3 weken is niet lang inderdaad. Als je toch veel wilt zien moet je gewoon een vlucht tussendoor nemen of minder zien,dat is de keuze lijkt mij.
Heb 5 weken rondgereisd in '92. Weet niet meer de exacte route, we hebben vele met de bus gereisd en gevlogen van KL naar Sarawak en Sabah en van Tioman Island naar KL en Penang.
Niet naar Taman Negara geweest , maar heb daar wel spijt van gehad want het schijnt wel heel mooi te zijn. Wij hadden toe ook zoiets van,regenwoud genoeg gezien,maar ja.
Penang/Georgetown was vreselijk toeristisch en wij vonden het niks. Zo nep allemaal.Kun je best overslaan.
Ben toen ook naar Sarawak geweest,naar Kuching voor het Bako park en op Sabah de kota kinabalu berg beklommen. Die staat in een heel mooi park, maar daar zie ik in jouw schema geen tijd voor, daar ben je zeker 4 dagen aan kwijt.(2 dagen rezien en 2 dagen lopen)
Wat wil je dan zien in kota kinabalu stad?
Mulu park ziet er wel super uit zeg. Het Bakopark is ook heel mooi, met een bootreis erheen en regenwoud, maar Mulupark is denk ik afwisselender. Daarna naar Kuching, dat is wel een leuke stad.
Het is natuurlijk maar wat je wilt.3 weken is wel weinig, wil je daarbij ook nog op het strand liggen,dan moet je de natuur laten liggen. Zou daar zelf niet voor kiezen. Gooi Penang en Langkawi eruit en hou mulu erin zou ik zeggen.
Strand heb je ook wel ergens anders,ook in maleisie als er tijd voor is en meer op de route. Bij in Kota Kinabalu kun je naar een eiland gaan voor strand/snorkelen, bijv het abdul rahman Park of zo.
Dan heb je toch strand tussendoor ,maar hoef je niet je gek te reizen.
Weet niet meer hoeveel dagen je er overal voor moet uittrekken ivm reis ernaar toe en hoelang je er moet zijn om het te ontdekken.
Je kunt het beste eens kijken naar schema’s van reisorganisaties en die vergelijken,dan zie je wel wat het beste is.
Hier staat wel wat http://www.shintatravel.nl/index.jsp?USMID=3#borneo
Reizen jullie per bus? Neem de tijd om evt vertraging in te calculeren.
Als ik bovenstaand schema zie zou ik van Singapore naar Kuching gaan en Sabah en Sarawak ontdekken.
Vooral Borneo heeft ons echt gegrepen,dat is zo mooi en nog echt woeste natuur.Een hele ervaring. Niet op beknibbelen.
Zou zo’n 10 dagen inplannen,incl 3 dagen mulu, paar dagen strand, kuching en reisdagen
Dan per vliegtuig naar KL (3 dagen incl reis en rondkijken in deze mooie stad) en dan naar de cameron highlands.De cameron highlands waren wel mooi, veel theeplantages. Wel een hele lange busreis maar dan zie je wel wat van het land.
Voor Taman Negara ben je ook nu nog best veel tijd kwijt zie ik,6 dagen of zo. Wordt wel moeilijk in te plannen.
Denk dat je taman negara beter kunt laten zitten, je redt het nooit, of je ziet de rest net een beetje. Het is moeilijk te bereiken gewoon en kost veel tijd.
Vanaf de cameron highlands gaat vlg mij geen vlucht dus je moet toch doorreizen naar penang of terug naar kuala lumpur en dan terugvliegen naar huis. Als je dan toch richting penang moet ,en liever op het strand van langkawi zit op het eind van je reis, dan kun je 3 dagen van kota kinabalu in leveren voor langkawi.