In de zomer ga ik 2 weken naar mijn vriendin toe die vanuit Australie komt. We vliegen allebei naar Singapore en vanuit daar willlen we naar KL of naar borneo. Maar het klinkt allebei fantastisch! Wat is nu goed te doen in deze 2 weken? Wat raden jullie aan?
We hebben al ervaring met backpacken etc, vorig jaar ongeveer hetzelfde gedaan in zuid-thailand.
Is Maleisie te vergelijken met Thailand?
Graag jullie tips!
Mainland Malaysia is deels wel en deels niet zo te vergelijken met Zuid-Thailand. Als je met Borneo het malay deel (dus dat is Sabah+Srawak) bedoelt-dat is toch heel anders, al is het allemaal tropisch en rijstetende naties.
MY is wat duurder (ook op bekpeknivo) en veel meer verwesterd. De infrastruktuur is behoorlijk goed tot uitstekend en engels wijdverspreid (al spreekt toch niet iedereen het). Wat er echt te zien is (aannemend dat jullie niet alleen aan en beach bruin willen bakken-dat kan daar uiteraard ook) is wat beperkt-een nationaal park, hooglanden met theeplantages, een aardig aangelegde tropenstad met veel groen en aangenaam levensmilieu (dat is KUL-heel wat aangenamer als BKK) en wat oude dels leuk gerestaureerde Chinees?hollandse handelssteden (Penang, Malakka). En het is dus muslim en niet erg boeddistisch.
Voor maar 2 wekies zou ik me als 1e bezoek beperken tot Mainland-en jullie vliegen toch al op SIN-dus dat is wat dagen voor/na.
Ik zou persoonlijk voor een combi gaan. 1 week omgeving kuching of kota kinabalu op Borneo en daar de jungle bezoeken. En dan in 1 week Kuala Lumpur, cameron highlands en evt. wat stranddagen of Singapore.
Maar kiezen heeft natuurlijk als voordeel dat je het een beter kan zien en dat je dan terug kan komen voor het ander. Hangt er dus een beetje vanaf of je nog terug gaat komen naar Maleisie.
Groetjes Yvonne
Hangt er een beetje vanaf of je van reizen houdt. Wij vinden het niet erg om veel te moeten reizen tijdens onze vakantie. Zien dat ook een beetje als excursie want vaak zie je veel van het land. Dus of het te doen is, is per persoon verschillend. Er zijn veel mensen die onze reis ook niet te doen vonden terwijl wij het super vonden. Is toch een afweging. En nogmaals voor mij zou het meetellen of ik denk ik dat ik nog een keer terugkom naar Maleisie. Wij hebben West-Maleisie en Borneo voor ons gevoel goed genoeg gezien na 4 weken, natuurlijk mis je altijd dingen. En wie weet komen we ooit nog eens terug maar nu zijn er nog zoveel andere mooie landen dat we niet snel weer terug zullen gaan.
Probeer dus toch voor jezelf een afweging te maken, ik kan niet voor jullie zeggen of het te doen is. Misschien vind je het veel te vol…
Ik zal als jou nou was 4 dagen KL doen, om vervolgens met de bus naar Taman Negara te gaan voor 3 dagen. Vervolgens zal ik richting de Perhentians gaan voor een weekje. En vervolgens via Khota Baru terug vliegen naar KL.
jaa steden trekken ons niet zo. 1 of 2 dagen hooguit. Maar 1 week maleisie en 1 week borneo lijkt me wel wat.
Het idee is als volgt:
6 juli aankomst KL
11/12 juli KL naar Kota Kinabalu
19 juli Kuching naar Singapore
21 juli naar huis.
Is Kota Knabalu - Kuching te doen in een week?
Is dit sowieso een beetje haalbaar?
Dat is wel te doen. Hangt een beetje af van hoeveel tussenstops je wilt maken.
Dag 1 aankomst KK, stadje bekijken
Dag 2 KK, excursie bijv. naar een lokale markt, een mooi strandje of het nationale park
Dag 3 KK excursie
Dag 4 KK-Brunei (plus brunei bekijken, heb je wel in een middag gezien maar is wel echt gaaf, allemaal tempels, moskeen, paleis sultan (soort fata morgana) als je op tijd vertrekt vanuit KK heb je voldoende tijd)
Dag 5 vliegen van Brunei naar Kuching
Dag 6 Kuching, orang oetan centrum
Dag 7 Kuching Bako nationaal park of naar een stam die daar nog leeft
Dit zou een optie zijn. Heb je nog meer vragen dan hoor ik het wel.
Groetjes Yvonne
Ik zou op Borneo zelf liever kiezen voor óf Sabah (Kota Kinabalu) óf Sarawak (Kuching). Als je echt heel veel wil zien en elke dag vol wil plannen, kan het wel alle 2. Maar als je echt ook wat tussendoor wil relaxen (bijv eilandjes/snorkelen bij KK) en ook de omgeving echt in je op wil nemen, sfeer van de stad proeven, zou ik voor één vd 2 steden als uitvalsbasis kiezen.
jaa daar zitten we ook aan te denken. Maar sabah klinkt leuker en mooier alleen de prijzen van airasia zijn dan een stuk hoger dan naar kuching. Maar kan je goed van sabah naar kuching reizen in een week?
Reisplanning:
6 juli aankomst KL
12 juli KL-kota kinabalu
19 juli kuching-singapore
21 juli singapore-nederland
Een week van KK naar Kuching via Brunei kan in principe wel qua afstand, maar … dan heb je gewoon echt heel weinig tijd (zeg maar: bijna geen tijd) om rond KK en Kuching dingen te ondernemen! Dus ik zou het je echt afraden. Zeker ook omdat er al 2 dagen afvallen wat vliegen betreft, dus hou je nog maar 6 dagen over. Borneo is echt veel te mooi om alleen maar door te crossen!
Eerder schreef je dat je niet van steden hield, en ik zie toch 6 dagen KL, daar zou ik max 3 van maken, win je alweer 3 dagen.
In Sabah moet je redelijk ver reizen om echt de jungle in te kunnen (Kinabatangan), in Sarawak kun je kiezen tussen Bako en Mulu (wel vliegen de laatste!). In Sarawak geen mooie eilandjes zoals voor de kust bij Kota Kinabalu.
ik heb me zowel in Sarawak als in Sabah prima vermaakt, dus lastige keuze. Wil je gaan voor strand of jungle, dat vind ik wel belangrijke afweging…
nee het worden geen 6 dagen KL, maar KL en omgeving dus waarschijnlijk 1-2 dagen KL en daarna de omgeving.
Tja het mooiste is natuurlijk een mis hiervan, met een lichte voorkeur voor strand. Dus dan word het denk ik sabah.
bedankt voor alle tips!