Soms is een ticket naar Singapore goedkoper, soms een ticket naar Maleisie. Je moet zelf maar spelen met verschillende data op verschillende prijsvergelijkingssites. Uiteraard is Singapore een stukje duurder dan Maleisie, maar ik vind Singapore erg leuk voor een paar dagen.
Ikzelf ben vanuit Singapore naar het noorden gereisd langs de westkust tot aan Langkawi, en ben toen naar Borneo gegaan. Kuala Lumpur is een leuke plek om een paar dagen te verblijven, en Penang is ook wel aardig. Je kan er diverse dagtrips maken. De laatste dagen zou je kunnen relaxen in Langkawi.
Je kan vliegen in Maleisie, en met Air Asia is dat niet eens duur als je op tijd boekt. Ik vind het zelf echter geen probleem om over land te reizen. Bussen en treinen zijn goed in Maleisie, en je kan evt ook een auto huren met privechauffeur. Over land zie je nu eenmaal meer! Als je je beperkt tot de westkust zijn reistijden bijna nooit meer dan 4-5 uur. Lijkt misschien lang, maar als je gaat vliegen, de rit naar het vliegveld neemt, op tijd inchecken, vliegen, wachten op bagage enz. dan ben je net zo lang bezig.
Thailand als startpunt is ook goed mogelijk (als dat veel scheelt met ticketprijs is dat ook goed idee). Begin je met paar dagen Bangkok en vervolgens neem je de nachttrein naar Butterworth in Maleisie.
ik zou zeker naar georgetown gaan in Penang. de plaats zelf is erg leuk maar vanuit daar kun je ook veel dingen bezoeken.
ik vond zelf melaka ook erg leuk. prettige sfeer en gezellige straatjes.
Ik vond de Perhentians aan de oostkust helemaal top !! Echt een aanrader, maar volgens mij is het weer daar in januari niet geweldig.
Taman Negara vond ik ook zeker de moeite waard. Melakka had ik meer van verwacht, leuk om ff een dagje gezien te hebben, maar dat was het dan ook wel.
Het weer aan de oostkust is minder, maar aan de westkust is het over het algemeen wel goed (geef geen garanties :))
Wij zijn ook een beetje zoals jullie geen backpackers, iets meer luxe en toch wat meer willen zien. Je zou vanuit KL naar Penang kunnen reizen (vliegtuig, bus) en daar een iets meer cultureel aanbod ervaren (je kunt echt in Georgetown gaan zitten of bij wat strand Batu Ferringhi) en dan vanuit Pennag doorgaan naar Langkawi (boot of vliegtuig) voor een echt strand gedeelte en vandaar uit terug vliegen naar KL.
Zo heb je een aantal stukken met voldoende diversiteit waar je ej zeker lang genoeg kunt vermaken. Wij hebben bij onze voorbereiding altijd veel aan deze 2 sites: veelzijdigmaleisie.nl en malaysiasite.nl. Daar staat echt heel veel info op en is erg leuk om door te lezen. Vele plezier met voorbereiden.
Voorlopig staat KL vast, wij denken dat we vanuit daar wel dagtrips kunnen maken naar bv Malakka???
We willen echter nog naar 2 andere plaatsen zodat we in elke plaats ongeveer 1 week zijn en vanuit daar tripjes maken!
Langkawi, Penang en de Cameron Highlands staan nu als optie open.
Welke raden jullie aan? of is er misschien een betere optie?
Dagtrips is voor ons het beste; we willen niet continu blijven verhuizen naar weer een ander hotel, dus zoeken we naar plaatsen vanuit waar we dit kunnen doen!
Laatste week willen we wat meer relaxen.
Ik ben benieuwd en laat zeker weten wat het gaat worden.
Nog 1 vraag: hoe zit het met binnenlandse vluchten?
Air Asia heb ik al voorbij zien komen.
Zijn ze een beetje goed vanuit NL te regelen/reserveren?
Als je niet teveel wilt reizen en verkassen dan is de dagtrip vanuit Kl naar Malacca handig. Andere trips zijn ook mogelijk zoals Batu Caves, Canopy walk bij FRIM.
Binnelandse vluchten met Airasia is erg goed vanaf Nederland te regelen, zo heb ik bijvoorbeeld voor mijn trip al een paar vluchten geregeld waaronder Singapore-Kuala Lumpur, retour KL-Bangkok en weer terug van KL naar Singapore.
Jullie willen nog 2 andere plekken bezoeken, dit is wat lastiger omdat je met Penang/Langkawi zit en dit als 2 plekken moet zien. Als je Cameron Highlands er nog bij wilt dan zou ik toch buiten Kl 3 andere hotels nemen, een in Cameron Highlands voor een dag of drie, dan naar Penang en dan naar Langkawi.
Vanuit Langkawi weer terug vliegen naar KL. Je keuze is ook afhankelijk of je meer een strand liefhebber bent of meer voor natuur/cultuur kiest.
ik zie dat over het weer het volgende : De regenmaanden zijn: eind november tot februari aan de Oostkust en december tot eind februari aan de Westkust.
Wij willen graag eind jan voor ongeveer 3 weken naar Maleisie…
Voor de binnenlandse vluchten kan ik ook Fireflyz aanraden (dochtermaatschappij van MAS). Heeft als voordeel t.o.v. Air Asia dat je net als intercontinentaal 20KG bagage mee mag nemen zonder extra kosten. Let wel op naar welk vliegveld je moet! Air Asia vertekt vanaf een ander vliegveld dan Fireflyz en Fireflyz vertrekt weer vanaf een ander vliegveld dan waar je met je internationale vlucht aankomt, er zijn dus 3 vliegvelden.
Wij zijn eind januari op Penang geweest en hebben heerlijk weer gehad, geen druppel gezien, terwijl het de weken daarvoor veel had geregend. Het blijft natuurlijk een tropisch klimaat dus een bui kun je altijd verwachten.