Ik ga over een paar weken naar Londen om vrienden op te zoeken. Nu zit ik erover te denken om, als het me heel erg bevalt daar, daar ook op zoek te gaan naar een baan!
Kun je in Engeland zomaar gaan werken zonder verdere werkvergunningen e.d.? Zo niet, wat heb ik dan aan papierwerk nodig?
En is er over het algemeen makkelijk werk te vinden voor Nederlanders?
Ja, het Verenigd Koninkrijk( waar Engeland, dus ook London onder valt) neemt deel aan de europesche unie. Dit betekent dat je zonder werkvergunning of visa daar gewoont kunt blijven. Je kunt zelfs gewoon je rijbewijs om wisselen voor een Brits rijbewijs.
Over het algemeen zijn ze altijd blij met Nederlanders omdat we worden beschouwdt las “goede” werkers en we over het algemeen omze talen spreken>
Kijk eens even op www.gumtree.com een website met veel banen in en rondom Londen!
Dus ik heb een Engelstalig sofinummer nodig als ik wil werken in Engeland?
Schoot me trouwens nog een andere vraag te binnen. Als ik werk wil zoeken (ben afgestudeerd in de media en communicatie), klopt het dan dat ik absoluut referenties nodig heb, in welke sector ik dan ook wil werken? En gaat het dan echt om referenties, of zijn getuigschriften beter?
je kunt zonder engels sofinummer ( National Insurance Number) wel werken maar dan wordt je in de hoogste belasting categorie in gedeeld, meer dan 40%.
Er wordt over het algemeen ook altijd om referenties gevraagd (references) zelfs als je helemaal geen werk ervaring hebt kun je altijd een leraar of familie vriend om eentje vragen.
Bedankt voor het vlugge antwoord. Ik heb nog niet zo heel veel ervaring in de wereld van het solliciteren, dus misschien een domme vraag, maar hoe werkt het precies met referenties? Betekent het dat als je iemand refereert in je CV, je potentiele werkgever deze personen dan opbelt?
Ik kan namelijk wel wat mensen referen, maar ik weet niet of deze er op zitten te wachten om ineens een Engelstalig telefoontje te krijgen (want ik denk niet dat hun Engels zo goed is!)
Over het algemeen zullen ze niet zomaar iemand opbellen.
Je kan gewoon aan de personen, die je als referenties op wilt geven, vragen of ze iets (in het engels) op papier kunnen zetten, de meeste personeels afdelingen hebben hier wel een “template” voor. Je kunt altijd aanbieden om het voor hun te vertalen.
ps bekijk hier de link voor info over het National Insurance Number (onze sofi nummer)
Wat betreft referenties, veelal wordt er met hen pas in een later stadium van het sollicitatieproces contact opgenomen (nadat je op gesprek bent geweest). Als je bijv via een recruitment agency solliciteert, geven ze de werkgevers nooit al de namen van je referenties, zodat het sollicitatieproces niet van te voren beinvloed kan worden.
Bij mij was het bij beide keren zo (ben inmiddels aan m’n tweede baan hier in de UK begonnen) dat dat pas gedaan werd toen ik eenmaal was begonnen met m’n baan en nog in m’n proeftijd zat. Het zou bijvoorbeeld ongepast zijn dat jij je oude baan nog niet hebt opgezegd, zij niet weten dat je iets nieuws aan het zoeken bent, en dan opeens een verzoek voor een referentie krijgen. Werkgevers vertrouwen op hun eigen beoordeling van jou tijdens het sollicitatiegesprek en vervolgens staat er dan in de aanbiedingsbrief dat het contract wel op voorwaarde van goede referenties is.
Maar hoe dan ook moeten de werkgevers wel jouw toestemming hebben om contact op te mogen nemen. Het kan gaan om een uitgebreide referentie, dus wat voor persoon je bent, prettig om mee te werken, doe je je werk goed etc. maar het kan ook heel kort ja/nee formulier zijn van, kom je wel altijd op tijd op je werk? heb je vaak verzuimd etc.
Veelal wordt het schriftelijk gedaan zodat je referenties niet onverwachts worden overvallen.
Het kan zijn dat ze van verschillende instanties een referentie willen, bijv je laatste werkgever, en je afstudeerdocent van je opleiding. Hoe dan ook is het natuurlijk wel beleefd om van te voren aan die personen te vragen of ze bereid zijn jou een referentie te geven.