Dagen in te vullen & praktisch

Reizigers,

Na talloze keren de site te hebben bezocht, voor oa reis naar Nieuw Zeeland, heb ik me eindelijk lid gemaakt. Een nieuw onbekend project staat namelijk op stapel en ik zou me graag eens grondig willen informeren.

Op 20 juli vertrekken we (vriendin en ik) naar Beijing en we willen graag wat tips om onze tijd nuttig in te vullen.

  1. Hoeveel dagen raad je aan om Beijing te doen (muur inbegrepen)? We zouden deze stad graag grondig verkennen, maar we zijn snelle stappers dus meerdere zaken zijn misschien combineerbaar!
  2. We wilden graag naar het zuiden reizen richting Xian (enkele dagen) en daarna nog enkele zaken zoals Dali, Lijiang, Yangshuo, Longshong en de yangtze river door de canyons. Daar hebben we meer dan twintig dagen voor, is dit doenbaar, met alle verplaatsingen ingerekend? Ik heb niet echt een gedacht van de afstanden noch liggingen (ben nog maar net begonnen in de reisgids) maar wou al eens de (persoonlijke) ervaringen/bedenkingen horen
  3. Zijn er nog andere dingen die we zeker moeten doen langsheen deze route?
  4. Is het mogelijk om wild te kamperen in china, in de steden kiezen we uiteraard voor hostels
  5. Is het mogelijk om langs de Chinese muur te lopen in een dagwandeling, de nacht doorbrengen in een tent, een prachtige zonsopgang meemaken aan de muren en terug (via een alternatieve route?) Nogal rare vraag, maar lijkt mij geweldig!
  6. We vertrekken eind juli, wanneer gaan wij best om ons visum in Brussel?
  7. We landen ook in Moskou, als tussenstop, kan het zijn dat we daarvoor ook een Russische visum moeten kopen (in Australie was het namelijk verplicht vanaf 8u op Australische bodem)
  8. Andere tips, do’s en dont’s, musts, enz… ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

1.Beijing zou ik 3 a 4 dagen voor nemen. Het Zomerpaleis en de Verboden Stad zijn zo groot dat ze minstens een halve dag kosten. Bijzonder boeiend. In het centrum kun je veel lopend doen, door een hutongwijk is lopend nog beter dan per fiets, voor tripjes naar Klokkentoren en Lama tempel kun je de binnenringmetro nemen. Spotgoedkoop. Taxi’s zijn overigens ook niet duur. En dan is er o.a. nog de Tempel van de Hemel. Waar ik zelf bedenkingen bij heb, dat zijn acrobatiekshows (mishandelde lijfjes) en de Peking Opera moet je ook maar vol kunnen volhouden. Peking Eend eten vond ik wel de moeite waard. Theehuizenceremonie kan prijzig zijn, maar is mits je een leuk huisje hebt ook aardig.
2.Een dag Xi’an voor de muur en Grote Gans Pagode, moslimwijk en een (halve) dag terracotta leger is voldoende. Dali en Lijiang zijn beide mooie oude steden en totaal verschillend. Je kunt ook mooi in de omgeving fietsen, bij Lijiang vond ik dat iets eenvoudiger dan bij Dali. Veel minderheden en klederdracht in deze regio.
Yangshuo is zeer aangenaam, en handig wanneer je behoefte hebt aan westers eten (al is Chinees over het algemeen zeer goed tenzij je bijna alleen op gepeperde botjes zit te knagen… en heeft iedere stad zo’n beetje een McD (bah!), KFC, Subway, Pizza Hut of Chinese tegenhangers zoals CSC). Mogelijkheden om per bamboeboot op de rivier te gaan en de omgeving per fiets te verkennen (met een lokale gids). Ik zou hier een paar dagen blijven. Je kunt voor een prikkie per bus naar Xingping dat nog authentieker is en een goed hostel heeft. Het vliegveld en treinstation zit in Guilin. Dat is ook een aardige stad om te verblijven, maar Yangshuo is altijd nog beter.
Yangtze cruise heb ik alleen een paar uurtjes op een avond vanuit Chongqing gedaan; ik zou niet dagen op zo’n boot kunnen zitten… Zonde van de tijd en zo bijzonder is de natuur in die regio niet (dan heeft Europa veel meer te bieden).
3.Misschien Chengdu, deze stad heeft enkele uitstekende hostels (The Loft en Lazy Bones bijvoorbeeld) en veel mogelijkheden voor dag- en meerdaagse uitstapjes. Allemaal keurig voor je geregeld door de hostels. Maar dat is afhankelijk van hoeveel dagen je overhoudt. En er is uiteraard veel meer, want China is enorm, maar je hebt al een mooi basisplan.
4.Zou ik alleen in groepsverband doen (trekking vanuit Songpan bij voorbeeld). Over het algemeen is het zo dat je bij overnachtingen je moet laten registreren met jouw visanummer, dacht ik.
5.Zou mogelijk moeten zijn. Informeer hierover per e-mail bij een hostel in Beijing of schakel vooraf een Engelssprekende gids in (die zijn via google genoeg te vinden).
6.Zou ik een maand vooraf aanvragen. Dan heb je wat speling. Meestal in 5 dagen geregeld.
7.Dacht dat je op het vliegveld blijft achter de douane, maar wanneer je heel veel tijd hebt, zou je een visum kunnen aanvragen. Met tussenstop is goedkoper, maar ik neem liever rechtstreekse vluchten (met KLM naar Beijing of Chengdu) om zo weinig mogelijk tijd te verliezen en heb daar verder geen ervaring mee.
8.Binnenlandse vluchten zijn uitstekend geregeld wanneer je niet per trein wil reizen. Bijna elk vliegveld heeft een shuttlebus naar het centrum van de stad. Het is een enorm land.
1 of 2 trajecten per trein is wel aardig. Ik heb vaak goed kunnen slapen en het is een belevenis om tussen de Chinezen te zitten. Zal in de zomer wel heet zijn. Zorg voor een bed bovenin bij de airco en sla snacks, koekjes, fruit en instant noodles in voor je vertrekt (er is ook eten in de trein). Er is altijd een heetwaterkraan in de buurt. Wanneer je even doorzoekt in andere wagons, dan vind je ook een zittoilet wanneer dat gat in de grond je tegenstaat. Toiletten (op treinstations) kunnen ongelofelijk smerig zijn… In de trein valt dat overigens reuze mee.

Andere Tips:
-Less is more.
-Lees een paar reisverslagen en kijk naar de langere routes (3 a 4 weken) van reisorganisaties om als voorbeeld te gebruiken.
-Communicatie is soms lastig, want lang niet iedereen spreekt Engels en heel veel tekst is alleen in het Chinees. Je kunt bijvoorbeeld iemand die wel Engels kan (van een hostel) iets voor je in het Chinees opschrijven wanneer je bus of treinkaartjes wil kopen. Of je kunt ze voor een paar centen extra voor je laten kopen door het hostel.
-Contact met locals is vaak leuk, dan leer je meer van het land dan wanneer je in een hostel blijft hangen tussen backpakkers. Vaak willen ze ook alleen even met je Engels oefenen of met je op de foto. Stel je bent blond en hebt blauwe ogen, zoals ik…
Johan

Bedankt Johan voor je uitgebreide reactie!

Enkele bedenkingen en bijvragen :slight_smile:

Voor Beijing zie ik enkele dagen zeker zitten, alleen verschoot ik nogal van de afstanden op de kaart, namelijk één centimeter = één kilometer. Bovendien is de kaart in onze reisgids niet al te gedetailleerd. Maar ik ben blij te horen dat de metro niet al te duur is.
Hoe raken wij aan een deftig plan van de stad, bovendien in een taal die verstaanbaar is EN overéénkomt met wat op de naambordjes staat? Ik hoorde dat zoiets als een toeristisch informatiecentrum daar niet echt bestaat

Ik veronderstel dat er een (rechtstreekse) trein gaat naar Xian. Een reistijd van 22u zie ik wel éénmalig zitten, zeker als we die voor een stuk slapend kunnen doorbrengen. Raken wij dan verder ook in de richting van Dali en Lijang met een trein en hoelang zou dit dan in beslag nemen? We willen ook niet de helft van de reis onderweg zijn… Ook Yangshuo en eventueel een verplaatsing naar de canyons op de Yangtze zitten we zitten, al is het misschien beter om die driedaagse te laten voor wat het is.

Ik veronderstel dat Chengdu op weg ligt naar Dali en co, maar op die manier hebben we bijna helemaal China doorgestoken :), Kunnen wij terug in het zuiden met een vlucht naar Beijing en wat zou de prijs daarvan zijn?

Nogmaals bedankt voor de vele tips, ik kan al bijna niet meer wachten :slight_smile:

In Beijing en andere grote steden is heel veel ook voor westerse toeristen leesbaar (inclusief spelfouten…). Ook de kaartjesautomaat in de metrostations. Soms is er een overvloed aan personeel (die zijn nu nog goedkoop…) en vaak wel iemand die wil assisteren. Anders wil een passant wel helpen. Het zijn vriendelijke mensen, die Chinezen. Ze lachen graag. Daarnaast kunnen ze voordringen, spugen, …
Als het goed is heeft je hostel wel een plattegrond van de stad waar je komt. Ze spreken daar goed Engels en zijn gewend aan buitenlanders. Laat je door hen informeren. Ze kunnen alles voor je regelen. Een lokale Engelstalige gids hoeft ook niet duur te zijn (max 300 RMB per dag). Tours die door hostels zijn georganiseerd zijn volgens mij prima.
Bekijk de websites van de hostels, die staan vaak stikvol met bruikbare informatie.
En deze site: http://www.travelchinaguide.com
Vooral de shuttlebussen van en naar vliegvelden zijn handig en goedkoop. Soms moet je dan nog een klein stukje met een taxi/metro/bus naar je hostel.
Wanneer je je hostel in Beijing boekt, bestel dan direct treinkaartjes naar Xi’an bij hun. Zeker wanneer je soft sleeper bedden wil hebben, dan moet je op tijd zijn. Aan de andere kant zijn Chinezen kampioen in het last minute boeken.
De meeste steden zijn wel per trein te bereiken.
http://www.travelchinaguide.com/china-trains/
Je bagage moet bij metro, treinen en bussen vaak ook door een scanner, zoals op vliegvelden.

Uiteraard kom je vanuit het zuiden weer per vliegtuig naar Beijing. Er zijn ontzettend veel binnenlandse vluchten mogelijk. Die boek ik bij de maatschappij zelf, bij travelzen of ctrip. Daar kan soms een prijsverschil in zitten. Hoe dichter bij de vluchtdatum, des te lager de prijs, maar ook kans dat de vlucht vol zit (misschien in juli sneller).

Hotels en hostels bij hostelbookers.com, elong.net of op de site van de accomodaties zelf. Het is maar net welke het goedkoopste is.

Bij een eerste reis door China is alles even wennen, bij een tweede lukt al meer zelfstandig en bij een derde kom je in een stad waar weinig buitenlanders komen en sta je weer als een verloren mensje. Dat maakt het land juist zo avontuurlijk. Soms ben je gewoon een hele dag onderweg om ergens te komen, maar heb je wel veel meegemaakt.
Bijna alles kun je hartstikke goed zelf voorbereiden achter je beeldschermpje. En schakel anders de hulp in van een hostel of een gids.
Loop eens in een echte supermarket, dan zie je wat een flesje water werkelijk kost… Want bij kraampjes onderweg moet je bijna altijd onderhandelen en nergens staan prijzen bij. Reken maar dat je altijd te veel betaalt :wink:
Nog een tip: haal op het vliegveld direct 2500 RMB uit de ATM. Dan kun je even vooruit. Hostels en hotels kun je vaak ook met creditcard betalen.
O ja, nog iets: busstations zijn vanaf de straat vaak niet te herkennen. De bussen staan namelijk op een parkeerterrein achter de bebouwing. Je wacht keurig in een wachtruimte. Ook bij de treinen. Dus geen gehang op perrons.
Johan

Bedankt Johan voor het nogmaals uitgebreid antwoord!

Na Xian wil ik nogmaals zuidwaarts reizen in de richting van de natuur (Dali en Lijang, enz…). Kan je zeggen hoelang we daar nog over zullen doen, want ik zie dat we dan zelf bijna de grens van Vietnam en Laos bereiken…

Is er daar ergens een vlotte en goedkope! vliegverbinding terug naar Beijing?

Okay, heb ondertussen een soort reisschema opgesteld met zaken die ik zeker wil zien.
Ik heb na Beijing 24 dagen om volgende zaken te bezien, hier moet de reistijd zeker bijgerekend worden.

Kan iemand me helpen met de reisduur (hoeveel uren) en kostprijs van en naar volgende plaatsen!

Beiing - Xian (ik hoorde iets van 22u trein?)
Xian - Chengdu
Chengdu - Leshan
Leshan - Emeishan
Emeishan - Lijiang
Lijiang - Tiger Leaping Gorge
Tiger Leaping Gorge - Dali
Dali - Kunming
Kunming - Yangshuo
Yangshuo (ofwel, met tussenstop trein naar Beijing, ofwel afhankelijk van prijzen vliegtuigen, terug naar Beijing)

Mochten er nog opmerkingen, tips of alternatieven zijn, mag je die ZEKER laten weten! Als er een site bestaat waar ik de reistijden en kostprijzen zou kunnen terugvinden zou die ook enorm helpvol zijn!

Alvast bedankt

misschien heb je hier iets aan:

http://www.chinatrainguide.com/index.html

Lijiang is er toeristisch, zeker de oude stad. Neem een fiets en ga in omgeving kijken
Tiger Leaping Gorge is ook afhankelijk van het weer en kan afgesloten zijn.
kunming doe je natuurlijk het stenen woud.

Bovenstaande klinkt allemaal erg leuk! Ik ga in mei naar China, eerst op bezoek bij mijn oom die in Xiamen woont. Ik dacht eraan om van daaruit een week of 3 te gaan backpacken omdat ik dan toch al in China ben. Is dit goed te doen als meisje alleen? Ik ga een jaar reizen en om de meeste landen in Azie maak ik me niet druk maar ik weet niets van China en mijn oom zegt dat het niet echt een backpackland is?! Qua route moet ik alles nog uitzoeken, het gaat mij er meer om zijn er leuke hostels, leer je snel andere backpackers kennen? Zijn dingen alleen te doen ivm veiligheid.
Ik hoor het graag!

Inderdaad, bedankt voor de mooie site!
Het lijkt mij wel raar dat je meer moet betalen als je op voorhand reserveert?

Nog een extended vraagje 4 : Is het makkelijk om sowieso wild te kamperen? Uiteraard niet in de grote steden, maar ik denk aan Dali, Lijiang, enz… ?

@wendy2703:
China is in azie het veiligste land om als vrouw alleen te reizen. Het is een prima backpack land, makkelijk te bereizen en heel goedkoop. In de hostels en toeristische plaatsjes kom je makkelijk andere backpackers tegen, ook chinese! Met chinezen reizen is een heel aparte ervaring, nog goedkoper (!) en je komt dat weer op plekken waar je anders nooit zou komen.

In Xiamen zitten trouwens veel nederlanders. De hogescholen in NL (een aantal) hebben een uitwisselingproject met de universiteit van Xiamen. Probeer eens of je een van die studenten kan contacten, die weten aardig de weg aldaar!

Het stenenwoud is voor de meeste toeristen een afknapper. Duur en na een uurtje heb je het echt wel gezien. Zonde van de tijd en het geld.