Advies rondreis Maleisie/Borneo

In juli gaan we met zn 3en 3 weken naar Maleisië en Borneo. Ik heb een reisschema gemaakt en weet dat het best druk en veel reizen is, maar hoor toch graag nog op en aanmerkingen :).
Ik heb al een hoop leuke dingen gelezen over Kuching, maar als jullie nog suggesties, tips of adresjes hebben hoor ik het graag!

6-jul dusseldorf-kuala lumpur
7-jul kuala lumpur (aankomst)
8-jul kuala lumpur
9-jul kuala lumpur-camaron highlands
10-jul camaron highlands
11-jul camaron highlands - taman negara
12-jul taman negara
13-jul taman negara
14-jul taman negara
15-jul taman negara - perhentian
16-jul perhentian
17-jul perhentian
18-jul perhentian
19-jul perhentian - kuching (kot bharu - kuching 14:20 - 16:20 € 39,35)
20-jul kuching
21-jul kuching
22-jul kuching
23-jul kuching - kota kinabalu (kuching - kota kinabalu 13:20 - 15:05 € 25,60)
24-jul kota kinabalu
25-jul kota kinabalu
26-jul kota kinabalu - kuala lumpur (kota - kuala lumpur 10:55 - 13:25 € 34,76)
27-jul kuala lumpur - dusseldorf

Gr. Rick

Het is zoals je zelf zegt al best wel veel reizen en voor 3 weken zou ik persoonlijk kiezen voor Borneo of het Peninsula - het vaste land.
Behalve dat het erg druk is ziet het er wel netjes uit. Een flinke afwisseling tussen vooral natuur en strand met in Kuching en Kuala Lumpur zeker nog wat cultuur. Zelf zou ik dus de voorkeur er voor hebben om één van de twee te kiezen.

Wat gaan jullie doen bij/rondom Kota Kinabalu?

Qua Taman Negara en de Perhentians kan ik aanraden om in Taman Negara gewoon de tijd te nemen en zeker een nacht de jungle in te gaan of er zelfs te slapen (bumbun kumbang is zeker de moeite waard!). Voor de Perhentians zou ik vooral kijken denk ik ook naar het budget. Zelf vind ik het kleinere eiland erg prettig en dan met name Long Beach, maar het grotere eiland heeft weer als voordeel dat je dichter bij een aantal bijzondere plekken zit waar je schildpadden kan zien of waar veel koraal is. Staat ook al veel over geschreven hier op het forum gelukkig.

Ja het is wel druk, maar we hebben overal wel meerdere overnachtingen en het reizen vinden we niet zo erg. We vinden inderdaad vooral de afwisseling fijn en willen vanalles wat zien. In Taman Negara willen we een trekking doen (denk 3 nachten). Perhentians is rond long beach het meeste te doen voor backpackers? Bij Kota Kinabalu willen we in ieder geval gaan raften (Raften in Maleisie. Te doen op veel plekken in Maleisie (incl. Borneo). (padas river).

Ahja, in Taman Negara kan je zelf een trekking doen of een gids inhuren - is daar allemaal gemakkelijk te regelen in het dorpje.
Long Beach is denk ik het leukste en het meeste te doen voor backpackers ja!

In het ‘centrum’ van Kuala Tahan, vlakbij de rivier staat een rond gebouwtje soort van VVV. Daar kan je ook evt. matje, brander, enz. huren.

Bedankt voor jullie reacties. Zijn er verder nog ervaringen of tips voor een trekking bij Kuching en nog dingen die je niet mag missen bij Kota Kinabalu?