Reisadvies door maleisie (23 dagen)

Hallo forumleden,

Dit jaar willen wij met 2 personen door Maleisie gaan reizen. We hebben echter wat vragen waar we niet uitkomen. Hopelijk kunnen jullie helpen in ons schema.

Wat ons het meest aanspreekt aan een reis naar Maleisie zijn de wereldsteden zoals Singapore en Kuala Lumpur en de mooie stranden en eilanden zoals de Perhentian eilanden en Langkawi. We hebben echt zin om ook te relaxen. Na meerdere reizen in onder andere Indonesie heb ik, misschien ten onrechte maar op basis van veel forumreacties, niet het idee dat de Cameron Highlands voor ons fantastisch vernieuwend gaan zijn. Van Penang heb ik dat idee ook niet, we houden niet echt van de hectiek en onrust die genoemd wordt. Taman Negara is wel een leuke ontdekking, aangezien we nog weinig jungle hebben gezien. Borneo lijkt ons ook gaaf, alleen we zijn er geen voorstander van om een gebied op te zoeken waarvan de rijksoverheid aangeeft dat er wat spanningen zijn om veel extra vluchten te hebben.

Nu ligt vooral Langkawi enorm uit de richting en kom je bijna altijd wel langs of Penang, of de Cameron Highlands. Toch lijkt het ons erg leuk. Wat is een logische volgorde? Vooral dag 16/17/18 in onderstaand schema voelt niet helemaal goed met veel reizen voor een bestemming die niet bovenaan ons lijstje staat. We willen graag afsluiten met wat strand, wat afwisseling inbouwen tussen stad/natuur/strand en niet te veel vliegen. Zijn er nog leuke tips die ik mis en wel op de route liggen, of een alternatief zoals Tioman of Redang? En is onderstaande planning haalbaar (we houden wel van een beetje doorpakken)? Kloppen de tijden zoals Google Maps ze aangeeft een beetje?

Dag 1 Vlucht NL - Singapore
Dag 2 Singapore (einde middag)
Dag 3 Singapore
Dag 4 Singapore
Dag 5 Singapore - Malakka (vroeg) 3 uur
Dag 6 Malaka - Kuala Lumpur (laat) 3 uur
Dag 7 Kuala Lumpur
Dag 8 Kuala Lumpur
Dag 9 Kuala Lumpur - Taman Negara 4 uur
Dag 10 Taman Negara
Dag 11 Taman Negara - Perhentian 6 uur
Dag 12 Perhentian
Dag 13 Perhentian
Dag 14 Perhentian
Dag 15 Perhentian
Dag 16 Perhentian - Cameron Highlands 7 uur
Dag 17 Cameron Highlands
Dag 18 Cameron Highlands - Langkawi 7 uur
Dag 19 Langkawi
Dag 20 Langkawi
Dag 21 Langkawi
Dag 22 Langkawi - Kuala Lumpur Vlucht
Dag 23 Vlucht Kuala Lumpur - NL

Al met al veel vragen! Hopelijk heeft iemand tips voor ons. :vak02:

Ah, en waarom zijn alle hotels op de perhentians bijna al volgeboekt op de grote sites als booking/expedia? Zijn er veel mogelijkheden buiten deze sites om of is het extreem druk vs. weinig aanbod?

De tijden die google maps aangeeft kloppen in ieder geval niet. Kuala Lumpur vind ik zelf als stad niet zo heel bijzonder, omdat het vooral een relatief moderne stad is zonder echt veel bezienswaardigheden. Uiteraard zijn de Batu Caves leuk, is China Town leuk, maar echt bijzonder vind ik het niet.

Vanaf Singapore schijn je er zo een 4 uur over te doen om in Melakka te komen. Melakka is vooral de moeite waard in het weekend, omdat dan er gewoon meer te doen is. Buiten het weekend om vond ik het er een beetje tam en was er gewoon relatief weinig te doen.

Kuala Lumpur zou ik zelf veel korter inplannen. Jullie zijn er al maar 2 volle dagen, maar in principe kan je in 1 avond en een volle dag wel alles al zien zonder je echt te haasten - omdat er gewoon niet heel erg veel te doen is naar mijn mening.

Daarnaast zou ik overwegen om bijvoorbeeld Taman Negara –> Cameron highlands –> Langkawi –> Perhentians te doen als jullie per se richting Langkawi en de Perhentians willen. Voelt voor mij in ieder geval logischer aan. Eventueel kan je dan ook van Perhentians naar Langkawi en van Langkawi naar Kuala Lumpur vliegen. Is één vlucht extra dan wat jullie hadden ingepland, maar voelt zo veel logischer aan qua tijd en reizen.

Ik heb gisteren of eergisteren hier ergens ook al gereageerd: maar ik heb zelf er nog nooit last van gehad dat ik niet op de Perhentians terecht kon op een prima plek. Nog nooit iets gereserveerd en altijd daar pas gekeken waar ik ging slapen. Het is er zeker druk en het aanbod is niet gigantisch, maar wel groot genoeg in principe. Ik heb slechts één keer gezien dat mensen geen plek hadden, omdat ze weigerden in een muf hok te gaan liggen. Die hadden de volgende ochtend echter gelijk een prima plek om daarna te overnachten.

Qua de Cameron Highlands: ik heb in Indonesië ook redelijk wat rondgereisd en het lijkt inderdaad wel wat op de theeplantages van Indonesië. Iets meer natuur ertussen wellicht en wat betere wandelmogelijkheden, maar echte jungle is het zeker niet.
Qua Borneo: je kan er gewoon prima reizen. Veel mensen zijn je al voorgegaan en het reisadvies is puur dat je iets beter op moet letten. In principe zou het geen probleem moeten zijn dus denk ik. Aan de andere kant heeft het vaste land ook genoeg te bieden. Taman Negara is echt geweldig en mocht je echt meer regenwoud willen kan je ook nog naar bijvoorbeeld Endau-Rompin of gewoon bij Langkawi wat regenwoud/mangroves ontdekken. Ook op de perhentians heb je nog wat regenwoud - dus dat loopt wel los.