Eerste keer Maleisie! Vragen, ook mbt reisschema!

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zitten er aan te denken om komende augustus voor 20 dagen (incl vluchten) naar Maleisie (en Singapore) te gaan. Wij zijn backpackers en zullen acco’s en vervoer zoveel mogelijk zelf regelen. Behalve de binnenlandse vluchten, want dat schijnt goedkoper te zijn om dit van tevoren te boeken?
Twee jaar geleden zijn we in Thailand geweest en vorig jaar op de Filipijnen. Prachtig gehad, maar vooral ook op de Filipijnen hebben we erg veel gereisd!
We kunnen helaas ook maar drie weken vakantie opnemen en willen dan toch zoveel mogelijk zien haha!
Dit jaar willen we wat meer rust qua reizen en wat meer zon, zee en strand (relaxen dus). Daarom waren we ook op zoek naar een plek waar het geen regentijd is, wat in onze zomer nogal een opgave is;-). Dat is dan ook 1 van de redenen dat we aan Maleisie denken voor dit jaar. Het scheelt dat het reizen in Maleisie geloof ik al een stuk makkelijk gaat dan bijvoorbeeld op de Filipijnen!
Inmiddels hebben we wel het één en ander gelezen op verschillende forums en internet en hebben we onderstaand, voorlopige reisschema gemaakt.
Aan jullie Maleisiekenners dus de vraag of dit goed in elkaar zit qua route, qua reistijd en drukte en dus een beetje aansluit op onze wensen.
We hebben ook wat vragen aan jullie, waarvan we hopen dat er iemand is die daar antwoord op heeft. Met name over het stuk Penang, Langkawi en Perhentians zijn we nog niet uit.

Dag 1: DUS-SIN
Dag 2: Singapore (late aankomst)
Dag 3: Singapore
Dag 4: Singapore
Dag 5: SIN-KUL (binnenlandse vlucht)
Dag 6: Kuala Lumpur
Dag 7: Kuala Lumpur-Taman Negara (OV)
Is het de moeite waard om hier een nacht te verblijven, gezien de wat mindere verhalen die we her en der lezen? Of is Belum bijvoorbeeld een beter alternatief, ook qua route? Ik ben eigenlijk op zoek naar een beetje Costa Rica achtige jungle, liefst met het zien van wat dieren. We hebben al gelezen dat de kans in Taman Negara klein is. Maar goed, die Costa Rica achtige (echte) jungle heb ik gemist in zowel Thailand als de Filipijnen, dus vandaar die richtlijn.
Dag 8: Taman Negara
Dag 9: Taman Negara- Cameron Highlands (OV)
Dag 10: Cameron Highlands
Dag 11: Cameron Highlands-Penang (OV)
Dag 12: Penang
Dag 13: Penang-Langkawi (boot)
Dag 14: Langkawi
Dag 15: Langkawi-Perhentian Kecil
wat is de beste en snelste route, want ik zie bij Air Asia geen vluchten naar Kota Bharu vanaf zowel Langkawi als Penang?
Dag 16: Perhentian Kecil
Dag 17: Perhentian Kecil
Dag 18: Perhentian Kecil-Kuala Lumpur (binnenlandse vlucht vanaf Kota Bharu)
Dag 19: Kuala Lumpur
Dag 20: KUL-DUS

Wat we her en der lezen zijn de Perhentians meer het bounty gevoel dan de westelijke eilanden, vandaar dat we daar onze vakantie ook willen eindigen. Of weet iemand een nog beter eiland?
Nu twijfelen we alleen of zowel Penang als Langkawi niet te druk wordt? Of is het dan beter één van die twee te kiezen? En welke dan? We willen zon, zee en strand, maar ook wat levendigheid ’s avonds (geen Spaanse Costa’s avonturen, maar ook niet zoals de afgelopen jaren met twee man en een paardenkop op een terrasje zitten) en overdag een beetje rondtoeren en/of aan het strand liggen.
Is er ’s avonds ook wel wat levendigheid op Perhentian Kecil?

Eigenlijk wilden we ook nog Borneo meenemen, maar dat wordt denk ik te druk. Borneo is zelf ook zo geweldig dat het eigenlijk de moeite waard is dat een keer apart te doen lijkt me.

Nou, een heel verhaal is het geworden!
Alvast bedankt voor het meedenken!

HI Pura Vida, Klinkt als een mooie vakantie. Voor Taman Negara moet je vrees ik niet aan een Costa Rica achtige jungle denken, tenzij je een langer verblijf boekt, waarbij je met een gids het park dieper intrekt (ik denk iig 2 nachten in het park zelf verblijven). Nu zie je waarschijnlijk alleen een klein stukje van het park. je komt op dag 1 in de middag aan in TN, op dag 2 heb je de hele dag en op dag 3 vertrekken de meeste busjes richting Cameron highlands in de ochtend.
Langkawi is behoorlijk toeristisch, er is zeker wel nachtleven en alcohol is goed verkrijgbaar (niet overal in Maleisie). Wel wat duurder dan Perhentians volgens mij. Perhentian ben ik niet geweest. Je zou ook een van de twee kunnen kiezen en bv van Singapore via Melaka (koloniale stad) naar KL reizen.

Hoi, je post is inmiddels al een tijdje geleden, maar ik heb wellicht nog een paar tips:

  1. Singapore kuala lumpur kan je wellicht net zo makkelijk met de bus doen. Vliegtuig is qua vliegtijd korter, maar vergeet dus niet dat je ook naar het vliegveld moet, ruim op tijd aanwezig moet zijn, vliegen en dan land je ook nog buiten de stad, dus moet je ook nog naar het centrum toe. De bus vertrek je centrum singapore en kom je centrum kuala lumpur uit. Qua reistijd zal het allebei denk ik even lang zijn, maar gezien het comfort van de bussen, zou dat mijn keuze zijn, minder hectisch.

  2. Langkawi en perhentians zijn allebei nogal relax eilanden, al is er op langkawi wel wat meer activeiten te doen. Maar qua seizoen is perhentians wel perfect en de perhentians worden door zo ongeveer iedereen als de mooiste eilanden van het maleisische vaste land gezien. Echte bounty eilanden. Mijn keuze zou zijn om een dagje perhentian en een dagje extra penang te doen. Je hebt namelijk al een aardig druk reisschema. Op perhentians heb je ook genoeg barretjes om je in de avond te vermaken, zeker op de populaire stranden. Op kecil is meer levendigheid (backpackers scene) dan basar.

  3. Je kan namelijk van penang naar kota bahru bij perhentians in de buurt vliegen met firefly. http://www.fireflyz.com.my/ Betrouwbare maatschappij. Wel een vroege vlucht, 7 uur sochentds al, mar je komt dan wel mooi optijd op perhentians aan.

  4. Penang en langkawi vallen wel in het regenseizoen in de zomer, al valt het regenseizoen er wel mee, maar verwacht dus niet geen regen tegen te komen. Perhentians zitten dus wel in het goede seizoen.

Voor de rest vind ik wel dat je in de logische volgorde reist. Het is een druk programma, maar wel goed te doen en veel verschillende dingen. Maar persoonlijk zou ik dus langkawi skippen en voor het bounty gevoel van perhentians gaan en een dagje extra cultuur en eten in penang.

Hallo,

Bedankt voor de reacties! We hebben onze gedachten erover laten gaan en hebben nu een iets andere planning gemaakt (ticket KUL is geboekt).

Dag 1: DUS-KUL
Dag 2: Kuala Lumpur
Dag 3: Kuala Lumpur
Dag 4: Kuala Lumpur-Medan Sumatra, door naar Bukit Lawang
Dag 5: Sumatra Bukit Lawang
Dag 6: Sumatra Bukit Lawang
Dag 7: Medan Sumatra-Penang
Dag 8: Penang
Dag 9: Penang-Langkawi
Dag 10: Langkawi
Dag 11: Langkawi-Cameron Highlands
Dag 12: Cameron Highlands
Dag 13: Cameron Highlands-Perhentians
Dag 14: Perhentians
Dag 15: Perhentians
Dag 16: Perhentians
Dag 17: Perhentians - Kuala Lumpur
Dag 18: Kuala Lumpur
Dag 19: KUL-DUS

We slaan taman negara over, omdat we nu de jungle hebben op Sumatra (daar willen we naar de oerang oetangs).

De vluchten naar Medan en naar Penang moeten we nog wel boeken, willen we doen met air asia. Weet iemand of je dat beter op tijd kunt doen, of op t laatste moment (wat is goedkoper)?

Verder zijn we er nog niet over uit of we Langkawi nog wel gaan doen dan, als het net als Perhentians een relax eiland is. Onze voorkeur gaat toch uit naar Perhentians, omdat dit mooier moet zijn en dus beter qua weer.
Eerst wilden we Penang juist overslaan, maar vanuit Medan vliegt Air Asia niet naar Langkawi en wel naar Penang. Misschien is het beter om alleen Penang te doen (ook qua reistijd)? Maar is er genoeg te doen voor 4 nachten, of wordt dat weer te lang?
Of heeft iemand een ander altenatief? Wellicht de oostelijke eilanden, ook ivm het regenseizoen?
Of misschien dat we toch Singapore er nog tussen plakken en de nationale feestdag op 9 augustus meepakken…geen idee of dat leuk is verder haha!
Verder zitten we, als we niet naar SIN gaan, geloof ik net tijdens de ramadan in Sumatra. Weet iemand of dit problemen gaat geven met bv eten en drinken (ook alcoholische dranken)?

Dit ziet er uit als een goed schema. Langkawi is natuurlijk de overweging, er is wel meer te doen dan op de perhentians, er zijn verschillende attracties (de skybridge, underwaterworld), dus je kan je er zeker ook met andere dingen dan het strand vermaken.

Of 4 nachten penang te veel is is voor iedereen verschillend, er zijn mensen die zeggen dat 2 dagen genoeg is en mensen die er 2 weken verblijven. Iets wat ook in je route zou passen is misschien een verblijf in kota bharu. Van wat ik gehoord heb is daar het nog wat meer tradionelere maleisische stad als kuala lumpur en het islamitische hart van maleisie. Een dagtripje (en eventueel een nacht) naar Melaka vanaf kuala lumpur is natuurlijk ook nog wel iets waarmee je een dagje kan vullen.

Singapore zou natuurlijk ook leuk zijn, maar dan word het weer meteen een stuk langer en meer reizen.

Mooie trip! Ik zou alleen langer op Pengang blijven. Ik ben er afgelopen zomer 3 dagen geweest en had er nog wel langer willen blijven. Bezoek vanaf Georgetown met de boot Monkey beach, prachtig bijna ongerept strand. Georgetown zelf is een beetje vieze hectische stad, maar wel echt Aziatisch. Op een of andere manier vonden wij het erg leuk. Langkawi is een paradijsje uit de de boeken, witte stranden en een kust bezaaid met kleine groene eilandjes. Echt nachtleven is er niet, maar er is wel relatief goedkope alcohol door de speciale belastingtarieven aldaar. Overigens lees je overal dat de boot van Penang naar Langkawi een ramp is qua veiligheid en comfort. AirAsia is your friend! Wij vlogen van PNG naar LKW voor een habbekrats, vlucht van 15 minuten. Cameron Highlands werd ons door medereizigers afgeraden evenals taman Negara, maar wij waren ook al op Borneo geweest. CH en TN werden beschreven als erg toeristisch en een beetje neppig.
Je kunt inderdaad ook met de bus van Singapore naar Melaka, daar een dag blijven en dan met de trein naar KL. Vonden wij de moeite waard (zowel Singapore als Melaka).

Bedankt weer! Is iemand van jullie op Pangkor geweest want daar zitten we nu aan te denken ipv Penang en Langkawi…Langkawi wordt iets te krap voor 2 nachtjes en zullen we dan over moeten slaan en op Penang kun je niet zwemmen toch in tegenstelling tot Pangkor? Aangezien we ook wel iets meer zon, zee en strand willen dit jaar…

hallo ,wij zijn net terug van 4 weken malaisie ,en dat voor de 4de keer ,toevallig zijn we op pangkor geweest ,ja wat vind je van pangkor ,stranden zijn niet zo geweldig dan perhentian ,maar wat wel leuk is dat er veel apen en neushoornvogels zitten ,en er ligt tamelijk veel afval overal ,omdat ze de vuilniszakken aan de weg zetten en de apen daar heerlijk gebruik van maken om eet en drinkbare dingen uit te halen en het resultaat is overal afval ,wij zaten in nipah bay ,na eerst 2 nachten op flora beach gezeten te hebben ,daar moet je niet slapen ,nipah villa is verder super ,ruimte schoon en behulpzaam en een gezellig resaurant waar je kan ontbijten .1 ding zijn we in die jaren wel wijzer geworden dat de zee aan de perhentian kant mooier schoner is ,
kecil is wat drukker ,maar wil je snorkelen is besar beter ,maar je kan ook een bootsman vragen je te brengen ,visa versa. in taman negara zou ik verblijven in travellershome ,is goedkoper dan mutiara in park zelf. belum forest daar zijn wij nu geweest ,dit viel zeer tegen en de prijzen zijn zeer hoog ,en je zou zeggen veel dieren geen vogeltje in oerwoud gezien alleen een arend ,kun je beter een boottripje doen in taman negara daar hebben we veel soorten ijsvogels gezien .de cameron is niet zo veel bijzonders ,als je wat wil zien vonden wij mossie forest wel leuk ,de orang asli is niets en de waterval is nog lager als het bruggetje waar je over loopt niet spectaculair . reizen van het een naar het ander is zeker een dag bij bus of taxi ,de afstanden zijn zeer groot,hoop dat je wat aan mijn tips hebt gr en succes