Jullie mening bij 4wk backpacken

Hoi,

Wij zijn een gezin met 2 kids nu zou ik graag jullie mening willen over onze “route”

Singapore
Tioman
Sarawak omgeving
Mulu
Brunei
Kota kinabalu
Kota bharu
Pulau perhentian islands welke?
Kuala Lumpur

Wat vinden jullie van deze route voor 4 weken?
Wat moet ik er misschien extra in op nemen? Alle tips zijn welkom

We houden van afwisseling natuur,cultuur,actie,relaxen, duiken
Alvast bedankt voor het mee denken

Ik zou een keuze maken tussen ofwel Maleisië ofwel Borneo.
Wij hebben enkel Kuala Lumpur gedaan en dan doorgereisd naar Borneo.
Borneo hebben we helemaal doorkruist vanaf Kuching.
Kuching is een leuke en rustige stad aan de rivier. In Kuching hebben we een gids geboekt in een avonturenbureau, om zo bij de koppensnellers te raken. Dit is pas het hoogtepunt van de reis!
National Park Bako is leuk (met de neusapen).
Mulu moet je ook echt doen.
Brunei stelt niet veel voor en is heel klein. We zijn erover gevlogen met een heel klein vliegtuigje.
Kota Kinabalu…je kan naar de ‘rotsen’ gaan ofwel naar het strand. Het strand stelt niet veel voor, maar is leuk als je een rustpauze wil inlassen.
Wij trokken door naar Sandakan (Oerang Oetans) en van daaruit met een bootje over zee naar een heerlijke lodge tussen de olifanten.
Als je geld over hebt :wink: dan kan je naar Lankayan gaan…een droomeiland!

Ja zeker een droomeiland met geweldige duikspots maar echt te duur😉

Oerang oetans pakken we bij kuching mee. Gebied van sandakan wordt op het moment zwaar afgeraden ivm onrust.
Mijn eerste route was 2 wk in dat gebied rond trekken maar met 2 kids willen we nu dat risico nemen. Vandaar klein stukje Maleisië erin opgenomen. K.k zou zijn als door reis.

zijn er nog steeds onrusten?
Toen we in Kuching aankwamen, lazen we in een krant dat de oorlog was uitgebroken in in het Noorden en dat we elke dag contact moesten opnemen met de ambassade hoe de situatie verliep. We zijn uiteindelijk kunnen doorreizen tot in Sandakan, weliswaar overal met militaire bewaking.
We wilden eerst nog een stuk in Maleisië verkennen, richting Thailand, maar aangezien het regenseizoen daar toen nog niet volledig over was raadden ze ons aan om enkel Borneo te doen. Volgende keer doen we de Highlands van Maleisië! Tussen de rijstvelden en theeplantages.

We wilde dus van tawau via de kust naar sandakan en omgeving… lijkt ons beter te skippen
Wanneer ben jij er geweest dan?

Ik zou dat niet skippen…afhankelijk van de situatie nu hé. Je moet eens kijken op de site van de ambassade wat er wordt aangeraden of wat ze afraden.
Het lijkt wel altijd erger dan dat het is hoor.
Bij ons,in 2013, leek het alsof de wereld ging vergaan, en uiteindelijk hebben we voor niks schrik moeten hebben.
Hou in elk geval altijd een telefoonnummer bij de hand van de ambassade of iemand van je familie of een lokaal buro.
Maar ik zou het zeker niet laten om er op reiste gaan!

Wij komen net terug van twee weken Maleisië met onze twee zonen, heerlijk!
Mag ik je tips geven waar te overnachten in Kota Bharu, Perhentian Besar en KL?

Kota Bharu, indien je niet meteen doorreist naar de Perhentians, bij Cikgu Garden Chalet. Dat is in een kampung net iets buiten Kota Bharu. Heerlijk rustig, fijn en mooi houten chalet met airco, lieve familie, lekker ontbijt, grote tuin.
Je kan met z’n vieren slapen in 1 kamer, maar je kan ook twee kamers boeken. Die liggen n.l. naast elkaar in hetzelfde huisje met gedeelde veranda.

Perhentian Besar, bij Cozy Chalets (wij hadden huisje G21) of Cocohut, hoort bij elkaar. Wij betaalden ong. €85,- voor een 4 pers. kamer incl. ontbijt.
Als je een huisje hebt aan het strand, (dat is Cocohut) zorg dan dat je niet een huisje op de derde (laatste) rij hebt, dan slaap je dicht bij de generator, veel lawaai. Supermooi strand!!!
Abdul’s Chalets is ook heel leuk. Tuna Bay als je wat meer wilt uitgeven en PIR, als je nog wat meer kan uitgeven. Maar daar is ook wel het allermooiste strand.

In KL sliepen wij bij Metro 360, €55,- voor een 4 pers. kamer. Ligt in de golden triangle, dus heel centraal. Én ze hebben een zwembad.
Super kamer, super bed, geen geluidsoverlast van buiten en nette prijs. Wij hadden kamer 1005, 10e verdieping.

In KL namen wij regelmatig een Uber taxi, is ons zeer goed bevallen.
Onze oudste zoon had hier een app van op zijn telefoon gezet.
Echt bij iedere rit hadden we leuke chauffeurs die ons graag wat over de stad vertelden. Dit in tegenstelling tot de twee ‘gewone’ taxi’s die we hadden waarvan de chauffeur hun mond niet open deden.

Heel veel plezier!!!

Het oostelijke deel (naast Sandakan) zou ik niet bezoeken. Het is daar waar de Philipijnse piraten altijd ‘amok’ maken om het land terug te willen veroveren.
Maar informeer je best constant bij de plaatselijke bevolking. Zij weten het eigenlijk wel beter dan de overheid!
In Kuching waren wij heel tevreden over Borneo Adventures (aan de Main Bazaar). Daar werken meestal ook Nederlanders!

Kijk dat zijn goede tips… Leuk!

Iets wat ik niet moet missen in kuching?

KaterK
Super die accommodaties zal is gaan rond snuffelen. Wij zetten eigenlijk nooit iets vast op vakantie! Maar vooraf beetje kijken kan absoluut geen kwaad. Zeker niet als andere er goede ervaringen hebben😀

Wij boeken ook nooit iets vooraf, behalve de eerste nacht.
Dat was dus in Kota Bharu waar de eigenaren van Cikgu Garden ons van het vliegveld hebben opgehaald. Dat is altijd wel fijn.

Wel kijk ik van tevoren naar mogelijke slaapplaatsen, dat scheelt onderweg weer.
En houd er rekening mee dat internet niet opperbest is, wij konden op de Perhentians zowel als in Taman Negara niet echt pagina’s laden om te zoeken op b.v. Booking.com.
Voor het hotel in KL zijn we zelfs bij aankomst in KL een McDonalds ingedoken alleen voor het internet om te checken welk hotel wel wilden proberen.
Toen een Uber ingedoken die ons naar het hotel bracht en daar aan de balie de prijs vragen. Kan nog wel eens voordeliger zijn als via boekingssites…

zeker niet te missen in Kuching : gaan eten bij Top Spot. Dat is de bovenste verdieping van een parkeertoren, waar vele eetkraampjes bij elkaar staan.
Je eet er heel lekker voor weinig geld, en de lokale bevolking komt er ook eten!

Lokaal eten… We love😍

KaterK even een vraagje, ik las in een andere post dat jullie met de jungle train wilde reizen.
Is dit nog gelukt???
Rijd deze nog wel of niet, beetje onduidelijk op seat61.
Wij zouden vanTaman Negara naar Kota Bharu willen.
Wij gaan in augustus. Wij boeken ook liever niks van te voren, alleen op Borneo wat vast gelegd en de binnenlandse vluchten.
Maar hebben jullie Perhentian van te voren niet vast gelegd??
Ik vraag me af of dat een gok is in augustus…

Jungle train is voor mij idd ook onduidelijk of die wel of niet rijdt

Jungle train reed nog niet. Maar misschien in aug. wel? Het schijnt dat er tijdens de overstroming die er eind 2014 was een heel stuk brug is weggespoeld.
Google maar eens; flooding Taman Negara, je weet niet wat je ziet.
Er schijnen mensen met helicopters weggehaald te zijn. Voedseldroppings voor de locale bevolking. Gek hè dat wij hier in Europa daar helemaal niets van mee gekregen hebben.

Wij waren er dus in de meivakantie. Wilden graag met de boot van Tembeling naar Kuala Tahan, schijnt een hele leuke tocht van zo’n 3 uur te zijn. Maar er varen geen boten vanwege de lage waterstand, wellicht is dit in aug. anders.

En nee, ook de Perhentians niet vastgelegd. Ik denk haast wel dat het handig is om te doen hoor voor aug.
Er zullen vast wel plekjes zijn maar de fijne en stille zijn wellicht al vol.

Vanuit Kuala Besut vertrekken de boten. Wij werden bij een boekingskantoortje afgezet en hebben daar de kaartjes gekocht. Ik had hier al gelezen dat dat 70 Rm. voor een retour is. Maar op de terugweg zag ik ook kantoortjes die het voor 50 Rm. aanbieden.

Wij hebben 1 nacht in The Barat geslapen en zijn daarna verkast naar Cozy Chalets. Veel mooier strand.
The Barat vonden wij veel te duur voor wat je krijgt. Sowieso zijn de Perhentians wat duurder.
Naastgelegen The Reef was al fijner geprijsd maar daar hoorde je de generator nogal! Net of er in de verte een helicopter opstijgt en dat dan continue.

Die generators zijn wel een dingetje hoor. Als je pech hebt krijg je een kamer vlakbij zo’n ding, da’s niet grappig. En alles daar draait op een generator.

Het strand waar Cozy, Cocohut, Tunabay, Abdul’s aan ligt is veel mooier.
Cocohut b.v. heeft superleuke hutjes direct aan het strand, palmbomen voor de deur…
Maar het zijn drie rijen, dus rij twee heeft al geen direct zeezicht meer. En bij rij 3 hoor je de generator denk ik wel goed.
Vandaar dan toch wel een goed idee om op tijd te boeken.

1 like

Ik lees een heleboel negatieve berichten over het oosten van Borneo. Wij hebben hier rondgereist in juni 2014 en destijds werd het ook afgeraden om het gebied rond Tawau en Lahad Datu te mijden. Dit hebben wij dan ook opgevolgd en dat deel overgeslagen: achteraf goed want op Mabul werden in die tijd een aantal toeristen ontvoerd. ECHTER, is de rest van dit gebied zeer goed en veilig te bereizen. Kota Kinabalu, mt. Kinabalu, Sandakan en Kinabatangan zijn absolute aanraders in dit gebied! Wij hebben ons continue erg veilig gevoeld, zeker omdat het gebied waar de piraterij plaatsvindt veel zuidelijker ligt. Ook het duiken rondom Kota Kinabalu vonden wij erg mooi, maar dit schijnt wel minder te zijn dan rondom Mabul (helaas kunnen we dit vergelijk dus niet maken).

Kijk eens op onze site voor een reisverslag van onze reis en we bieden ook een mooie kant-en-klare rondreis aan naar Maleisië, inclusief Borneo vanaf slechts €1432 p.p. (o.b.v. 2 volwassenen).

Daarnaast: er wordt gesteld dat 4 weken te weinig zou zijn om zowel Borneo als het vasteland van Maleisië te doen. Eens, wanneer je echt alles wilt zien wat het land te bieden heeft, echter is 4 weken ons inziens meer dan genoeg om zowel Borneo als het vasteland te ervaren zonder dat je een haastig tempo aan moet houden.

Mag ik Vragen wat je zoal met duiken gezien hebt rondom kk? En welke stek heb je gedoken daar? Bedankt voor je reactie

Ha funkyboefje,
We hebben green turtle’s, blue spotted stingrays, verschillende clowfish, een murene en heel veel andere vissen gezien. Het is uiteraard niet zo bijzonder als sipadan waar hamerhaaien, barracuda’s enz. Aan de “lopende band” voorbij komen, maar voor 1 of 2 dagen duiken was het prima! Als je de namen van de stekjes wilt weten moet ik dit even in de log opzoeken, maar ze lagen in ieder geval rondom de eilandjes voor de kust van KK