Binnenkort vertrekken wij voor 4wk naar Singapore, Borneo, Maleisië samen met onze 2 kindjes
Het beloofd weer een prachtige reis te worden.
Echter loop ik tegen een paar knelpunten aan en hoop dat jullie me kunnen helpen:
-Singapore naar Johor Bahru hoe lang onderweg?
Gaat er eventueel een nachtbus?
-Spidan wel of niet mee pakken? Ik wil heel graag manta’s spotten maar vraag me af of er wel een mooie omgeving is voor de kids om te verblijven?
Mooi stukje strand in de nabij gelegen plaatsen waar we zullen moeten overnachten.
Of is er een andere plek waar je ook mooi kunt duiken en wellicht beter in ons schema past?
-Mulu parken wel of niet pakken als je vanaf Kota Kinabalu komt? En vervolgens door reist naar Sarawak.
Heb je aan 3 dagen genoeg? Of dan beter overslaan en dan Taman Negara pakken?
-Rijden er nachtbussen van Mulu naar Kuching?
-Welk eiland is het mooist en genoeg te doen van de Perhentions?
Met de meeste vragen kan ik je niet helpen helaas, van de Perhentians heb ik bijna een week op Besar gezeten. Hier veel gezinnen met kinderen gezien en Besar lijkt me hier dan ook zeer geschikt voor. Je kunt er geweldig snorkelen en je kunt er ook een aantal andere activiteiten ondernemen.
Bedankt!
Als je andere tips of mooie plaatsen weet hou ik het aanbevolen. We houden van back to basic op zijn tijd. Onze kindjes zijn absoluut geen probleem en passen zich makkelijk aan. Dus er is weinig wat we uit de weg gaan
Met Spidan bedoel je denk ik Sipadan? Op de site van de overheid staat voor dat gedeelte “alleen noodzakelijke reizen”, is met kids misschien zeker iets om rekening mee te houden. Weet niet hoe het zit met verzekeringen mocht er toch iets gebeuren, al lijkt die kans heel klein.
Rond Kuching zijn schitterende Nationale Parken te vinden waaronder Bako (neusapen) en Gunung Gading (rafflesia), vonden wij zeer de moeite waard.
Mr1980
Klopt ik was het idd al tegen gekomen en moet dus een ander schema gaan maken.
Omgeving bako stond al in de planning maar nu dus op zoek naar een andere duik bestemming tips?
Op de Perhentians worden volop duikcursussen aangeboden maar of dat qua schoonheid bij Sipadan in de buurt durf ik je niet te zeggen. Ik vermoedt van niet maar daar kunnen anderen ongetwijfeld beter antwoord op geven.
Kecil is ook erg leuk hoor, zeker met kinderen. Is juist meer op kinderen gericht zelfs naar mijn mening, zeker Long Beach. Op Long beach kan je gewoon ontspannen en vooral ook met de kinderen optrekken en ze hun gang laten gaan, omdat het erg ondiep is. Daarnaast kan je vanaf het eiland erg goed snorkelen, iets wat ik op besar tegen vond vallen.
Het duiken is er prima, niet vergelijkbaar met de erom bekend staande eilanden.
Als de keuze valt tussen Mulu of Taman Negara zou ik het niet weten. Beiden hebben voordelen en nadelen. Mulu is met kinderen wellicht wat zwaar met het wandelen? Ligt aan de leeftijd en dergelijke uiteraard. Taman Negara kan je ook nog eventueel een keer een bootje pakken of een nachtrit net buiten het (zwaar) beschermde gebied doen.
Als je naar Mulu wil, zal je moeten vliegen. Best omslachtig en er rijdt ook geen nachtbussen naar Kuching vanaf Mulu. Ik zou het skippen en langer verblijven in de buurt van Kuching of naar Batang Ai voor een verblijf bij de Iban in een longhouse.
In plaats van Sipadan zou je pulau Lankayan kunnen overwegen. Hier kan je ook mooi duiken en zit je vlakbij Sandakan en Sepilok. Gemakkelijk te bereiken met Air Asia.