6 weken - Maleisie en Borneo - Route/Tips

Nadat Indonesië, Sri Lanka en Thailand toch zijn afgevallen voor deze zomer is mijn oog nu op Maleisië en Borneo gevallen.
Dit lijkt mij een prachtig, afwisselend en makkelijk te bereizen land!
Ik ga 6 weken weg in Juli en Augustus en ben nu aan het kijken naar een logische route.
Zou iemand mij van tips kunnen voorzien?
Heb nu een globale route gemaakt maar ik wil wel flexibel reizen en ergens korter of langer blijven is dus geen probleem. Wel wil ik mijn binnenlandse vluchten gaan boeken dus daar zit ik dan wel aan vast.
Wat vinden jullie van deze route? Haalbaar? Vergeet ik nog bijzondere hoogtepunten? Blijf ik ergens te lang of juist te kort?
Ik mag helaas niet duiken en daarom sla ik de eilanden zoals Mabul bij Sabah over en ook omdat daar eigenlijk een negatief reisadvies voor geldt dus doe dan alleen Sandakan aan.
Ik twijfel nog of ik Kuching, Mulu en/of Langkawi zou moeten toevoegen of niet… Heb die er nu uitgelaten want wil ook niet te gehaast reizen, het blijft vakantie


4 juli – Vlucht naar KL
5 juli – aankomst KL
6 juli – KL
7 juli – KL
8 juli – vliegen naar Sandakan
9 juli – Tour Sepilok en rivier
10 juli – Tour
11 juli – Tour
12 juli – Sandakan
13 juli – Reis naar Mt. Kinabalu
14 juli – Kinabalu park en Hot springs
15 juli – Reis naar KK
16 juli – KK
17 juli – reis naar Kudat
18 juli – Kudat
19 juli – Kudat
20 juli – Kudat
21 juli – Reis naar KK
22 juli – KK
23 juli – Vliegen naar Penang
24 juli – Penang
25 juli – Penang
26 juli – Penang
27 juli – Penang
28 juli – Reis naar CH
29 juli – CH
30 juli – Reis naar Perhetian Islands
31 juli – Perhetian
1 aug – Perhetian
2 aug – Perhetian
3 aug – Perhetian
4 aug – Reis naar Kapas island
5 aug – Kapas
6 aug – Kapas
7 aug – Kapas
8 aug – Reis naar KL
9 aug – KL
10 aug –KL
11 aug – Reis naar Malakka
12 aug – Malakka
13 aug – Reis naar Singapore
14 aug – Singapore
15 aug – Singapore

Hoi Jitsketje,

In zes weken kun je een geweldige trip door Maleisië en Borneo maken! In 2013 ben ik zelf ruim 3 weken door Maleisië en Borneo getrokken en een aantal van de plekken die je noemt heb ik dan ook bezocht maar ook een aantal zoals Kudat en Kapas niet. Ik zie dat je nu 4 a 5 dagen hebt ingepland voor Penang. Dit vonden mijn vriendin en ik verreweg de minste van alle locaties die we destijds hebben aangedaan. Behalve dat je er goedkoop kip tandoori kunt eten, er een mooie tempel staat en je er een leuke fietstocht kunt doen vonden wij het verder een drukke vieze bende. Wij vonden 3 nachten meer dan voldoende, en dan nog voornamelijk vanwege de geweldig leuke accommodatie die we er hadden. Niet voor herhaling vatbaar wat ons betreft. Als je van de natuur en wandelen houdt zou ik ervoor kiezen om in plaats daarvan in de omgeving van Kuching te verblijven, bijvoorbeeld bij een soort van homestay zoals The Kebun. Van hieruit kun je de omgeving verkennen en de diverse nationale parken bezoeken zoals Bako (neusapen), Gunung Gading (Rafflesia), Semenggoh Wildlife Rehabilitation Centre (Orang Oetan) en vele andere bezienswaardigheden. Een overnachting in Bako is ook geweldig alleen slaapplaats bemachtigen valt niet altijd mee.

Langkawi vonden wij ook geweldig, zaten in een 5* hotel middenin de jungle aan een schitterende baai (Datai Bay) waar we heerlijk konden relaxen. Mulu ben ik zelf niet geweest maar van vrienden heb ik begrepen dat dit ook schitterend is. Kortom, ik zou al deze bestemmingen prefereren boven Penang… :wink:

Succes met plannen!!

Gr. Michel

Dankjewel voor je antwoord.
Grappig dat jullie Penang niet zo leuk vonden. Hoor juist heel veel goede verhalen.
Kuching twijfel ik nog over. Is weer een extra vlucht ook erbij…

Ja zo zie je maar, niet iedereen houdt van hetzelfde… :wink:

Gelukkig is vliegen spotgoedkoop in die regio, dat scheelt. Wij vlogen destijds de volgende route: Amsterdam > Dubai > Kuala Lumpur > Langkawi > Penang > Kuching - Kuala Lumpur > Kota Bharu > Kuala Lumpur > Dubai > Amsterdam

Al met al heel wat vluchtjes maar was op zich prima te doen, als je daar ergens wilt komen zal je vaak wel moeten.

Succes verder!

Gr. Michel

Dat zijn inderdaad een hele hoop vluchten. Brrrr en ik vind vliegen echt verschrikkelijk. Maarja je moet inderdaad wel als je ergens wilt komen.Ik vlieg ook via Dubai en Emirates is wel hele fijne maatschappij.Ik denk dat ik Kuching wel over sla deze keer maar wie weet plak ik het er toch nog wel tussen… Keuzes, keuzes! haha.In Penang wil ik ook heel graag een kookcursus doen dus dan ben je ook al snel een dag kwijt. En ja smaken verschillen. Ben nu dan wel erg benieuwd hoe ik het ga vinden :wink:

Yes!!!
Ik heb geboekt.
Zoveel zin in

Maar ook wel erg spannend hoor.
Heb de binnenlandse vluchten met AirAsia ook geboekt en ga dan in Sabah wel het één en ander vastleggen omdat het daar in Juli snel vol kan zitten op sommige plekken. Zo boek ik o.a. de Uncle Tan’s jungle trip en de eco lodge in Kudat.
Op Borneo dus wat minder flexibel maar goed ik heb daar ook vaste dingen die ik graag wil zien… Op het schiereiland hoop ik wat flexibeler te kunnen zijn… Hoe denken jullie daarover? Is dat goed te doen op de bonnefooi? Ik vind een basic hutje op het strand echt helemaal prima en hoef niet iets luxe te hebben. Of is het ook daar toch wel aan te raden vooruit te boeken?

Zeker spannend!! Wij doen eigenlijk nooit iets op de bonnefooi en ook voor de Maleisië trip had ik dan ook alles op voorhand geboekt. Ik weet altijd graag waar ik slaap… :wink: Ook spendeer ik altijd veel tijd aan het uitzoeken wat precies de leukste plekken en adressen zijn en wil dan graag het optimale halen uit mijn budget.

Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Gr. Michel

Ik mis Taman Negara en wellicht de theeplantages een beetje? Beiden (naar mijn mening) toch wel hoogtepunten voor een reis naar Maleisië. Ziet er verder erg compleet en gevarieerd uit. Mocht iets niet bevallen kan je er toch nog eerder weg, omdat er over het algemeen toch wel genoeg overnachtingsmogelijkheden zijn.

@mattie: De theeplantages heb je bij de cameron highlands. Die staat er tussen :slight_smile:
Taman negara sla ik over omdat ik op Borneo al de jungle in ga en eigenlijk overal lees dat dat veel mooier is en je dan taman negara wel over kunt slaan.

Ah, CH staat voor de cameron highlands, dat mistte ik even.

Dat Borneo mooier is dan Taman Negara qua jungle ben ik het zelf dan weer niet mee eens. Beiden zijn namelijk totaal verschillend wanneer je oplet en er naar kijkt. Op Borneo heb je gewoon een hele andere samenstelling qua planten/dieren dan in Taman Negara. Daarnaast heb je wat faciliteiten in Taman Negara die je op Borneo niet hebt en andersom geldt dat ook.

Verder ziet het er wel erg compleet en ruim uit! :slight_smile:

@mattie: Ok. Nou wie weet plak ik het er nog wel tussen en anders moet ik gewoon nog een keertje terug :wink:

Hi Jisketje,

Ga je Kinabalu beklimmen of blijf je aan de voet, want anders zou ik dat ook vastleggen. Je bent best lang in KK. Persoonlijk vind ik Kuching veel leuker.

Je schrijft dat je tevreden bent met basic accommodatie wel dan zou ik vooraf niets reserveren, hoor. Dan behoud je je vrijheid en mocht je toch schrik krijgen dan is er altijd nog agoda en booking om de avond voordien snel te boeken. :slight_smile: Oja, Singapore is erg duur dus wellicht wil je daar een dorm overwegen om de kosten te beperken. Zou ik trouwens ook paar dagen van tevoren boeken.

Heel veel plezier!