hallo vrienden, na enkele jaren in azie, maar voorheen in bali en java, ben ik nu sinds een tijdje in het prachtige maar meer westerse Maleisie, ik woon op een halfuurtjevan KL (kuala lumpur) dat via het goedkope Rapid KL bussysteem en de LRM (light monorail) supervlot te bereiken is en heel netjes en eenvoudig…, het grote verschil met bvb indonesie, voor mij dan, is dat je hier ‘onopvallend’ bent… nergens mensen die gekweld door het systeem je alles en nog wat willen verkopen…en dan druk ik me beleefd uit !
ook kan ik hier drie maanden verblijven met een geldig reispaspoort, ja zelfs iets huren, en kopen op eigen naam kan ook…, met de auto rijden is hier ook zeker doenbaar, verzekering is verplicht, in indo durfde ik dit niet omdat je als buitenlander toch steeds in fout bent…, ik heb vele mix vrienden en als ik dingen zeg is dit uit ervaring…, zo reizen nu in MY, je kan van onder naar boven, johor bahru naar alor star, en dan ben je zo ook in thailand !als je even boven KL bent kan nu via een gloednieuwe snelweg door Genting Highlands, zeker de moeite waard, let wel op snachts deze snelweg word ook als circuit gebruikt voor motorrijders…jammerlijk ook met vele doden tot gevolg maar let dus op als je de rechtse rijbaan wil gebruiken, beter overdag dan kan je genieten van het prachtige landschap en de honderden bochten…je kan richting temerloh, kuantan… overal is het nu een pak rustiger en natuurlijker dan in de hoofdstad KL, adventure liefhebbers zullen zich hier zeker thuisvoelen,en aan heel zachte prijzen…, … je kan ook als je ‘boven’ bent Penang bezoeken rij dan zeker over de 13km lange brug ! je kan vandaar de boot nemen naar langkawi voor een daguitstap bvb, heel wat rustiger dan penang…, dan is er nog het andere zelfs grotere eiland borneo meer oostelijker en rustiger, sarawak met kuching als zeker te bezoeken plaats, vanaf het 360hotel krijg je een fenomenaal zicht op de rivier de sarawak met een rode prachtige sunset, kuching is het MY woord voor kat, er staan dan ook verschillende katten hier en daar ! de mensen zijn er supervriendelijk en eten kan je zoals overal in MY heel veilig…in vele foodcourts, probeer ook langs de kust te blijven je hebt er enkele visrestorantjes waar je ook weer kan genieten van de rode sunset over de bergen en zee…, de vluchten tussen vele steden en eilanden zijn via internet en aan goed prijs te boeken via air asia ong en 70eu omgerekend voor een vlucht…, vandaag vlieg ik vanuit KL naar tawau, en vanaf daar enkele daagjes naar een prachtig eiland mabul sipidan island…, als je wil bericht ik je in volgend verslagje, men vriendin is local hier in MY dus wie is beter geplaatst voor info ! indien er iemand meer info of fotos wil die ik onderweg heb genomem, ik ben hobbyfotograaf laat maar horen…grtjs sagi
ps kan zijn dat er hier en daar een tikfoutje staat, maaf ik heb de tekst niet meer gecontroleerd, ben aan het pakken voor men vlucht !
Hallo Sagi,
Bedankt voor je leuke verhalen.
Wel heb ik een vraagje,hoe kom ik rechtstreeks in Tawau vanuit KL? En weet je toevallig ook te kosten ervan?
We komen eind april in KL aan en willen graag combineren met Borneo.
Wil ook graag duiken in Sipadan,maar dat wordt dan veel reizen met de vliegtuig. En dat is niet erg gemakkelik als er een jongetje van 1,5 jaar meegaat.
Dus mischien een weekje aan de kust bij Kota Kinabalu blijven,daar duiken? en daarna vliegen naar Kuching 1 week daar en vanuit daar weer terug naar KL?Het zou natuurlijk top zijn als we vanuit Borneo naar Bali konden vliegen om alsnog ook een weekje daar te vertoeven,maar dat zit er niet in denk ik omdat er geen vluchten zijn vanuit Borneo naar Bali.
Mocht je suggesties hebben en tips,zijn ze natuurlijk van harte welkom.
Groeten,
Sezayi