Ook georgetown vonden wij erg leuk, je hebt daar een hele grote chinese tempel.
En voor een leuk eiland moet je op perhentian kecil zijn,
veel plezier!
Bedankt voor je antwoord. Kuala gandah lijkt me ook erg interessant. Wist niet dat je daar ook zelf met de bus heen kon gaan (blond:slywink:) Is dat te doen? hoever is dat vanaf kuala lumpur? Had me tot nu toe alleen verdiept in een excursie daar naartoe maar dat is inderdaad enorm prijzig. Ik zag het park op riksjakids.nl daar betaal je voor 3 nachten vier dagen kuala lumpur en kuala gandah 289 euro pp voor volwassenen.
ons reislijstje tot nu toe
kuala lumpur
kuala gandah
malaca
penang
cameron highlands
perhentian island
(volgens mij gaan we weer veel te veel in 2 weken stoppen )
Ik ben zelf net terug uit Maleisie en heb daar 2 weken een rondreis gemaakt… Kuala Lumpur, Malacca, Penang en Cameron Highlands zijn zeker de moeite waard! Taman Negara zou ik ook niet aanraden met kleine kinderen! Perhentian ken ik niet, maar moet heel mooi zijn!!
Dat olifantenpark heb ik niet gedaan omdat onze reisleider aangaf dat er maar 3 olifanten zijn… en dat als het druk is je misschien een uur in de rij moet om er 20 minuten op te kunnen zitten!!
Verder is Maleisie echt een heel mooi land!! Wil je lekker een westere biefstuk eten ga dan eten bij The Ship in Kuala Lumpur (nabij Bukit Bintang) of in Batu Ferringhi (Penang) Heerlijk!!!
De ervaring van Cynthia van kuala gandar komt mij niet bekend voor. Wij waren denk ik met zo’n 20 man…misschien ligt dat aan het seizoen wij waren er in augustus. Er zijn ongeveer 12 olifanten, waarvan er inderdaad 3 tam genoeg zijn om mee in contact te komen. Je mag ze voeren en er zelfs mee het water in…en echt badderen met olifanten is heel speciaal. Voordat je de olifanten ziet krijg je ook een informatiefilm, die ik heel mooi vond…Echt de moeite waard. En je moet het dus echt niet georganiseerd doen!!! je betaald veel te veel. Zelf met de bus is iets meer zoeken, maar dat is het zeker waard. Je moet met de bus naar lanchang, en vanuit daar zijn wij door een local gebracht met de auto. Je moet een stukje de jungle inrijden…wat ook slim is om te doen (misschien handiger met de kinderen) is om zelf een taxi vanuit kuala lumpur te pakken die je helemaal daarna toebrengt. Dat scheelt je ook al een hoop geld. De film en voedertijd was bij ons om 1300 misschien slim om dat van tevoren uit te zoeken, of dat nog zo is…
Wij hadden onze reis alleen een ticket geboekt via www.skybreakers.nl een bureautje in amsterdam die werkelijk alles voor je uitzoeken, wat het goedkoopst is etc.
succes!
heb nog even verder gezocht. Je moet vanaf het grote busstation de bus naar temerloh pakken en in lancang eruit. Wat ook leuk is is dat net voor het park een echte orang asli village is…deze is indrukwekkender dan bij cameron highlands. Je moet een stukje van de weg af…hoop dat jullie geluk hebben met de taxichauffeur, die wist ons daar naartoe te brengen.
Nyca: ik was met een groepsrondreis van de Jong Intra…
Ilse: Dit werd ons verteld, en als ik ook ooit nog zelf in Kuala Lumpur kom op individuele basis dan ga ik ook zelf kijken! Ik was er in april en het werd ons afgeraden omdat het er nu heel erg druk zou zijn!!
heel fijn dat je dat even opgezocht hebt. Wij gaan dan denk ik toch voor de taxi. Schijnt daar niet duur te zijn en voor de kinderen het meest handige.
Welke periode wil je reizen? Dit in verband met Perhentian cq oostkust.
Voor 2 weken reizen met kleine kinderen zou ik 3 tot 4 plekken uitkiezen. reizen is erg vermoeiend. Je hebt ook de mogelijkheid om voordelig te vliegen wat misschien een idee is!
Meest handige (ook ivm de kinderen) zou zijn bijv, KL, Cameron Highlands, Penang en Langkawi
En dan vanaf Langkawi terug vliegen naar KL.
Auto huren tot Penang daar auto inleveren en van Penang met de boot naar Langkawi
of prive chauffeur tot Penang. Leuk hotel voor de kids in KL is Sunway Pyramid… lekker relaxed na de vlucht van Australie…en shoppingmall met ijsbaan… dierentuintje, pretpark en strand met zwemparadijs!
De afgelopen winter hebben wij met onze dochters van 4 en 2 door Zuidoost Azie gereisd. Niet door Maleisie, wij hebben zelf de highlights voor twee weken Maleisie niet op een rijtje. Een aantal andere ouders die hun verhalen op onze site www.verrereizenmetkinderen.nl plaatsen wel. Op ons forum voor en door andere ouders kun je wellicht nog leuke tips krijgen.
Wij vinden het erg leuk om andere gezinnen die door Australie reizen te volgen in hun voorbereiding en avonturen. Misschien iets voor jullie? Wij volgen op onze website inmiddels meer dan tien gezinnen op reis of aan het voorbereiden. De meesten naar bestemmingen in Zuidoost Azie. Australie kennen we zelf niet maar staat wel op onze verlanglijst. Wij zouden het erg leuk vinden ervaringen hierover te plaatsen op onze website.
Pherhentian Island zou ik zeker doen dit is zo onwijs mooi je krijgt spijt ervan als je het niet doet. Echt nog helderwitte stranden en helder blauwe zee. Je kunt je kop onder water steken en je ziet onwijs veel vis en schilpaden super. Wij waren er niet weg te slaan zijn er dus ook bijna 2 weken geweest heerlijk gewoon.
Hoi Moira, heb je tips voor een verblijf op Pherhentian? Hutje aan een mooi strand? En heb je toevallig ook enig idee hoe het daar is in vergelijking met Mabul?
Ik kan Phertian Island niet met Mabul vergelijken dit omdat Mabul nog veel mooier is dan Pherhentian.
Het nadeel alleen van Mabul is dat ze wel accomodatie hebben maar het is bijna onbetaalbaar. Ze vragen dus ook heel veel voor niet zulke mooie accomdatie. Het duiken is er wel heel erg mooi.
Dat is ook de rede dat wij niet op mabul hebben gezeten maar op Semorna daar is echt niks te beleven dit alleen om te gaan duiken op mabul.
Pherhentian daar was wel wat meer te beleven en ook erg leuk witte stranden en helderblauw water. Wij verbleven op het klein eiland bij Bubu resort dus als je die bij google intypt vind je die zeker.
Wij hebben 4 dagen met ons gezin gelogeerd in Watercolours Impiani op Parhentian Kecil.
Leuke hutjes op het strand - en in de jungle, goed georganiseerde snorkeltripjes, super virendelijke bediening en perfect eten!!!
In juli/augustus willen wij de oostkust van Maleisie en Borneo gaan bezoeken. We starten in Kuala Lumpur en zakken dan af richting Singapore, waarvandaan we naar Borneo vliegen. Nu lees en hoor ik veel enthousiaste verhalen over Perhentian in het noord-oosten van Maleisie. Ik vroeg mij of iemand weet of dit eiland te vergelijken is met Pulau Tioman en de Serihuat Archipel meer zuidelijk (waar oa Expeditie Robinson is opgenomen). Is het voldoende om te kiezen tussen een van deze omdat ze vergelijkbaar zijn of is het beter aan te raden om toch allemaal te doen?
Alvast bedankt voor het meedenken!