In augustus ga ik samen met mijn vriend voor drie weken naar Maleisië. De laatste paar weken hebben we veelvuldig reisverhalen gelezen. We willen graag West Maleisie combineren met Maleisisch Borneo. We hebben al een reisschema uitgestippeld, maar zouden deze graag met jullie willen delen. Wellicht hebben jullie nog tips?
Dag 1. aankomst Kuala Lumpur
Dag 2. Kuala Lumpur
Dag 3. Vlucht van Kuala Lumpur naar Kota Kinabalu
Dag 4. Kota Kinabalu
Dag 5. Vlucht van Kota Kinabalu naar Sandakan en dan door naar Sukau
Dag 6. Sukau
Dag 7. Van Sukau terug naar Sandakan en dan een vlucht naar Kota Kinabalu
Dag 8. Vlucht naar Kota Kinabalu - Mulu National Park
Dag 9. Mulu National Park
Dag 10. Mulu National Park
Dag 11. Beklimming Gunung Api
Dag 12. Vlucht van Mulu naar Miri en vervolgens door naar Kuala Lumpur
Dag 13. Per auto van Kuala Lumpur naar de Cameron Highlands
Dag 14. Cameron Highlands
Dag 15. Per auto van Cameron Highlands naar Tasik Kenyir
Dag16. Tasik Kenyir
Dag 17.Tasik Kenyir
Dag 18. Per auto naar Merang en vervolgens met de boot naar Lang Tengah
Dag 19. Lang Tengah
Dag 20. Lang Tengah
Dag 21. Lang Tengah
Dag 22. Vertrek naar Nl via Kuala Lumpur
Nu had ik een aantal vragen:
Nu vraag ik mij af of het handig is om van Sukau weer terug te gaan naar Kota Kinabalu of dat het wellicht handiger is om verder te reizen door Danum Valley en dan vervolgens door naar Mulu? Ik begrijp dat we dan wat meer dagen hiervoor moeten uittrekken. Is dit realistisch? En is Sukau een goede keus?
Wat is verstandig om hier al te regelen? Is het bijvoorbeeld handig om binnenlandse vluchten al vast te boeken, of kan dat ook op ter plaatse nog goed geregeld worden?
Op het forum had ik al gelezen dat hotels goed ter plaatse te boeken zijn, maar geldt dit ook voor autohuur?
3) Is het programma realistisch of adviseren jullie om op bepaalde plaatsen korter of langer te blijven?
4) En zijn er nog gebieden die we echt niet moeten overslaan?
Ik begrijp dat dit heel veel vragen zijn, maar hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Wat een ontzettend vermoeiend schema! De eerste dagen ben je steeds maar een dag in een stad, en dan vlieg je alweer naar de volgende bestemming. Hoewel het allemaal korte vluchten zijn, ben je met vliegen toch altijd meer tijd kwijt dan je denkt.
Je moet een taxi regelen, naar het vliegveld rijden, en daar minimaal een uur vantevoren zijn (reken op 90 minuten). Uurtje vliegen, wachten op je bagage, voor je het weet ben je ruim een half uur verder. Taxi regelen, hotel zoeken, inchecken, en je dag is alweer bijna om. Een weggegooide dag dus…
De ochtend erna moet je echter weer vroeg uit de veren, want je hebt maar een dagje en te wilt een hoop zien. STRESS!
Echt, als je meer wilt zien dan lokale vliegvelden, dan zou ik dit schema - hoewel het in theorie haalbaar is - drastisch omgooien.
Ik heb niet zulke goede verhalen gelezen over Lang Tengah (zie o.a. tripadvisor.com). Het schijnt dat de stranden niet worden schoon gemaakt en het koraal kapot is. Het resort heeft niet een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Toen ik dit op verschillende sites steeds weer tegenkwam, hebben we voor Pulau Gemia en Pulau Kapas gekozen. Vanaf daar (vliegveld Terenganu) kan je ook makkelijk terugvliegen.
Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad wel de bedoeling dat het een ontspannen en relaxte vakantie wordt. Daarom hebben we besloten om Lang Tengah te laten vervallen en meer rust in het programma op te nemen.
We komen nu op het volgende programma:
Dag 1. aankomst Kuala Lumpur
Dag 2. Kuala Lumpur
Dag 3: Kuala Lumpur
Dag 4. Vlucht van Kuala Lumpur naar Kota Kinabalu
Dag 4. Kota Kinabalu
Dag 5. Kota Kinabalu
Dag 6. Vlucht van Kota Kinabalu naar Sandakan
Dag 7. Sandakan
Dag 8: Sandakan
Dag 9. Naar Danum Valley
Dag 10. Danum Valley
Dag 11. Danum Valley
Dag 12. Naar Mulu
Dag 13. Mulu National Park
Dag 14. Mulu National Park
Dag 15. Mulu National Park
Dag 16. Vlucht van Mulu naar Miri en vervolgens door naar Kuala Lumpur
Dag 17. Per auto van Kuala Lumpur naar de Cameron Highlands
Dag 18. Cameron Highlands
Dag 19. Per auto van Cameron Highlands naar Tasik Kenyir
Dag 20. Tasik Kenyir
Dag 21. Tasik Kenyir
Dag 22. Vertrek naar NL via ‘Kuala Terengganu’s Sultan Mahmud Luchthaven’ en Kuala Lumpur
Hoi Ellen,
Wij hadden 4 weken afgelopen zomer maar een soortgelijke reis gemaakt.
Onze reis was: Singapore-Kuching-Sibu-Miri-Brunei-Kota Kinabalu-Sandakkan-Kuala Lumpur-Cameron Highlands-Pulau Tioman-Singapore.
Ook een volle reis maar heerlijk genoten.
In Singapore de stad bekeken. In Kuching de orang oetans gezien, bako national park en Satang island (schildpadden aan land zien komen). Daarna met de boot naar Sibu, met de bus naar Miri. Daar een wandeling gemaakt in Lambir Hills park. Daarna met bus naar Brunei, daar een boottocht gemaakt naar de paaldorpen, een leuke markt bezocht en alle moskeeen en tempels en paleis van de sultan gezien. Daarna naar Kota Kinabalu geweest. In KK national park gewandeld, naar een eiland aan de kust en een hele leuke lokale markt bezocht met de bus. Daarna naar Sandakkan. Een mooie tempel en paaldorpje bezocht. En de excursie van Uncle Tan gedaan. Paar dagen midden in de natuur. Daarna gevlogen naar Kuala Lumpur, de stad bezocht. Hierna met de bus naar cameron highlands, theevelden bezocht. (2 nachten is meer dan genoeg, maar wel een heel lekker klimaat!!) En als laatste naar pulau tioman in het plaatsje Juara. Heerlijk relaxed, niet druk plaatsje. Mooi strand, lekker eten en een leuk hotel. En toen terug naar Singapore.
Kota kinabalu was leuk maar het park viel ons tegen, tenzij je de berg wilt beklimmen maar dan zou je er wel meer dagen voor moeten tellen. Bij Sandakkan zou ik gaan voor de orang oetans en de excursie van uncle tan als je veel dieren en natuur wil zien. Ik zou danum valley alleen doen als je genoeg budget hebt, schijnt nogal prijzig te zijn maar wel mooi!
Van Kuala lumpur kun je ook met de bus naar cameron highlands maar auto is volgens mij zeker nog wel te regelen ter plekke.
Vluchten regelen heeft twee kanten. Wij deden het daar, maar dan wel 1,5 week van te voren ofzo als we onze planning een beetje wisten. Hier boeken is goedkoper maar geeft minder vrijheid dan daar. Als je ze echt goedkoop kunt boeken kun je overwegen het te doen en ter plekke het ticket niet te gebruiken als het niet in je planning past.
Hotels zijn goed ter plaatse te boeken. Soms moet je wel bij aankomst een tweede en een enkele keer een derde hotel binnenlopen maar dat is ook vakantie. En geeft meer vrijheid dan dat je alles vast hebt liggen.
Plaatsen die je niet moet overslaan. Ik zou zeker via Brunei gaan. Als je er dan toch bent is dat wel echt heel erg leuk. Een beetje de fata morgana van de efteling in het echt. Je hoeft er niet lang te zijn maar de dingen die we gedaan en gezien hebben waren leuk. Wij kwamen de ene dag in de ochtend aan, die dag tempels bezocht, boottocht gemaakt, markt gezien en de volgende dag begin middag weer vertrokken maar het was het meer dan waard.
Ik zou de route dan in Miri starten, dan mulu en via Brunei naar Kota Kinabalu.
Oja, mulu nationaal park zou ik wel vastleggen want dat was wel snel vol wat we hoorden toen. Maar als dat in het begin van je reis zit is dat ook niet erg.
Als je nog vragen hebt stel ze gerust!!!
Groetjes yvonne
Tja, lastig. Qua overnachting rekenen we op zo’n €50,- per nacht. Verder hoor ik vooral dat Maleisië niet zo’n duur land is, qua eten en andere uitgaven. Ik verwacht dat het overgrote deel van de kosten besteed wordt aan de accomodatie en verder aan vluchten en autohuur e.d. Wat is redelijk aan overige uitgaven? €30,- per dag voor 2 personen?
Hoi,
Wij waren 50 euro voor 2 personen per dag kwijt. Voor 4 weken dus 1500 euro voor samen. Exclusief het grote ticket van en naar Maleisie. Maar incl 2 tickets van en naar Borneo. Wij hebben verder dus alles met openbaar vervoer gedaan. Eten kun je in de avond al voor 4 euro voor 2 personen. Maar ook voor 15 of 20. Is dus maar net hoe duur je het wilt maken. Voor 4 euro heb je een plaatselijke maaltijd, voor 20 euro bijvoorbeeld een westerse. Excursies zijn het duurste.
Groetjes Yvonne
Wat wil je zien in Maleisie? Wil je ook naar Melakka zien, en Singapore, of wil je alleen KL en de oostkust zien?
Singapore airlines en Malaysian Airlines zijn beide erg goede maatschappijen. Als het voor de route niet uit maakt, zou ik kijken naar vluchttijden (maar die zijn ongeveer gelijk, incl vertrektijden) en prijzen.
Mocht je overigens ook Borneo willen bezoeken, of andere binnenlandse vluchten willen nemen, dan ben je vanuit Johor Baru zo in Singapore. Air Asia stopt hier ook.
Vliegen naar Singapore is vaak net iets goedkoper dan vliegen naar KL. Wat het prijsniveau ter plekke betreft: gemiddeld is Singapore abdoluut duurder dan Maleisie, maar ik vind het wel een gave plek om een paar dagen te blijven. Met name de Zoo is een aanrader!
In Maleisie kun je het zo bond maken qua prijzen als je het zelf wilt. Overnachten in KL is soms iets duurder dan elders, maar in Little India en bij het station zitten goedkope plekjes.