Route en Planning

Goedemorgen,

Wij (ik en een vriend) gaan aanstaande zondag naar Maleisie, Singapore en Borneo voor slechts 12 dagen. Nu hebben wij een route uitgestippeld met een tijdsindeling, wij zouden graag willen weten of het mogelijk is om deze route in deze tijdsindeling af te leggen. Iemand advies hierover???

Tevens zouden wij het fijn vinden wanneer mensen er al geweest zijn, een aanvulling van must see’s/do’s kunnen geven. We zijn ook nog op zoek naar een plekje vlakbij een van de plekken die we al gaan bezoeken waar we schitterend kunnen duiken (incl. huur van uitrusting en gids) met onwijs mooie stranden. En ook erg belangrijk is de methode van reizen: hoe komen we van plaats tot plaats zonder teveel tijd te verliezen maar wel mooie dingen te zien?? We hebben echt geen idee hoe we het beste kunnen reizen binnen Maleisie?!?!

Hopend snel van iemand iets te horen, danken wij jullie.

Hierbij ons reisschema:

Dag Tijd Activiteit
1 21.00 Vliegen naar Kuala Lumpur
2 15.00 Aankomst Kuala Lumpur, direct naar hotel (misschien
toch maar alvast boeken want scheelt weer tijd) en de stad in!
3 9.00 Bus naar Taman Negara NP.
3 14.00 Boot naar Taman Negara NP
3 17.00 Aankomst Taman Negara NP
4 Taman Negara NP
4 Avond Naar Penang (via Cameron Highlands)
5 Ochtend/ Middag Aankomst Penang
5 18.35 Vliegen naar Kuching
5 20.40 Aankomst Kuching
6 Dag Kuching
6 Avond Brunei
7 Ochtend? Aankomst Brunei
Avond Vertrek naar Mulu NP
8 Mulu NP
9 Ochtend See Pi Loek (orang-oetangs)
10 Dag Sadankan
Avond Vliegen en aankomst Singapore
11 Dag Singapore
12 Dag Kuala Lumpur
12 23.00 Vliegen naar NL

Nogmaals erg bedankt voor jullie adviezen!

Eerste reactie: hoe kun je op zo een korte termijn zo een mooie reis plannen waar enige voorbereiding toch wel op zijn plaats is? Maleisië, Singapore en Borneo in 12 dagen is onmogelijk naar mijn idee! Je houdt geen rekening met de jetlag, met het wennen aan de warmte. Het wordt een ‘been there, done that’ trip, en geen ‘been there, enjoyed it, lived it’ trip.

Wooo dit is inderdaad wel echt een super drukke planning. Wij zijn ook van de drukke planningen maar dit is volgens mij echt niet haalbaar. Als je toch echt allebei wil doen Borneo en West-Maleisie dan hier een paar vraagtekens:

• Ik zou aan het begin een dag Kuala Lumpur erbij plakken, dan kun je KL beter zien en aan het einde heb je daar misschien minder zin in. Ook is het fijn voor het acclamatiseren, al hebben wij dat ook niet gedaan. Zijn ook de volgende dag meteen van Singapore naar Kuching gevlogen.
  • Ik zou persoonlijk voor jungle op Borneo gaan en niet naar Taman Negara.
  • Waarom Penang? Is dat alleen voor het vliegen? Je kunt volgens mij niet even via cameron highlands. In de avond zie je geen theevelden. Neem aan dat je daarvoor naar CH wil?!
  • Je schrijft dat je de avond van dag 4 naar penang wil rijden en de ochtend van dag 5 aankomt maar het lijkt me niet verstandig om 's nachts te rijden als je het land niet kent. Of bedoel je dat niet?
  • In Kuching zou ik meer tijd besteden, het stadje zelf is wel leuk, het orang oetan opvangcentrum, bako nationaal park, satang island etc genoeg te doen!
  • Brunei is wel te doen in 2 dagen, 1 nacht. Maar de doortocht naar Mulu is volgens mij niet handig. Volgens mij gaat dat beter vanuit Miri. Maar voor Mulu nationaal park heb je minstens 3 nachten nodig geloof ik.
  • Wat wil je nog gaan zien in Sandakan? Lijkt me niet de moeite om daar helemaal heen te vliegen als je alleen voor een stadje gaat, dat is het echt niet waard, vonden wij. Voor activiteiten heb je daar in jouw planning geen tijd.

Ik zou kiezen voor:
Dag 1 KL
Dag 2 KL
Dag 3 KL
Dag 4 KL-Cameron Highlands
Dag 5 Cameron Highlands
Dag 6 Cameron highlands-KL-Kuching
Dag 7 Kuching
Dag 8 Kuching Orang oetan opvangcentrum
Dag 9 andere activiteit Kuching, bijv. bako nationaal park of snorkelen bij satang island
Dag 10 Kuching-Brunei
Dag 11 Brunei-Singapore
Dag 12 Singapore-KL

Al kun je op het laatst Singapore of Brunei het beste weglaten. Of terugvliegen vanuit Singapore als je nog niet geboekt hebt.
Voor Kuching kun je dan ook kiezen voor een andere omgeving, bijvoorbeeld Sandakan of kota kinabalu met activiteiten daar.
Bij cameron highlands kan er nog een dag af om die ergens anders weer bij te plakken.
Zou het niet veel voller plannen.
Succes groetjes Yvonne