3 weken Maleisie eind juni/begin juli

Selamat Datang!

Ik en mijn vriendin zijn van plan (en gaan zeker bewerkstellingen) een trip naar Maleisie te maken. We willen in 1e instantie op Bangkok vliegen om de kosten laag te houden. Nu ben ik mij overal aan het inlezen en ben reuze benieuwd naar jullie mening.

Is het zo dat het in deze periode het regenseizoen is in west-maleisie? De ene reisgids zegt van wel, de andere reisgids zegt van niet…wie helpt mij uit de brand/regen?

Verder heb ik zelf al e.e.a. uitgezocht en lijken de volgende plekken mij geweldig:

Langkawi, Taman Negara, Kuala Lumpur (vanzelfsprekend) en de oostkust, het liefst Tioman.

Wat zijn -wat jullie betreft- de absolulte ‘hotspots’ van Maleisie? Wat is er niet te missen, wat moeten we zeker gedaan hebben en niet onbelangrijk, zijn de zojuist genoemde plekken daadwerkelijk zo geweldig?

Ik hoop snel van jullie te horen om over Maleisie te kunnen praten!

Groetjes,
Justin

Selemat datang!

Zelf ben ik (een paar jaartjes terug) ook in juli naar Maleisie geweest, en eigenlijk kan ik me niet herinneren dat het uberhaupt geregend heeft (behalve op Borneo). Maar als ik het goed heb, is het regenseizoen aan de oostkust niet gelijk met het regenseizoen aan de westkust, en ik heb alleen de westkust bereisd.

Langkawi vond ik persoonlijk niet zo geweldig. Leuk voor een paar dagen, maar er is niet zoveel te doen. (En ik ben niet iemand om dagen op het strand te liggen.) Taman Negara is leuk, maar erg touristisch in de zomermaanden. Persoonlijk vond ik de jungle van Borneo dan ook indrukwekkender.

Tja, ik vind Kuala Lumpur echt een geweldige stad. Ik ben er tijdens mijn reis door Maleisie geweest, maar ik ben daarna nog een paar keer terug geweest (het voordeel van een stop-over). Merdeka Square met z’n koloniale gebouwen, de verschillende moskeen en Hindu-tempels, supergrote shopping malls (met ruime openingstijden en food courts) en natuulijk de Petronas Towers en de KL tower.

Ook Melaka vind ik een leuk stadje, dus als je tijd over hebt zou ik dat zeker met een bezoekje vereren.

Goede reis!

Ik ben persoonlijk nog niet in Maleisie geweest, maar heb maandag een presentatie gehad over Maleisie van mijn werk uit… Ik kan je de volgende dingen vertellen…

Regenperiode: Voor Maleisie is nooit echt een vaste regenperiode. Is het aan de ene kant van het schiereiland droog, dan regent het aan de andere kant en andersom!!

Langkawi is inderdaad een eiland als je voor rust komt, kom je ook voor vertier kun je beter Penang aandoen.

Kuala Lumpur: spreekt voor zich!!

Taman Negara zou ik ook zeker doen!

Melaka mag je eigenlijk ook niet missen. Stamt uit de VOC tijd… Heeft zelfs een Nederlands stadhuys… :wink:

Verder Tioman, kan ik je niet zoveel informatie over geven…

Al met al lijkt het me een super reis! Ik ga zelf soortgelijk aandoen over 7 weken… Alleen heb ik Penang wel en Langkawi en Tioman niet, maar Melaka en Kota Bharu… tevens ga ik nog door Cameron highlands…

Succes! Mocht je meer info willen lezen over mijn reis… www.cyn1987.web-log.nl

Jenny en Cynthia, bedankt voor jullie eerste reacties!
Superleuk om dingen te horen van mensen die er al geweest zijn of die er ook naar toe gaan en al veel informatie hebben!

Melaka is dus duidelijk een hot spot die ik nog niet eerder heb bekeken, ik zie dat het op vrij ‘korte’ afstand van Kuala Lumpur ligt…is de verbinding met het openbaar vervoer ook goed dat jullie weten? Lijkt mij namelijk het meest interessant om zoveel mogelijk ‘tussen de locals’ te doen!

Ik begrijp dat Langkawi niet is wat ik mij er in eerste instantie van voorstelde, Penang is dus een grotere aanrader! Wil deels natuurlijk wel op parelwitte stranden liggen, maar we willen onze tijd ook niet teveel verdoen op het strand! :slight_smile:

Verder is Borneo dus ook heel interessant? Puur voor de natuur en de jungle?

Heb je site ook bekeken Cynthia, ziet er goed uit wat je allemaal wilt gaan doen!

Groetjes Justin

Hoi Justin.

Het openbaar vervoer durf ik je niet te zeggen… Maar ik zou Melaka zeker ook bezoeken!

Voor Penang qua strandbestemming raad ik je Batu Ferringhi aan… Witte stranden!! En Georgetown (hoofdstad) schijnt zeker de moeite waard te zijn!!! Langkawi heeft gewoon niet zoveel te doen naast strand en zee… :wink:

Borneo is wat meer voor de avontuurlijke personen onder ons… Dus houdt je van natuur en avontuur, dan zou ik het zeker doen… Maar je gaat natuurlijk “maar” 3 weken… let wel op dat je overal de tijd voor neemt. Misschien is schiereiland+Borneo voor 3 weken wel te snel overal doorheen!!!

Penang vond ik persoonlijk niet echt super. Wat ik je wel kan aanraden zijn de Perhentian Islands (Pulau Besar & Pulau Kecil) aan de oostkant van het schiereiland ter hoogte van Kota Bahru.
Heb veel strandbestemmingen/eilanden in Azie bezocht, maar de Perhentian Islands zijn toch wel een van mijn favorieten, tropische eilandjes met bounty-stranden zoals je die altijd in brochures ziet…

Dave zijn de eilandjes die jij noemt niet echt alleen leuk voor het strandbezoek???

Perhentians zijn idd vooral geschikt voor strand…en je kan er prachtig duiken !!
Als Justin een paar dagen strand wil en verder helemaal niks wil doen, zijn de Perhentians absoluut zeer geschikt en meer dan de moeite waard !

Ja maar volgens mij wilde hij niet alleen zijn tijd verdoen aan strand :biggrin: Dus vandaar dat ik Penang aanboodt…

:dag:

Dan kan hij altijd nog gaan duiken…:slywink:
Gaf Perhentian Islands aan ipv Tioman, want daar is natuurlijk ook niet zo heel veel te doen…

Er rijden elke dag meerdere bussen van KL naar Melaka, de bus doet er zo’n 3-4 uur over. Het langste duurt het nog om KL uit te komen, het kan best druk zijn :paranoid:. Kaartjes kopen kan gewoon op het busstation, ze hoeven niet vantevoren gereserveerd te worden.

Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties tot zover! Geweldig om al die ervaringen en tips te lezen. Wat je inderdaad al aangaf Cynthia, moeten we er op gaan letten dat we overal wel onze tijd voor nemen. Je wil graag zoveel mogelijk zien, maar je moet er wel van blijven genieten :slight_smile:

De Perhentian Islands klinken mij ook wel enigszins als muziek in de oren, het lijkt mij ook zéker geweldig om eens op zo’n echt tropisch eiland uit te rusten en je in een waar paradijs te wanen!
Als ik het zo van jullie drie hoor, lijkt het alsof het op de eilandjes sowieso vrij rustig is en dat er niet veel te doen is naast het strand.

Goed om te horen dat het openbaar vervoer goed werkt, naar Melaka in ieder geval. Wat ik verder overal lees lijkt het alsof het OV in Maleisie af en toe nog beter loopt dan het OV in Nederland…

Ik zou graag nog van jullie horen waar ik het beste terecht kan als ik écht Maleisie wil zien. Wellicht kom ik dit ook al tegen in de plaatsen die we nu bespreken, maar het lijkt mij prachtig om echt tussen de locals in typisch Maleisie rond te lopen, vissersplaatsjes, armere dorpjes…dat soort plaatsen. Waar kan ik hiervoor het beste heen vinden jullie?

Tot horens!
Groetjes Justin

Het echte Maleisie?

Op zich is dit wel te vinden in bovengenoemde plaatsen. Je moet alleen van de begaande plekken afgaan!

Maak in Malakka een boottocht en je vaart door kleine dorpjes waar mensen en kinderen in de rivier baden.

Ga in KL eten op de CHow Kit Market, waar je heerlijke nasi lemak kan krijgen bij een van de vele food stalls.

Probeer met het OV een rondje te maken over Penang en laat je rijden door de heuvels en rijstvelden en fruitboomgaarden en dorpen. (Even controleren of je per OV een cirkeltje kan maken: ik kwam in 2004 tot halverwege en toen ging er geen bus meer dus moest ik dezelfde weg terug, wat overigens geen straf was!)

Of (wel erg touristisch!) boek in Taman Negara een tour naar de Orang Asli.

Of slenter in welke stad dan ook over een van de vele markten of nachtmarkten.

Maleisie is overigens een stuk welvarender dan de andere landen van ZO-Azie. Dat heeft uiteraard invloed op de sfeer, en dat geeft je (gaf mij althans) soms het idee dat het echte authentieke Maleisie inmiddels voor een groot deel heeft plaatsgemaakt voor allerlei moderne gemakken… (Maar dit hangt natuurlijk heel erg van je verwachtingspatroon en referentiekader af! Er zijn zat mensen die dit niet met me eens zullen zijn!)

Jenny&Dave… jullie zijn al in Maleisie geweest, misschien kunnen jullie mijn vraag ook goed beantwoorden…

Mijn schoonzusje heeft een noten-allergie (dat is helaas dodelijk)… weten jullie of er veel noten worden gebruikt in de gerechten? Of dat je ook gerechten eventueel kan samenstellen… dat je dus weet wat er door zit!!

Jullie zouden me hier erg mee helpen!!

:dag:

Voor zover ik mij heb verdiept in de Maleisische culinaire wereld zijn cashewnoten en kokosnoten wel veelgebruikte ingredienten!

Hoi Cynthia,

Ik heb in Maleisie veel ‘van de straat’ gegeten, in zulke gevallen weet je absoluut niet wat er in je eten zit…

In Maleise gerechten worden iig regelmatig pinda’s verwerkt. Nu is een pinda geen noot (in allergie opzicht), maar sommige mensen kunnen daar ook niet tegen. Bovendien zit in veel gerechten kokos, om eerlijk te zijn weet ik niet of en kokosnoot een noot is (navragen dus!). Het is dus altijd oppassen.

Waar ik me echter het meeste zorgen om maak, zijn gerechten die bereid worden in kokosolie of palmolie. Vanwege de olie. Maar vooral ook vanwege sporen van noten die in een wok kunnen zitten.

Allergie is een ‘westerse ziekte’, de kans is groot dat de gemiddelde Maleisier er nog nooit van gehoord heeft! Ben dus voorzichtig, en neem iig een briefje mee in het Engels en in het Maleis waarin je zegt niet tegen noten te kunnen. Overleg goed met een arts en neem een grote pot antihistamica mee, just in case…

Misschien is het echter beter voor je schoonzus het Maleise eten links te laten liggen. Bijna overal is er ook een breed scala aan westerse, Japanse en Chinese maaltijden te krijgen. Wellicht een stuk veiliger in haar geval!

Groet,

Jenny

P.S. ik ben geen arts, overleg vooral ook met hem/haar

Ik ben allergisch voor noten (en kokosnoten), als ik noten (of kokosnoten) eet dan word ik ziek en ga ik dood

=

Saya alergik kepada kacang (dan kelapa), kalau saya makan kacang (atau kelapa) saya sakit dan meninggal.

Jenny: dankje! Hier heb ik zeker wat aan… Kokosnoten en pinda’s zijn geen probleem… daar krijgt ze alleen tintelingen van in haar mond… maar het gaat vooral om walnoten…

Ze heeft wel medicatie wat ze mee neemt… zogenaamde prikpennen zijn dat!!! En we gaan in groepsverband met een gids, en hij/zij zal ook Maleis spreken… Dus komt denk ik wel ok!!

Maar thanks anyway!

Goed om te horen!

In principe spreekt iedereen in Maleisie uiteraard Engels (dat is de tweede officiele taal van het land) en zul je je prima zonder gids redden, maar zeker onder de lager opgeleide bevolkingsgroep valt dat soms een beetje tegen…

Hoi,
na alle vele reacties nog even wat tips van mij. Wij zijn afgelopen jaar 4 weken naar thailand maleisie geweest. 1 week thailand (was veel te kort) en 3 weken maleisie. Ik zou als ik jouw was aanraden om op KL te vliegen. Je bent vanaf bangkok nl erg veel tijd kwijt om in maleisie te komen. Wij hebben weliswaar een tussenstop gemaakt op koh pangnang, maar daarna 24 uur over gedaan om in georgetown te komen.
Als je met emirates vliegt (dusseldorf) is het een stuk goedkoper dan vanaf nederland. WIj waren 720,- kwijt (in het hoogseizoen).
Je MOET echt naar perhentian island, Kecil, super!!! Ik zou in KL de batucaves overslaan. 2 uur van KL ligt een olifantenopvangcentrum, deze is niet commercieel en dan ook erg moeilijk te vinden, maar echt super, je mag er meehelpen de olifanten te wassen en voeren etc. Nogmaals het kost niets, alleen ff wat speurwerk verrichten waar het ook al weer is (ik geloof dat het plaatsje Lancia heet) en je kunt dan per taxi (=een local vragen) om je de jungle in te brengen. HIer kom je ook orang asli villages tegen, maar dan wederom niet diegene die iedereen ziet.
Verder zou ik je aanraden om een jungletocht in cameron highlands te doen. Deze vonden wij indrukwekkender dan taman negara, aangezien je hier over de paden van de orang asli loopt, en geen andere toeristen tegenkomt.
Georgetown leek ons in eerste instantie niets, maar je hebt er wel een hele mooie grote chinese tempel, en de sfeer is er ook erg gezellig.
Ik kan nog wel even doorgaan, kortom je moet echt boeken, ik vond het super!
Als laatste wil ik je aanraden om echt met de lokale bussen te gaan. Juist omdat je dan tussen de locals bent, en niet hutjemutje met allemaal nederlanders in een klein busje op elkaar zit gestouwd…en t is veeeel goedkoper!

veel plezier!