Werkvergunning in Engeland

Ik heb een vraagje. Mijn vriend vertrek eind juni met zijn zoontje naar Engeland.
Ik ga hen achterna eenmaal mijn overplaatsing naar de firma in Engeland in orde is. Want ik wil werkzeker zijn voor ik vertrek.
Heb je een werkvergunning nodig voor ginder te werken. Ik vraag dit vooral voor mijn vriend die zo snel al vertrekt :slight_smile:
Alle tips zijn welkom want op de ambasade hier in belgië krijg ik geen antwoord.
In ieder geval al danku voor de reactie’s.
Liesbeth

Hoi Liesbeth,

Vermits hij Belgisch onderdaan is: neen, elke EU burger mag overal in de EU werken. Wél gelden voor bepaalde beroepen aanvullende regels, denk aan advocaten of artsen enzo, maar voor gewoon hand- of kantoorwerk is het allemaal vrij. Mits je gaat voldoen aan de lokale belastingwetten enzo natuurlijk, hij zal zich wel moeten laten inschrijven in allerlei registers.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

bedankt voor je snelle reactie :slight_smile:

Dat is niet geheel waar - je hoeft je alleen maar een national insurance nummer (sofi nummer of hoe dat ook heet tegenwoordig in NL) aan te vragen, dat is absoluut het enige.

Er bestaat in Engeland niet zoiets als je inschrijven of uitschrijven bij de gemeente. Ze tellen hun inwoners nog op een heel middeleeuwse manier door de ‘census’ - een formulier dat naar alle huizen gestuurd word waar op een specifieke datum ingevuld moet worden wie er allemaal in het huis zijn.

Verhuizen naar Engeland is echt zeer eenvoudig.

Uiteraard is een bankrekening openen wel handig, dat scheelt een hoop gedoe…

Hey, bedankt voor alle info.
Maar alles is ondertussen geregeld :slight_smile:
Hij woont ondertussen in Wisbech en heeft ondertussen een job in de bouw :slight_smile:
Eind deze maand is mijn overplaatsing naar Engeland ook ok :slight_smile:
Dan verhuis ik samen met zijn zoontje en een deel van de meubels ook naar ginds.
Alles wat mee kan in de vrachtwagen van mijn neef en we zijn vertrokken voor een nieuw leven.
Een school voor zijn hoogbegaafd zoontje vinden zal wat moeilijker zijn. Maar naar de info die ik daarover al heb zou hij naar een gewone school kunnen gaan met een begeleider.
Dat is een zorgje voor later :slight_smile: eerst verhuizen en dan tijdens mijn 3 weken verlof alles zien geregeld te krijgen voor hem :slight_smile:

Mercikes allen :slight_smile:

Hopelijk voorloopt alles voorspoedig en vind je veel geluk in de UK :slight_smile: