Hey,
Komende zomer (juli-augustus) trekken wij voor drie weken naar Maleisië. Vluchten op Kuala Lumpur zijn al geboekt. De route uitstippelen lijkt me iets moeilijker dan verwacht. Enig idee of dit haalbaar is qua route en reistijden. Had graag ook Perhentian Islands en/of Singapore bezocht, maar dat lijkt me niet echt haalbaar. Tama Negara (voorlopig) geschrapt omdat we in deze planning ook al paar 5,6 dagen op Borneo zitten. We beseffen dat het wel wat reizen is, maar we willen het ook niet allemaal (te) snel doen.
Tips, af- en aanraders zijn welkom
Dag 1 Vertrek ’s avonds in Düsseldorf
Dag 2 Aankomst ‘ s avonds in Kuala Lumpur
Dag 3 Kuala Lumpur
Dag 4 Kuala Lumpur
Dag 5 Melaka
Dag 6 Melaka
Dag 7 Kuala Lumpur - middagvlucht naar Kuching
Dag 8 Bako NP
Dag 9 Semenggoh Nature Reserve
Dag 10 Batang ai
Dag 11 Batang ai
Dag 12 Avondvlucht Kuching naar Kuala Lumpur
Dag 13 Bus naar Cameron Highlands
Dag 14 Cameron Highlands
Dag 15 Bus naar Penang
Dag 16 Penang
Dag 17 Penang
Dag 18 Middagvlucht/veerboot naar Langkawi
Dag 19 Langkawi
Dag 20 Langkawi
Dag 21 Langkawi
Dag 22 Vlucht naar Kuala Lumpur
Dag 23 Kuala Lumpur-Düsseldorf
Waarom ga je voor die 5/6 dagen richting Borneo als ik dat mag vragen? Je bent dan veel aan het reizen voor relatief weinig tijd daar en aangezien je nu Taman Negara en Perhentians niet ziet, is dat mogelijk toch jammer. Melaka is alleen leuk in het weekend. Tenminste, buiten het weekend om is het wel leuk, maar niet half zo leuk als in het weekend. Cameron Highlands is leuk, vooral theeplantages en wat losse bossen. Leuker als je buiten de toeristische paden daar gaat.
Wat je nu niet hebt is bijvoorbeeld Tioman eiland, Taman Negara en de perhentians.
Penang heb je overigens een grote kans op veel bewolking en hetzelfde geldt voor langkawi. Wat dat betreft zijn de perhentians prettiger, grotere kans op zon!
Mattie,
Planning voor de reis ligt nog niet helemaal vast. Op basis van de informatie die ik voorlopig had, leek de uitstap richting Borneo me wel interessant. Op zich lijkt de reistijd me nog wel mee te vallen. Sowieso moet je voor bepaalde verplaatsingen veel tijd in rekening nemen en dan neemt een vlucht naar Borneo wellicht evenveel tijd in beslag als bepaalde andere verplaatsingen.
Perhentians had ik leuk gevonden als afsluiter (paar dagen uitrusten), Penang en Langkawi leek me dan weer interessanter om toch wat cultuur en natuur mee te pikken. De geplande dagen voor Melaka zijn zaterdag en zondag.
Borneo is zeker mooi! Heb zelf Indonesisch Borneo mogen zien voor een aantal dagen en raad het iedereen aan! Toch zou ik me (persoonlijk) liever focussen op één gedeelte en een eventueel volgende reis het andere doen.
Allebei is overigens erg mooi hoor. Op Borneo je verplaatsen kost echter veel tijd - meer dan op het vaste land normaal gesproken. Aan de andere kant kan je wel neusapen + evt. orang oetangs zien en genoeg andere bijzondere dieren.
Melaka heb je dan top ingepland, zaterdag + zondag is het er echt super leuk!
Perhentians bieden veel rust, veel natuur (je kan er wandelen en is echt genoeg te doen vind ik) maar inderdaad weinig tot vrijwel geen cultuur. Alleen het vissersdorpje is dan leuk qua cultuur, maar is zwaar toeristisch. Aan de andere kant: je hebt in Kuala Lumpur en in Melaka al cultuur, dus perhentians is een mooie afwisseling op je reis!
De neusapen en orang oetangs spreken me inderdaad wel aan. Ga me er de komende dagen nog wat in verdiepen. Spelen alvast met het idee om bvb na Kuala Lumpur en Melaka een 10/11 dagen naar Borneo te gaan om daar wat meer tijd te nemen en van daaruit op Kota Bharu te vliegen en de Perhentians als eindbestemming te nemen voor we terugkeren naar Kuala Lumpur. Moeten we wel Penang, Langkawi en Cameron Highlands schrappen. Laatste is mss minder erg, aangezien we jaar geleden al naar Sri Lanka zijn geweest.
Ik ben zelf ook in Indonesië geweest, maar vond de theeplantages niet hetzelfde hoor! 
Wel misschien iets prettiger qua tijdsindeling. Het ligt er uiteindelijk ook grotendeels aan wat jullie meer willen: natuur of cultuur of een combinatie.