Rondreis Singapore- Maleisie met Borneo?

Nadat Thailand vorig jaar enorm goed bevallen is (was eerste keer Azie) willen we dit jaar graag rondreizen door Maleisie
We willen hierbij ook singapore meepikken en ook graag naar Borneo.

Om nou niet continu in het vliegtuig te moeten zitten, probeer ik nu een logische route te bedenken maar dat is best lastig.
Er zijn vast mensen die dit vaker gedaan hebben?

Is het sowieso in 3 weken te doen om Maleisie met Borneo te combineren?
Singapore zouden we hooguit 2 dagen willen doen dus daar zullen we geen week kwijt zijn.

Ik heb even nagedacht over een route, maar ik vraag me af of deze genoeg afwisseling biedt. We willen zowel jungle, stad als mooie dorpjes, platteland en mooie stranden/eilandjes zien.

1. AMS - Singapore
    2 Singapore
    3 Singapore
    4 Singapore - Mulu
  2. Mulu NP
  3. Mulu NP -Kota Kinabalu
  4. Kota Kinabalu omgeving??
  5. ??
  6. Kota Kinabalu - Kuching
  7. Kuching - Kuala Lumpur
  8. Kuala Lumpur
  9. Kuala Lumpur
  10. Kuala Lumpur - Taman Negara
  11. Taman Negara
  12. Taman Negara - Cameron Highlands
  13. Cameron Highlands
  14. Cameron Highlands -Penang
  15. Penang
  16. Penang - Langkawi
  17. Langkawi
  18. Langkawi
  19. Langkawi - Kuala Lumpur - AMS
  20. Aankomst Amsterdam

Op Borneo weet ik nog niet zo goed hoe ik het het beste in kan delen
Het Mulu NP lijkt me iig ontzettend gaaf dus daar wil ik graag heen.
MAar dan daarna? Iemand tips voor de lege dagen in het schema?

En is het nog “nodig” om Taman Negara te bezoeken als je al een week op Borneo hebt doorgebracht of wordt het veel van hetzelfde (jungle is op een gegeven moment ook maar jungle)?? Als het eigenlijk meer van hetzelfde is, besteed ik die tijd liever ergens anders.

Is 1 hele dag Cameraon Highlands genoeg of zouden jullie daar meer tijd besteden? Of misschien op de eilanden?

Is er helemaal niemand die hier iets over te zeggen heeft??:tssk:

Ik ga zelf pas voor 't eerst naar die kant van de wereld over een maand, maar ga toch even proberen je te helpen.

Van wat ik heb vernomen is het niet erg makkelijk om het Mulu NP te bezoeken, maar weet niet helemaal precies hoe dat zit. Het lijkt mij 't best om alleen een aantal dagen naar Kuching te gaan en dan het Bako NP te bezoeken. Kan je meteen Taman Negara laten vallen en het schijnt daar erg mooi te zijn en veel te zien.

Ik zou ook proberen iets meer rust te nemen, want volgens jou schema ben je bijna elke dag aan het reizen. Ik heb even een schema opgezet hoe ik het zou doen met 3 weken tijd.

1 Aankomst Singapore
2 Singapore
3 Singapore
4 Aankomst Kuching
5 Kuching
6 Kuching
7 Kuching
8 Kuching
9 Aankomst Kuala Lumpur
10 KL
11 KL
12 Aankomst Cameron Highlands
13 CH
14 CH
15 Aankomst Penang
16 Penang
17 Penang
18 Aankomst Langkawi
19 Langkawi
20 Langkawi
21 Langkawi
22 Vertrek

Succes!
Björn

3 weken is niet lang inderdaad. Als je toch veel wilt zien moet je gewoon een vlucht tussendoor nemen of minder zien,dat is de keuze lijkt mij.
Heb 5 weken rondgereisd in '92. Weet niet meer de exacte route, we hebben vele met de bus gereisd en gevlogen van KL naar Sarawak en Sabah en van Tioman Island naar KL en Penang.
Niet naar Taman Negara geweest , maar heb daar wel spijt van gehad want het schijnt wel heel mooi te zijn. Wij hadden toe ook zoiets van,regenwoud genoeg gezien,maar ja.
Penang/Georgetown was vreselijk toeristisch en wij vonden het niks. Zo nep allemaal.Kun je best overslaan.

Ben toen ook naar Sarawak geweest,naar Kuching voor het Bako park en op Sabah de kota kinabalu berg beklommen. Die staat in een heel mooi park, maar daar zie ik in jouw schema geen tijd voor, daar ben je zeker 4 dagen aan kwijt.(2 dagen rezien en 2 dagen lopen)
Wat wil je dan zien in kota kinabalu stad?

Mulu park ziet er wel super uit zeg. Het Bakopark is ook heel mooi, met een bootreis erheen en regenwoud, maar Mulupark is denk ik afwisselender. Daarna naar Kuching, dat is wel een leuke stad.

Het is natuurlijk maar wat je wilt.3 weken is wel weinig, wil je daarbij ook nog op het strand liggen,dan moet je de natuur laten liggen. Zou daar zelf niet voor kiezen. Gooi Penang en Langkawi eruit en hou mulu erin zou ik zeggen.
Strand heb je ook wel ergens anders,ook in maleisie als er tijd voor is en meer op de route. Bij in Kota Kinabalu kun je naar een eiland gaan voor strand/snorkelen, bijv het abdul rahman Park of zo.
Dan heb je toch strand tussendoor ,maar hoef je niet je gek te reizen.

Weet niet meer hoeveel dagen je er overal voor moet uittrekken ivm reis ernaar toe en hoelang je er moet zijn om het te ontdekken.
Je kunt het beste eens kijken naar schema’s van reisorganisaties en die vergelijken,dan zie je wel wat het beste is.
Hier staat wel wat http://www.shintatravel.nl/index.jsp?USMID=3#borneo
Reizen jullie per bus? Neem de tijd om evt vertraging in te calculeren.

Als ik bovenstaand schema zie zou ik van Singapore naar Kuching gaan en Sabah en Sarawak ontdekken.
Vooral Borneo heeft ons echt gegrepen,dat is zo mooi en nog echt woeste natuur.Een hele ervaring. Niet op beknibbelen.
Zou zo’n 10 dagen inplannen,incl 3 dagen mulu, paar dagen strand, kuching en reisdagen
Dan per vliegtuig naar KL (3 dagen incl reis en rondkijken in deze mooie stad) en dan naar de cameron highlands.De cameron highlands waren wel mooi, veel theeplantages. Wel een hele lange busreis maar dan zie je wel wat van het land.

Voor Taman Negara ben je ook nu nog best veel tijd kwijt zie ik,6 dagen of zo. Wordt wel moeilijk in te plannen.
Denk dat je taman negara beter kunt laten zitten, je redt het nooit, of je ziet de rest net een beetje. Het is moeilijk te bereiken gewoon en kost veel tijd.

Vanaf de cameron highlands gaat vlg mij geen vlucht dus je moet toch doorreizen naar penang of terug naar kuala lumpur en dan terugvliegen naar huis. Als je dan toch richting penang moet ,en liever op het strand van langkawi zit op het eind van je reis, dan kun je 3 dagen van kota kinabalu in leveren voor langkawi.

1 like

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Ik ga er eens mee puzzelen!!

Taman Negara is dus niet iets dat je in 2 dagen kunt doen?
Ik zag dat wel in een Fox gids namelijk. Nou zitten hun reizen altijd wel enorm volgepropt maar ik dacht dxat 2 dagen wel genoeg zou kunenn zijn

We houden op zich ook wel van strand, maar niet alleen maar.
Ik hoor van iedereen dat je dan beter naar de Perhetians kan gaan ipv Langkawi e.d.
Maar de optie van strand op Borneo klinkt ook wel goed.

Taman Negara is natuurlijk wel te doen in 2 dagen net als andere bestemmingen, je zult keuzes moeten maken en om nou niet te vermoeid te reizen zou ik zeggen dat je heel bewust kunt kijken of je niet eerst een combinatie gaat doen van Singapore, KL en Borneo in plaats van het vele reizen wat je nu van plan bent. je kunt dan langer in Borneo verblijven en eventueel ook daar naar het strand gaan.

Het probleem wat veel mensen hebben, en niet alleen is dat van toepassing op reizen in Maleisië maar op heel veel landen, is dat ze teveel willen zien in een reis en daardoor erg veel tijd kwijt zijn met het reizen op zich. dat is best jammer. Als je al weet dat je maar 3 weken hebt maak die bewuste keuze en geniet van het land en daarna heb je altijd weer een reden om terug te gaan om die andere helft te zien.

Als je per se alles wilt zien dan is veel reizen natuurlijk een noodzaak en dit kun je beperken door een aantal vluchten te nemen bijvoorbeeld van Singapore naar KL en van Langkawi of Perhentian terug naar KL.

Gr. Frank

Ik ben zelf niet in taman negara geweest, zag 6 dagen staan bij een reisorganisatie.
Wat ik me kan herinneren is dat als je echt goed het regenwoud wilt zien en beleven je er ook wel de tijd voor moet uittrekken. In 2 dagen zie je vlg mij haast niks, want je kunt niet ver het woud intrekken (klopt dat, mensen met ervaring?). Daarom hebben wij het indertijd overgeslagen.
En Mulu is ook al een heel mooi gebied zag ik, dus het is niet dat je geen woud te zien krjigt :zon02:

M.b.t Borneo twijfel ik nog omdat je daar malariapillen voor moet slikken
Ik ben bang dat ik of mijn vriend daar misschien niet goed op reageer en als je dan je halve vakantie in Borneo plant, dan zit je mooi.
Aan de andere kant vind ik het ook zonde om helemaal aan de pillen te gaan voor 5 dagen Borneo.

Wanneer begin je met die pillen? al voor je weggaat of pas als je daadwerkelijk naar Borneo gaat?
Ik hoor zoveel verschillende verhalen over malariapillen dat ik het lastig beslissen vind of we daar zin in hebben
Maar zonder pille ngaan is voor mij sowieso geen optie aangezien ik altijd lek gestoken wordt door muggen

Als je naar taman negara wilt moet je toch ook malariapillen slikken? Of is dat veranderd. Als je alleen de steden bezoekt heb je geen pillen nodig, in de bush wel.
Maar het zou zonde zijn als je bepaalde gebieden laat zitten vanwege de malariatabletten ,vind ik.
Heb 3x vakantie gehad waar ze nodig waren (2 soorten tegelijk,paludrine en mal…nogwat) en nooit last gehad in ieder geval. Sommigen hebben de pech dat ze ziek worden vd pilen,maar merendeel vd mensen niet hoor.
Niet teveel beren op de weg zien hoor, je hebt een prachtige vakantie uitgezocht, gewoon doen!!.

Welke je nodig hebt en wanneer je moet slikken kun je vast wel vinden in de info van de ggd.

ik ben vorige week naar de GGD geweest want ook ik ga naar maleisie en borneo. Mij werd een kaart getoond met malariagebieden. Niet in alle delen van Borneo komt malaria evenveel voor. Vooral als je langs de noordkust blijft hoef je je niet te druk te maken, dan wordt alleen insmeren met DEET geadviseerd. Stippel je plan uit op een kaart en maak een afspraak met de GGD, dan heb je wat meer zekerheid.

Hmm nou ik zal als onze route wat definitiever is tzt wel eens bij de GGD informeren dan inderdaad hoe het nou precies zit met die malariapillen.
Bedankt voor de info in ieder geval!
Ik heb gisteravond de lonely planet van maleisie besteld bij bol.com en die word vandaag bezorgd dus ik ga me eens lekker verdiepen in wat daar allemaal in staat!