Mijn vriendin en ik gaan in September een aantal dagen reizen door Maleisië.
We willen in vrij korte tijd veel proberen te zien, hebben inmiddels al een aantal reisjes gemaakt in Azië en tot nu toe is dit doel ons altijd redelijk gelukt.
Graag hoor ik van jullie wat jullie van onderstaand schema vinden.
Eventuele tips hoor ik graag van jullie.
Amsterdam - Kuala Lumpur
Kuala Lumpur
Kuala Lumpur
KL- Kuching
Kuching
Kuching
Kuching - KL -TN (is dit te doen?)
Taman Negara
TN - CH
Cameron Highlands
CH - Penang
Penang
Penang -Langkawi
Langkawi
Langkawi
L - Kuala Lumpur
Kuala Lumpur - Amsterdam
Mijn vriendin en ik gaan in September een aantal dagen reizen door Maleisië.
We willen in vrij korte tijd veel proberen te zien, hebben inmiddels al een aantal reisjes gemaakt in Azië en tot nu toe is dit doel ons altijd redelijk gelukt.
Graag hoor ik van jullie wat jullie van onderstaand schema vinden.
Eventuele tips hoor ik graag van jullie.
Dag1: Amsterdam - Kuala Lumpur ( Vliegen)
Dag 2:Kuala Lumpur ( vliegen en aankomst Kl hoe laat?)
Dag 3:Kuala Lumpur ( Zo laten)
Dag 4:KL- Kuching ( zou ik proberen een ochtend vlucht te nemen)
Dag 5:Kuching ( Zo laten)
Dag 6:Kuching ( zo laten)
Dag 7:Kuching - KL -TN (is dit te doen?) ( Zou ik Kuching van maken)
Dag 8:Taman Negara ( zou ik laten vervallen en nog een dag Kuching)
Dag 9:TN - CH ( Vanuit Kuching naar KL en door naar Cameron Higlands)Dag 10: Cameron Highlands ( zo laten)
Dag 11:CH - Penang ( avond vlucht nemen zodat je nog wat aan je dag hebt op Cameron Highlands)
Dag 12:Penang ( zo laten)
Dag 13: Penang -Langkawi ( Avond vlucht nemen zodat je nog wat aan je dag hebt in Penang)
Dag 14: Langkawi ( zo laten)
Dag 15: Langkawi ( zo laten)
Dag 16: L - Kuala Lumpur ( Ochtend vlucht nemen en waarschijnlijk vertrek je s’avonds /s’nachs naar Ams?)
Dag 17: Kuala Lumpur - Amsterdam
Hoi,
Ik vind het persoonlijk wel een krap reisschema voor de aantal dagen dat jullie naar Maleisië gaan.
Nu is dat natuurlijk voor iedereen persoonlijk.
Nu ben je heel veel aan het reizen omdat je denkt dan zoveel mogelijk te zien.
Terwijl er op deze plekken heel veel te zien is.
Zelf zou ik persoonlijk dan langer in Kuching verblijven,dit is echt waanzinnig.
En er is heel veel te doen en te zien.
Te denken aan de vele NP en een bezoek aan de longhouses,en het oerang utan opvang centrum.
Taman negara is heel erg toeristisch en bijna geen wildlife te zien,dit zou ik persoonlijk echt overslaan.
Bij het reisschema heb ik tussen haakjes gezet wat evt mogelijk zou kunnen zijn.
Ik zou ook langer in Kuching blijven. En dan zou je nog een paar dagen naar Langkawi OF Penang kunnen gaan. Anders heb je echt geen tijd om iets van deze gebieden te zien, naar mijn mening.
We zijn nu toch wel aan het twijfelen gebracht door jullie opmerkingen, en we overwegen nu om een dag langer in Kuching te blijven.
We willen daar sowieso naar Bako NP en naar het Semenggoh Rehabilitation Centre voor de Orang Oetans. Zijn er naast deze 2 nog andere dingen die jullie ons aanraden?
De reden om toch een bezoek te brengen aan Taman Negara was vooral de jungle en de canopy walk, is dit vanuit Kuching ook ergens te doen?
Ook vragen we ons af of we nog ergens kunnen snorkelen een dagje? We lazen op het forum dat we daarvoor eigenlijk richting Perhentians moeten gaan, maar gezien ons reisschema is dat helaas niet mogelijk. Is er vanuit een van onze locaties die op de planning staan een mogelijkheid om een mooie snorkeltrip te ondernemen?
Ik geloof niet dat er ergens een canopy is rond Kuching, maar je zou daar ook nog een longhouse kunnen bezoeken. Denk dat 4 dagen een mooie tijd is als je het mij vraagt, maar met 3 heb je al genoeg ruimte om 3 verschillende dingen te zien.
Verder denk ik niet dat er ergens een mooie snorkellokatie is in jouw schema, ik geloof dat je wel kan snorkelen bij Langkawi, maar is niet heel geweldig volgens mij.
Wij vertrekken volgende week…eindelijk…
Kan er mij iemand helpen met het vinden van een betrouwbare gids voor de trektocht bario - ba’kelalan?
Wij hebben enkel ons vliegticket naar bario.
Alle tips, verblijven,voedsel,gids… omtrent deze tocht zijn welkom
Nabij Batang Ai, het Hilton hotel in de longhouse stijl, is ook een canopywalk mogelijk, hebben wij ook gedaan, wij zijn er maar een nacht gebleven maar dat hadden er meer mogen zijn. Een prachtig hotel overigens op een prachtige lokatie, in de jungle vlakbij Indonesië. Vanuit Kuching een prachtige tocht er naar toe, een bootreisje over het stuwmeer, heel apart. Je kunt ook in de longhouses bij de koppensnellers overnachten. Maar wij kozen voor iets meer luxe. Veel plezier.
Bedankt allemaal voor de reacties en tips. Na veel lees- en onderzoekwerk blijkt dat er teveel is om te doen en te zien in zowel Maleisie als Maleisisch Borneo, dat maakt het niet altijd makkelijk met het opstellen van een reisschema.
Op dit moment hebben we ons schema bijna rond, we hebben nu ipv TN een dag extra in Kuching en twijfelen nu nog over 1 dag die we willen spenderen aan: Kuching, Cameron Highlands, Penang of Langkawi.
In onderstaand schema hebben we nu dus 1 extra dag in CH.
Als een van jullie ons een goed advies kan geven over de perfecte invulling van onze extra dag, dan horen we dit graag.
Kuala Lumpur (aankomst 's avonds vanuit NL)
Kuala Lumpur
Kuala Lumpur
KL- Kuching
Kuching
Kuching
Kuching
Kuching - KL -CH
CH
CH
CH - Penang
Penang
Penang -LK
Langkawi
Langkawi
Langkawi - Kuala Lumpur (vlucht 's avonds)
Kuala Lumpur ('s avonds terug naar NL)
Ik zou waarschijnlijk voor Langkawi kiezen in dit geval. Maar dat kun je natuurlijk het beste ter plaatse bepalen, blijf gewoon een dagje ergens langer als je het daar naar je zin hebt.
Ik had het persoonlijk wel gezien na 1 dag in de CH en zou meer tijd spenderen in Langkawi, daar was bijvoorbeeld de mangrove excursie erg leuk. De canopy walk in TN viel me erg tegen, dus denk dat het goede keus is dat eruit te laten.
Goede keuze, wij zijn deze zomer naar TN geweest, de wandeling door de boomtoppen is leuk, maar heel erg ingekort omdat ze met onderhoud bezig zijn.
En jungle is mooi, maar er zijn maar weinig dieren te zien.
Ik vond het park wat tegen vallen. Erg duur en de chalets niet echt super. Fijne TL lampen voor de mooie sfeer, hihi.
Maar daar in tegen zijn wij naar de Perhantian geweest en dat is echt aan te raden. Iedereen praat over de westkust, maar de eilanden bij de oostkust vind ik persoonlijk echt veel mooier. Water mooier, strand mooier, en in het oosten zie je meer hoe Maleisie was. Het westen is verder ontwikkeld.
Je kunt ook na de CH naar het oosten gaan en daar het strand gaan bezoeken en vanuit Kota Bharu weer een vlucht terug nemen naar KL.
Maar dat is ieder voor zich.
Succes met het voorbereiden van jullie reis.Geniet ervan.
Inderdaad vanuit CH naar de oostkust voor een aantal mooie dagen op de Perhentians en van daruit weer naar KL terug i.p.v. via Penang naar Lankawi of je moet graag Penang willen zien.
Voor de een is CH prachtig en kan er twee of drie dagen genieten voor de ander is het na 1 dag al bekeken en dit is mede afhankelijk of je eigen vervoer hebt of in CH aankomt met de bus vanuit KL en aangewezen bent op de tours die aangeboden worden. Ik kan altijd genieten in CH en verblijf er meestal wat langer. een mooie omgeving als je van KL komt en een aangenaam klimaat om even bij te komen.
Probeer het wel zo te plannen dat je op doordeweekse dagen in CH bent en niet in het weekend. dan wordt CH overspoeld met mensen uit KL en Singapore en kan het onaangenaam druk zijn met alle gevolgen in het verkeer, dus beste tijd om in CH te zijn van maandag tot vrijdag!
Nu we een paar dagen terug zijn van onze reis, wil ik iedereen nogmaals bedanken voor de reacties. Ons schema bestond nu uit de volgende plaatsen:
Kuala Lumpur - Kuching - Cameron Highlands - Penang - Langkawi.
Achteraf misschien kleine spijt dat we Perhentians niet gedaan hebben, maar dit is dan een mooie optie voor onze volgende keer dat we Maleisië bezoeken want dat willen we zeker nog doen.
Voor anderen die Maleisië nog willen bezoeken kan ik ons schema wel aanraden. We hebben 18 dagen gehad en niet geen moment van echte drukte of haast gevoeld in ons reisschema. Hoogtepunten waren Kuching, CH en Langkawi.
Vanuit Kuching hebben we Bako NP en Semmengoh gedaan, vooral de wandeltocht in Bako NP was een hoogtepunt, hebben daar Zilverstaart apen, Neusapen, Makaken, Groene Python, mooi giftig spinnetje en een vliegende eekhoorn gezien. Wel met behulp van onze gids die we ingehuurd hadden samen met 2 anderen.
Mochten mensen nog tips nodig hebben voor hotels en toch wel wat meer luxe willen en een goed ontbijt dan kunnen we voor de volgende plaatsen onze hotels aanbevelen:
Kuala Lumpur: Hotel Melia (mits prijs per kamer onder €60) anders Furama Bukit Bintang
Kuching: LimeTree hotel (goedkoop en net hotel, wel ongeveer 5-10 minuten wandelen tot Waterfront waar meeste restaurants en shops liggen, helaas geen zwembad (was wel welkom bij de hitte daar))
Cameron Highlands: Strawberry Park, mooi hotel gelegen boven op n berg, naar de stad lopen is niet te doen je hebt dus helaas altijd een taxi nodig.
Penang: Bayview Hotel, mooi groot hotel gunstig gelegen met op loopafstand veel eetstalletjes
Langkawi: Frangipani Resort, mooi gelegen aan een rustig strand Tengah Beach. Aan de straat liggen een aantal restaurants en Spa’s. Cenang Beach ligt op ongeveer 10 min. loopafstand, daar zijn nog meer restaurants en shops. Wil je romantisch dineren met een mooi uitzicht ga dan naar Restaurant The Cliff (ligt in straat na Underwater World)
Andere tips zijn:
Maak gebruik van het openbaar vervoer bij het reizen tussen plaatsen of om tours te doen.
In KL gebruik de Monorail, super goedkoop om te reizen tussen bijv locatie van hotel en Petronas Towers of Chinatown.
Bezoek Petronas Towers zo vroeg mogelijk als je de torens in wilt. De rij toeristen staat er nl al vroeg en je kunt een tijdstip zelf uitzoeken als je er vroeg bent.
Vanuit Kuching bezoek Bako NP en Orang Utan opvang centrum
In CH ga thee drinken met scones bij Ye Old Smokehouse
Island hopping tour boeken vanuit Langkawi
Voor gratis WiFi ga je naar een vestiging van Starbucks, bijna overal te vinden in de steden.
Pgp Mike graag nog een vraagje … Wij vertrekken ook voor 22 dagen en Kuching stond niet op ons programma … maar door het lezen van jullie route begin ik nu te twijfelen. Via Asia airlines is het 80 euro heen en terug is dit volgens jullie de moeite om de oversteek te maken voor drie dagen ? … Ons programma is
KL 2 dagen
KL -Melakka 1 dag
Johar Baku 1 dag
Johar Baku - Singapore 3 dagen
dan nachttrein naar Kota Baru 1 dag
Jungle trein van Kota Baru - Kuala bes 1 dag
Kuala bes - Guru Musang 1 dag
CH 2 dagen
en via
I Poh
Georgetown
naar Langkawi (strandvakantie)
Nu indien Kuching super is willen ipv de nachttrein naar Kota Baru de vlieger naar Kuching nemen en van daaruit de vlieger naar Langkawi
Dan zouden we de trip naar CH overslaan
Wat denk jij hiervan ? … we zijn backpakkers en reizen graag opt gemak niet vlug vlug om alles te zien
Grtz Miek
Als je vliegt van Singapore naar Kuching en dan van Kuching naar Langkawi, zou je genoeg tijd moeten hebben om Kuching, Langkawi, Penang en Cameron Highlands te bezoeken.
Verder vraag ik me af wat je in Kota Bharu wilt doen en langs de jungle trein?
We hadden ergens gelezen dat we de nachttrein naar Kota Baru konden nemen ( vanuit Singapore )
om dan via Kota Baru met de jungle trein naar beneden te reizen
richting Kuala Bes - en Guru Musang naar de CH … Klopt dit niet ?
Ja, dat klopt, maar ik vraag me af wat je precies van plan bent te gaan doen langs die route, volgens mij is daar niet veel te zien, en die jungle trein is niet echt de moeite.