Schema met must see's

Hallo,

Wij gaan in juli 4 weken naar Maleisie. We willen absoluut de tijd nemen om overal van te genieten. Dit keer dus niet in de valkuil trappen om ALLES te willen zien, maar lekker relaxed. :zon02:

Maar nu hebben we toch alweer een lijstje ‘must see’s’.

• KL
  • Cameron Highlands
  • Perhentian islands
  • Danum Valley
  • Turtle island
    Wordt dit toch een drukke reis? Of is er nog tijd zat, om er nog iets bij te doen, bv. Malaka of nog iets in Sarawak of Sabah?
    En wat is de handigste volgorde? We vliegen heen op Sinagpore (waar we 2 dagen blijven) en terug vanaf KL (waar manlief zeker 4 dagen wil zijn). Lijkt me logischer om Borneo eerst te doen, maar zou liever eerst ff acclamatiseren op het vaste land. Borneo lijkt me t gaafst en dat wil ik graag nog ff in het vooruitzicht houden. :slight_smile:

Ik hoor heeeeel graag tips! :chin:

laat dat Borneo voorlopig maar zitten-ik neem aan dat dit jullie 1e reis die kant op wordt?
Je hoeft (ik herhaal dat maar weer eens) nu niet alles te plannen tot op de minuut en alles te boeken etc-je kan gewoon bonnefooien. Als je althans een ietsepietsie flexibilteit in je hebt en niet meteen de paniek in schiet als huis 1 zegt vol te zijn. De Malay schoolholidays begiinnen ergens begin ogos=augustus en dan wordt het wel meteen veel drukker.
Bonnefooien heeft als voordeel dat je per dag kan besluiten of je blijft of doorreist-al naar gelang of het wel./niet bevalt. In die overbekende reisgids staan al die dingen uitgekauwd-en anders weten ze in dat hotel/guesthse wel waar de bus stopt etc.
Die gids heb je toch al nu nodig-omdat je dan kan beginnen met een logische route uit te stippelen en wat kan natrekken hoe lang die verplaatsingen duren. Persoonlijk ontgaat het mij waarom mensen allerlei eilanden willen ‘‘doen’’-verschilt Ameland essentieel van Vlieland?

Hmmm, volgens mij heb je een beetje een verkeerd beeld gekregen. Het is de eerste keer naar Maleise, maar mijn vriend en ik hebben al ontzettend veel gereisd door Azie (en andere werelddelen), o.a. China, India en Thailand.
We zijn ook gewend te ‘bonefooien’, hoef ook helemaal geen overnachtingen e.d. te regelen vooraf, raak niet zo snel in paniek hoor :wink: Ik wil alleen maar weten of we niet teveel willen in een te korte tijd. en wellicht heeft iemand ervaring met ongeveer dezelfde route (in welke volgorde dan ook)
Begrijp ook niet zo goed wat je bedoelt met ‘laat dat Borneo maar ff zitten’?

Hi Joyce,

Semi-off-topic: lees maar eens één of meer recente posts van BKKFlyer erop na. Er is er geen enkele te vinden waarin hij niet zijn gal spuit over andere reizigers die een sympathieke vraag stellen op dit sympathieke forum. Zijn posts zijn zelden informatief, en de strekking is altijd dezelfde: ik ben een zeer ervaren reiziger en vind al jullie vragen sowieso achterlijk.

Niet teveel van aantrekken dus… Cheers!

2 likes

Hoi, wij hebben inderdaad een soortgelijke reis gemaakt.
Onze reis was als volgt: Singapore-Kuching-Sibu-Miri-Brunei-Kota Kinabalu-Sandakkan-Kuala Lumpur-Cameron Highlands-Pulau Tioman-Singapore.
Ook een volle reis maar heerlijk genoten.
In Singapore de stad bekeken. In Kuching de orang oetans gezien, bako national park en Satang island. Daarna met de boot naar Sibu, met de bus naar Miri. Daar een wandeling gemaakt in Lambir Hills park. Daarna met bus naar Brunei, daar een boottocht gemaakt naar de paaldorpen, een leuke markt bezocht en alle moskeeen en tempels en paleis van de sultan gezien. Daarna naar Kota Kinabalu geweest. In KK national park gewandeld, naar een strand aan de kust en een hele leuke lokale markt bezocht met de bus. Daarna naar Sandakkan. Een mooie tempel en paaldorpje bezocht. En de excursie van Uncle Tan gedaan. Paar dagen midden in de natuur. Daarna gevlogen naar Kuala Lumpur, de stad bezocht. Hierna met de bus naar cameron highlands, theevelden bezocht. (2 nachten is meer dan genoeg, maar wel een heel lekker klimaat!!) En als laatste naar pulau tioman in het plaatsje Juara. Heerlijk relaxed niet druk plaatsje. Mooi strand, lekker eten en een leuk hotel. En toen terug naar Singapore.

In plaats van het volgens mij wat dure en drukke turtle island kun je dus kiezen voor satang island. Tioman kan je inwisselen voor perhentian. Allebei mooi volgens mij maar tioman wat meer in de route voor ons. Danum valley is volgens mij wel erg duur. Moet je maar eens opzoeken op internet. Als dat te duur wordt kun je ook een tour doen aan de kinabatangan rivier doen zoals wij gedaan hebben met uncle tan.
Heb je nog meer vragen, stel ze gerust!!!
Inderdaad niets van te voren boeken maar dat had je zelf al begrepen en ervaren tijdens je vorige reizen. Maleisie is prima te bereizen, goed openbaar vervoer en goede overnachtingsplekken!! Groetjes Yvonne

Oja Brunei is trouwens wel echt een aanrader!!!

Wow, volle reis! Ik ga t ff bestuderen :wink: Wij gaan t alleen wel iets rustiger aan doen. Denk iig dat Borneo - na Singapore dan toch de eerste bestemming wordt. Brunei gaan we evengoed overslaan, ik moet ergens plaats maken. :wink: Goede tip van Satang Island! En Kinabatangan moet ik ff bekijken, ik loop eigenlijk liever dan dat ik in een boot zit. Anyway alvast enorm bedankt voor de tips! :slight_smile:

By the way: hoe lang was jullie reis?

Onze reis was ook 4 weken. Bij de kinabatangan kun je ook wandelen. Je hebt 's middags en 's avonds in het donker een tour waarbij je veel dieren ziet. Daarnaast maak je ook een of twee boottochten. Maar danum valley is volgens mij ook mooi hoor! Succes! Groetjes Yvonne

ontzettend vermoeiend inderdaad…snap dat figuur echt niet! Kan ie niet geblockt worden ofzo? :wink:

hoi Joyce, GAAFF!!!

Je kunt heel makkelijk met de bus vanuit KL naar Malaca, is iets van 2 1/2 uur dus 2 nachtjes en 1 hele dag is voldoende- ik vond het wel apart met die NL invloeden en de meeste buitenlanders gaan hier niet echt speciaal naar toe

Ik ben vanuit KL nog 6 dagen naar Sarawak geweest, Kuching, Bako National Park, 1 nachtje jungle in Iban Longhouses(koppensnellers) en het GEWELDIGE Semongoh Orang Utan reservaat.
Het is echt een HEEEL ander Maleisie dan West-Maleisie en makkelijk in te plannen, dan heb je voor de rest n.l. nog 3 weken over

succes en veel plezier cheer

Ik las dat je man 4 dagen in KL wilt verblijven. Misschien dat je een dagje de stad wilt onvluchten. Misschien dat je dan een dagje richting Kuala Selangor kan gaan. Na een aantal uren rijden door de palmplantages kom je hier aan.

Wat kan je hier verwachten???

• Silverleaf Monkeys (er leuke apen), wanneer je naar Borneo zal gaan zal je genoeg apen tegen komen, maar toch :slight_smile:
  • Kuala Selangor is een van de meest geliefde oorden ter wereld om vuurvliegjes te bekijken.
    -Mooie VOC overblijfselen;

Een link waar wat meer en duidelijke informartie te vinden is:

1 like

Volgens mij zijn 4 weken lang zat om aardig wat te zien ook al wil je niet langs alles heenrennen (ken de valkuil:)

Ikzelf ga begin juni 3 weken en gaan allee naar het “vasteland” en dus niet naar Borneo. Ben dus geen ervaringsdeskundige maare wel veel gelezen over het land inmiddels. Zelf gaan we de reis als vlogt doen wellicht heb je er wat aan voor ideeen:

• KL (daarvanuit kun je een exursie doen naar Selangor Fire Flies)
  • Kuantan (onderweg ff stoppen bij Batu Caves nabij KL en stoppen bij Olfantenweeshuis)
  • Lake Kenyir (boven Teman Negara)
  • Gem Island (aan Chinese zee liggen veel mooie eilanden om mooi te snorkelen/duiken)
  • Penang
  • Cameron Highlands (wat heel mooi moet zijn)
  • Pangkor Island

Waar je veel info over plaatsen/streken/bezienswaardigheden kan vinden is Malaysiasite.nl of veelzijdigmaleisie.nl

In ieder geval heel veel plezier.
En nog even over irritante reacties. Tja er zijn altijd zelfingenomen mensendie te veel tijd over hebben. Beste remedie, geen aandacht aan schenken.

Groet Saskia>>>

Als je op Borneo zowel Sabah als Sarawak wil doen, zou ik daar echt 2 weken voor uittrekken! Anders ren je echt door Borneo heen, en dat is enorm jammer!

Mij lijkt het dan ook het best dat je een keuze maakt tussen Sarawak (Kuching en dan verder het binnenland in) of Sabah (Kota Kinabalu als 1e plaats en dan verder).

Ik vind Sabah en Sarawak echt niet met elkaar te vergelijken. Sabah is meer toeristisch, in Sarawak vind ik de natuur (Bako NP, longhouses) erg mooi.

Je kunt eventueel even ons blog doorlezen, we hebben afgelopen zomer 4 weken door Borneo getrokken: http://moencleopreis.waarbenjij.nu

dank voor alle tips! :chin:
Uiteindelijk gaan we naar Kuching en vandaar uit beetje rondreizen. Mijn geliefde Danum Valley vervalt omdat niet alleen t verblijf / trekking daar duur is - dat had ik er nog wel voor over - maar omdat er naar toe reizen ook heel duur is helaas :frowning: Je moet via KK vliegen en dat kost veel tijd en veel geld :frown: Gaan nu op ons gemak overland naar Gunung Mulu reizen en daar een trekking doen van 4 dagen
(caves en koppensnellerstrek). Waarschijnlijk wel een beetje een tourist trap maarja ook wel mooi volgens mij.
En KL wordt verkort tot 2,5 dag dus die vuurvliegjes met overnachting komt er ook bij :slight_smile:

ciao

Wij zijn van KL direct naar Sandakan (Sabah) gevlogen en daar 1 nacht Sepilok Nature Resort gedaan (schitterend hotel en slechts 2 min lopen van sepilok rehab centre). Toen met de bus (2 uurtjes) naar Lahad Datu en daar opgehaald voor Tabin Wildlife. Tabin is de helft qua prijs van Danum Valley en ik vond het wel erg mooi.

Ik zou zeker sabah of sarawak meenemen in de planning.

Wij waren 24 dagen en deden Redang, Taman Negara, KL, Sepilok, Uncle Tan, Tabin Wildlife, Singapore en Tioman.

Vd verhalen die ik hoorde is Perhentian erg mooi. Wij hebben op redang en tioman oa. schilpadden, veel black tip reefsharks (groot en klein), veel barracuda’s, roggen, blue dotted roggen gezien. Allemaal tijdens het snorkelen. Koraal op Tioman is erg mooi (aan de oost kant vh eiland) maar ook bij renggis op Tioman en corla eiland (marine park en monkey bay is niet veel).