zoekt u info over Beijing...

Gaat U naar China of bent u geïnteresseerd in een reis naar China en wilt U meer info over documenten, mijn ervaringen aldaar qua hotels en restaurants, bezienswaardigheden, gebruiken en geld, aarzel dan niet en reageer. Stel uw vraag en ik zal proberen U te helpen.

Is Xiangshan park het bezoeken waard? Regelmatig krijg ik te horen dat die een leuke locatie is in Beijing maar volgens mij stelt het niet veel voor? Is het vlakbij het Zomerpaleis?

Het is helaas niet vlakbij het Zomerpaleis. Omdat Xiangshan park wat buiten Beijing ligt (noord-westen) is het het beste bereikbaar per taxi. Dit is het oude zomerpaleis, dat al dateert van net voor 1200, en enkele malen is uitgebreid. Ik ben er zelf niet geweest vanwege de ligging. Het enige wat ik ervan weet is dat je er een redelijk uitzicht hebt over het Haidian district, de villa van Mao Zedong, en dat je met een kabelbaan door het park en langs de heuvels kunt gaan. Vooral in de herfst moet dit een mooi en kleurrijk gezicht geven. Het Summer Palace van Keizer Cixi is dan denk ik vele malen mooier om te bezichtigen. Hiervoor neem je lijn 4 richting Anheqiao en stap je uit bij de halte Beigongmen. Doe wel voor beide locaties goede schoenen aan, want het is soms behoorlijk klim werk. In het oude woningen van de bedienden, zijn tegenwoordig winkeltjes, restaurants en enkele ambachtslieden gevestigd. Denk eraan dat je altijd over de prijs kunt onderhandelen. Je kunt het beste een kaartje kopen voor alle toegangen (120 yuan). Er staan bij de kaartjesverkoop ook veel studenten die hun diensten aanbieden als gids door het park. Zij proberen op die manier een centje bij te verdienen voor hun studie aan een van de twee universiteiten in Beijing. Veel spreken redelijk tot goed engels, een enkeling spreekt ook duits of frans.

Het park is vooral bekend om de rode bladeren in de herfst, voor de rest klinkt het niet als een ‘must see’ locatie. Summer Palace is dat inderdaad wel.

Heb op deze site nergens iets kunnen vinden over Qinhuangdao. Wij willen daar een paar dagen heen om te zien waar de chinese muur in de zee eindigt, het zgn Old Dragon Head en dan door naar het zuiden. Suggesties?
Ook Beidahe staat in het reisschema. Over de binnenlanden en Noord China is genoeg geschreven en bekend en die hebben we inmiddels al gezien.
Naast Indonesische bankpassen, BNI, hebben we AMRO en ING pasjes, welke nederlandse pasjes zijn het best te gebruiken?
Zijn er lokale mensen of studenten die hun diensten aanbieden als gids voor een fietsroute door de Hutongs van Beijing?
Wij gaan in september vanuit Indonesie naar Beijing, zijn er nog speciale feestdagen in die tijd ivm de treinreizen? Hebben vorige keer, juni 2011, een week voor onze treinreis Beijing-Xian treintickets laten kopen door het hotel. Is het nu anno 2015 drukker geworden?
Bedankt bij voorbaat

halooo
ik weet dus niet naar welke kant ik moet gaan van de chinese muur… kant van badling of mutinyan???

Ben daar in 2010 geweest, was dankzij de IJslandse aswolk in Beijing gestrand waar het door de smog echt niet uit te houden was, dus toen maar even de stad ontvlucht. Trein genomen naar Shanhaiguan en daar ook in een hotel verbleven. Op zichzelf een tamelijk stoffige en saaie stad, en bij het hotel wat ik via Ctrip had geboekt zaten ze volgens mij ook helemaal niet op buitenlandse toeristen te wachten, ze deden in ieder geval heel moeilijk bij het inchecken. Het aanbod aan restaurants of winkels viel ook nogal tegen, maar er was wel een behoorlijke markt waar je ook heerlijke snacks kon krijgen.

Op loopafstand van het station ligt een ommuurd deel van de stad, welke onderdeel vormt van de Chinese Muur. De muur en de poorten zijn zeer imposant, het deel daarbinnen nogal wisselend (deels vrij authentiek, deels sterk vervallen “modernere” bebouwing, deels reconstructies die het op een soort Disneyland doen lijken) maar als geheel toch wel leuk. Er werd destijds op grote schaal gebouwd/gerenoveerd, dus wellicht komt het nu 5 jaar later totaal anders over.

De volgende dag zijn we met de bus (halte bij de zuidpoort van bovenstaande ommuurde stad) naar Old Dragon’s Head gegaan, geen al te lange rit als ik het me zo goed herinner. Niet erg authentiek en zeer toeristisch opgezet (maar desondanks niet erg druk), maar toch zeker leuk. Bij de parkeerplaats zat een hele rij eettentjes, waar we voor een prikkie heerlijk gegeten hebben.

Vervolgens een taxi geregeld die ons naar Jiumenkou Great Wallheeft gebracht. Daar eerst nog even wat anders bezocht: een gigantische volière waarin eigenlijk maar weinig vogels te zien waren: vooral kippen en een paar struisvogels. Daarbij hoorde ook enkele grotten welke ooit een militair doel gediend hadden, wat nu middels beelden werd uitgebeeld. Vervolgens naar de muur zelf, welke hier met een imposante brug een rivier oversteekt. Aan weerszijden van die brug loopt de muur direct weer omhoog tegen de bergen op met ook de nodige wachttorens. Nabij die brug is de muur ook in prima conditie, verderop wordt het wel wat minder.

Al met al hebben we ons er ruim anderhalve dag prima vermaakt.

1 like

ING geeft regelmatig problemen. Je kunt niet bij alle Chinese bankpassen geld opnemen. ICBC werkt over het algemeen wel. Andere optie zou zijn om geld mee te nemen en dat hier ter plekke om te wisselen.

Ik werk zo af en toe als gids in Beijing (o.a. fiets- en wandeltochten door de hutongs). Stuur eventueel een e-mail naar goyvon@gmail.com en ik kan je misschien verder helpen.

Het is ongetwijfeld drukker geworden. Een week van tevoren is misschien net wat te kort dag. Als het kan zou ik eerder boeken zodat je zeker weet dat je kaartjes hebt.
Succes en alvast veel plezier!

1 like

Zonder twijfel Mutianyu!

Als je bankpasje niet werkt bij 1 bank gewoon naar de volgende gaan, elke straat lijkt wel een bank te hebben…

Ik ben 2 keer in Badaling geweest 1 keer aan de westkant met een tourbus en 1 keer aan de oostkant met de trein. Volgens mij kan je niet van de ene naar de andere kant lopen omdat de muur opeens stopt. De beiden keren dat ik er was waren de meeste mensen onderaan de berg en hoeverder je de berg opging hoe minder mensen er waren.

Ik raad mensen altijd aan om zo vroeg mogelijk de kaartjes te kopen dat is momenteel 60 dagen voor het vertrek van de trein. zodat je de meeste kans hebt op het kaartje die je wilt hebben. Op 26 - 27 september is het Mid-Autumn festival dan zijn de Chinezen ook vrij.

Mijn ervaring tot nu toe ( beijing-pingyao en Pingyao-xi’an… Waar ik zo heen ga) is een paar dagen van te voren genoeg : 4 dagen voor mij. Wel zonder vakantie van de chinesen zelf he dan.

Ok, moet lukken. Vanuit Beijing waar we 6 dagen blijven trekken wij naar het zuiden. Haal jij de treintickets op het station of bij een booking agent? Onze reisperiode is 31.08 tot 27.09.2015

De ene keer ga ik met de lonely planet naar station en wijs ik aan waar ik heen wil en de sndere keer regelt mn hostel t tegen een euro ofzo meer. Wauw 6 dagen Beijing! Wat lang :slight_smile:

1 like

Vorige keer 2011 zuid China in 6 weken gedaan van Hongkong, Chengdu ,Leshan en nog wat plekjes naar Lhasa enz en toch tijd te kort. Deze keer wat rustiger aan, Beijing, de muur en de Terra Cotta zijn gewoon een must. Willen nu alles met de trein doen. Las ergens dat je in juni in Japan zat. Niet verkeerd…

Beste reizigers,

graag wil ik op het aanbod van johniebig in gaan; ik heb namelijk een vraag over China: ik ben van plan om aankomende zomer vier weken met een kameraad in China te zijn. Wij vragen ons af het een goed idee is om twee weken naar Shanghai te gaan en twee weken naar Beijing. Ik las in één van de andere berichten op dit forum dat Shanghai mogelijk meer culturele gevoelens oproept dan Beijing; dus is het handig om Shanghai als eerste te doen, of Beijing?

Activiteiten die ons aanspreken zijn: de Chinese Muur bewandelen, zwemmen in de zee en verder de cultuur ervaren door zo mogelijk parken, tuinen, tempels, gebouwen, landbouw en de natuur te bezichtigen.

Alvast bedankt!

Groeten,
Robin

Ik ga al een aantal jaren naar China. Mijn basis is bijna altijd Beijing.

Je bedoelt: Beijing is culturele dan Shanghai?

Beijing en Shanghai kan je vergelijken met A’dam en R’dam (haven).
A`dam heeft meer cultureel/historie dan R’dam.

Shanghai is een zakelijkere stad dan Beijing. Veel hoge gebouwen en weinig parken. De Oude Stad is ver van de metro verwijderd. Voor cultuur en historie in Shanghai moet je echt gaan zoeken en je laten informeren.

Nou Beijing heeft al de Verboden Stad, Chinese Muur en het Zomerpaleis.
Wat heeft Shanghai… Ik zou in Shanghai uitstapjes maken naar de nabijgelegen bekende toeristische steden, Suzhou ( 20 min per trein), Nanjing (4 uur per trein) of Hangzhou. Dus niet 2 weken in Shanghai blijven.

Als je 4 weken de tijd heb in China zou ik zéker meer gaan zien dan alleen Beijing en Shanghai!
Je zou bijvoorbeeld het standaard rondje Beijing - Pingyao - Xi’an - Chengdu - Shanghai kunnen doen. En dan zoals Brian zegt vanaf Shanghai wat uitstapjes doen.

Hoi Brian,

Fijn, hartelijk dank voor je nuttige reactie!

• Updated - - -

Hoi Yvon,

Jij ook bedankt!