Mijn vriend en ik willen in juli/augustus 2010 vijf weken gaan backpacken in Maleisie. Na wat research hebben we besloten de volgende plekken te willen bezoeken :wereld::
Kuala Lumpur / Taman Negara / Cameron Highlands / Kota Bahru en een van de Perhentian Islands / Melaka / Singapore / Kuching / Kota Kinabalu / (evt. nog een van de eilanden Pangkor-Penang-Langkawi).
Nu vragen wij ons af wat in bovenstaande plekken een handige volgorde/ route is. Voorwaarde is dat de reis begint en eindigt in Kuala Lumpur. En verder houden we van zoveel mogelijk afwisseling, dus geen drie weken jungletrekking of eiland hoppen achter elkaar , maar het liefst een beetje verdeeld…
Volgens ons zijn deze plekken haalbaar in 5 weken, zonder al teveel gehaast te reizen, klopt dat? Hoop dat jullie ons kunnen helpen :chin:.
Het idee is om inderdaad zoveel mogelijk met het openbaar vervoer te reizen, en zo mogelijk ook ergens de Jungletrain in te plannen, bijv. van Melaka naar Tembeling (Taman Negara), of van Cameron Highlands naar Kota Bahru.
Daarnaast willen we ook vliegen (Airasia hadden we al gevonden…), bijvoorbeeld van KL naar Kuching, van daar naar KK en van daaruit naar Singapore, of andersom.
Maar verder weet ik niet goed hoe ik de overige plekken ertussen moet plakken:
- Van KL eerst een rondje noorden (Penang/ Perhentian Islands), terug naar KL, Borneo, Singapore, en van daaruit weer omhoog naar Melaka, TN en CH, en dan weer terug naar KL?
- Van KL eerst een rondje naar het noorden Penang en Perhentian Islands, door naar het midden CH en TN, zuiden Melaka, Singapore en van daaruit Borneo, en dan weer terug naar KL?
- Of beginnen in Singapore, hele rondje omhoog in Maleisie (Melaka, TN, Kota Bahru, CH, Penang, KL), vanuit KL naar Borneo en dan weer terug naar Singapore?
Ik weet gewoon niet wat handig is… (en de reisgids LP krijg ik voor m’n verjaardag voor die tijd, dus vandaar dat ik nu alvast via deze manier wat probeer uit te zoeken :chin:).
Enige wat ik over Borneo kan zeggen: als je daar echt de ‘must sees’ wil zien, pak daar dan echt 2 à 3 weken voor.
Tenzij je doel is om in de 5 weken zoveel mogelijk te zien…
Nou we willen wel zoveel mogelijk zien, maar ook niet overal slechts 1 dag blijven… Inmiddels hebben we besloten dat we op Borneo het volgende willen zien:
Dag 1: Vlucht naar Sandakan
Dag 2-5: Sandakan (Turtle Island, Sepilok, Uncle tan trekking/ Kinabatangan rivier)
Dag 6: Vlucht naar Kota Kinabalu
Dag 7-10: Kota Kinabalu (berg beklimmen, rondwandelen in centrum, snorkelen&strand op eilandje voor de kust)
Dag 11: Vlucht naar Kuching
Dag 12-14: Kuching (Bako National Park, Iban longhouses)
Dit leek ons een haalbaar en toch rustig schema, of denken jullie hier anders over? Ik weet niet goed hoe lang de trekkings duren en hoe makkelijk dingen ter plekke direct te regelen zijn. Wat zouden we bijvoorbeeld echt van tevoren vast moeten leggen?
Verder zouden we Sepilok in Sandakan ook kunnen vervangen voor het Orang Oetan Sanctuary in Kuching. En Turtle Island in Sandakan kunnen vervangen voor Satang Island in Kuching. Wat raden jullie aan?
Alvast bedankt weer voor de antwoorden.
Hoi, wij hebben afgelopen zomer 4 weken rondgereisd met het openbaar vervoer. Onze route was als volgt:
Singapore-Kuching-Sibu-Miri-Brunei-Kota Kinabalu-Sandakkan-Kuala Lumpur-Cameron Highlands-Pulau Tioman-Singapore.
In Singapore de stad bekeken. In Kuching de orang oetans gezien, bako national park en Satang island. Daarna met de boot naar Sibu, met de bus naar Miri. Daar een wandeling gemaakt in Lambir Hills park. Daarna met bus naar Brunei, daar een boottocht gemaakt naar de paaldorpen, een leuke markt bezocht en alle moskeeen en tempels en paleis van de sultan gezien. Daarna naar Kota Kinabalu geweest. In KK national park gewandeld, naar een strand aan de kust en een hele leuke lokale markt bezocht met de bus. Daarna naar Sandakkan. Een mooie tempel en paaldorpje bezocht. En de excursie van Uncle Tan gedaan. Paar dagen midden in de natuur. Daarna gevlogen naar Kuala Lumpur, de stad bezocht. Hierna met de bus naar cameron highlands, theevelden bezocht. (2 nachten is meer dan genoeg, maar wel een heel lekker klimaat!!) En als laatste naar pulau tioman in het plaatsje Juara. Heerlijk relaxed niet druk plaatsje. Mooi strand, lekker eten en een leuk hotel. En toen terug naar Singapore.
Ik zou Taman Negara afraden. Het schijnt erg toeristisch te zijn en je ziet al voldoende jungle op Borneo.
Ik zou als ik jullie was als volgt gaan:
KL (4 dgn)-Cameron Highlands (3 dgn)-Kota Bahru (1 d)-Perhentian (4 dgn)-Melaka (2 d)-Singapore (2 dgn)-Kuching (5 dgn (1 bako, 1 orang oetan, 2 satang, 1 kuching))-Kota Kinabalu (6 dgn (3 berg beklimmen, 2 strand, 1 KK))-Sandakkan (4 dgn (3 uncle tan, 1 sandakan: bijv. tempel en paaldorp))-KL (2 dgn)
Ik zou voor het orang oetan opvangcentrum bij Kuching kiezen, schijnt minder toeristisch te zijn al hebben wij alleen deze gezien en niet die van Sandakkan.
Verder zijn wij op satang island geweest wat erg leuk was! Schildpadden gezien!
- Je planning bij Sandakan lijkt me wat krap. De Uncle Tan tour (die geweldig is!) duurt 3 dagen, 2 nachten. Dus je redt het met die dagen maar dan kan je niet ook nog eens Sepilok en Turtle island erbij doen.
Op de derde dag ben je wel op tijd terug uit de jungle om diezelfde avond nog een vlucht te boeken. Dat scheelt je weer een dag. Wij hebben Uncle Tan tijdens onze vakantie geboekt omdat we daar toch wel heel graag heen wilden. Dit is wel aan te raden want het raakt snel vol.
- De berg bij KK hebben wij niet beklommen, ook dit moet je zeker boeken, al van huis uit denk ik want dat gaat volgens mij (wat wij hoorden) echt snel vol. De 3 dagen die je hebt staan zijn echt tekort voor het beklimmen van de berg en een strandje. De strandjes zijn wel leuk en je kunt er leuk snorkelen en evt overnachten hebben wij ook gedaan.
- Bako is ook mooi, kan je ter plekke regelen om daarheen te gaan. Als je wil overnachten wel eerder boeken.
Ik zou iets meer dagen voor Borneo uittrekken en iets minder dan je nu hebt op West-Maleisie. Ik heb de dagen erbij gezet in de planning 
Als je dagen over hebt is Brunei ook echt een aanrader!!! Kun je met de boot en bus vanuit Kota Kinabalu.
Succes en heb je nog vragen stel ze gerust!!! Groetjes Yvonne
1 like
Ik sluit me aan bij de antwoorden van Yvje.
Qua Orang Utang’s: in Sepilok heb je meer kans om ze te zien dat in Semenggoh. Wij zijn ‘voor niets’ naar Semenggoh gegaan en hebben ze wel in Sepilok gezien.
KK en Kuching zijn zelf ook gewoon leuke steden om een dagje rond te lopen en de sfeer / cultuur te proeven. De avondmarkt van KK is bijvoorbeeld echt geweldig! En Kuching kent mooie Chinese tempels en een leuke boulevard en mooie musea. Sarawak Cultural Village vond ik ook erg leuk.
Bedankt voor alle tips en ‘ervaringen’! We zijn nu onze planning voor Borneo wat aan het uitbreiden, maar weten nog niet precies hoe.
Brunei wordt door iedereen aangeraden, dus dat willen we eigenlijk bij nader inzien toch niet overslaan. Ik lees hier dat je vanaf KK hier makkelijk met de bus/ boot kunt komen, dat scheelt weer een vlucht. Is dat te doen in 1 dag? Gewoon 's ochtends heen en 's avonds weer terug naar KK? Of is dat te ver en moet je in Brunei toch een nacht overnachten…
En in Sandakan willen we de Uncle Tan trekking zeker doen. Maar ik lees ook veel verhalen over dat we de trekking bij de Kinabatangan rivier niet moeten overslaan, is dat hetzelfde als Uncle Tan of weer een andere trekking?
En is Turtle Island/ Satang Island gewoon ter plekke te boeken? Ik neem aan dat dat 2d/ 1n is…
Alvast bedankt weer 
Uncle Tan = Kinabatangan
Als Uncle Tan vol zit (wat erg vaak zo is) kun je ook informeren bij: http://www.naturelodgekinabatangan.com/index.php
(daar zijn wij mee geweest, prima georganiseerd! wij gingen 's ochtends vroeg vanuit KK via Sandakan (vliegen) naar Sepilok (Orang’s) en werden daar opgepikt.
Uncle Tan is inderdaad aan de kinabatangan rivier. Heel erg leuk, echt doen. Wel van te voren boeken. Of op je vakantie. Wij hebben het 1,5 week van te voren geboekt toen we al op Borneo waren. Zit wel snel vol (hangt wel af van de periode natuurlijk).
Satang kan je ter plekke boeken. In Kuching in het toeristencentrum naar vragen. Wij hebben het nummer gekregen van de eigenaar mr Abul. Met hem kun je dan afspraken maken. Zou een dag of 2 a 3 van te voren bellen. Is inderdaad 2 dgn, 1 nacht. En dat is ook meer dan genoeg. Ik zou kiezen tussen satang island of turtle island. Lijkt me een beetje hetzelfde. Turtle Island moet je wel wat eerder boeken denk ik.
Vanaf KK kun je inderdaad makkelijk naar Brunei. Of het in 1 dag te doen is weet ik niet. Dat wordt wel krap. In een wandeling van 2 uur ofzo heb je wel de stad gezien met de mooiste tempels en moskeen, marktjes etc. Aan te raden is een boottocht door het palendorpje daar. Hebben ze alles op palen (brandweer, politie, tankstation, scholen en huizen natuurlijk) Ook kun je dan het paleis van de sultan zien als je dat combineert met de bootman.
Als je 's ochtends op tijd vertrekt vanuit KK kun je dit allemaal op de eerste dag gezien hebben alleen het nadeel is dat je volgens mij aan het einde van de dag niet meer helemaal terug kan naar KK. Wij hebben de 2e dag om 14 uur (ong.) de boot en bus teruggepakt naar KK en dat was echt krap. Anders moet je ergens halverwege nog een overnachting boeken, dan kun je beter een nachtje in Brunei doen.
Groetjes Yvonne
We hebben nu drie dagen ingepland voor Kuching (Bako NP en Kuching zelf), 7 dagen voor KK (berg beklimmen 3d/2n, Brunei 2d/1n en KK zelf), 7 dagen voor Sandakan (Uncle Tan 3d/2n, Turtle Island 2d/1n en Sepilok).
Ik vraag me alleen af of 7 dagen voor Sandakan niet te lang is, bijvoorbeeld wanneer Turtle Island volgeboekt zit en we dus dagen ‘over houden’. Zijn er dan nog andere leuke dingen in de omgeving zodat we onze dagen hiermee kunnen vullen? Lees namelijk ook dat Sandakan wat ‘saai’ is, en vraag me dus af of we die dagen niet beter in Kuching en omgeving kunnen besteden…
Als je turtle island van te voren niet boekt dan kun je er zeker vanuit gaan dat het vol is. Dus als je daar graag heen wilt moet je het echt van te voren boeken. Bij sandakkan is verder inderdaad niet heel veel te doen. Wij hebben een dagje vermaakt met het paaldorpje en een tempel iets buiten de stad. Maar of er veel meer te doen is weet ik niet.
Bij kuching is meer te doen. Dus hangt er een beetje vanaf of je het een en ander vast wil leggen of niet.