Graag Tips! Beijing- shanghai

Mijn partner en ik willen april/ mei 2015 naar china gaan. China is een groot land en we willen alles op ons gemakje doen, daarom willen we liever wat meer tijd nemen op een plek en later misschien nog een keer terug komen in china. Dit is de eerste keer china ( wel hong kong gehad). Onze vraag is of jullie nog tips hebben of wat je anders zou doen. Het enige wat we zeker willen is beginnen in beijing en eidigen in shanghai.

-beijing 5 volle dagen, bezoek verboden stad etc., hutongs fietsen, 1 dag naar de muur: tips welk stuk.

• xi an, dit is nog een twijfelpunt. Is het de moeite waard ( heb stuk op tv gezien van het leger, maar valt het niet tegen in die “hal” en is xi an de moeite.
    -4daagse cruise over de yantze rivier, ook dit is een twijfel geval, graag jullie reacties
  • vervolgens 3 volle dagen yangshuo/ guilin. Fietsen/ wandel/ de rivier op. Ook hier graag tips wel en niet te doen.
    -als laatste 7 dagen shanghai, waarvan 5 wat te doen, fietsen, marktjes, moderne stad, suzhou en daarna 2 relax overnachtingen in luxe hotel.

Graag jullie tips, do’s en dont’s, toevoegingen of dingen die je weg zou laten. Het moet wel allemaal op het gemakje!

Hallo Linden,

Wat leuk dat jullie naar China willen gaan, goede keuze! :slight_smile: Weet je al precieze data? Op 1 mei hebben de Chinezen vakantie en zullen dan op reis gaan. In deze periode zal het op veel plekken extra druk zijn. Hoeveel dagen willen jullie in totaal gaan?

Wat betreft de Yangtze en Yangshuo kan ik je niet helpen, maar met de rest wellicht wel.

• 5 dagen voor Beijing lijkt me prima. Je hebt dan de tijd om te acclimatiseren en alles op je gemak te bezichtigen. Er zijn verschillende delen van de muur. Het deel waar je in elk geval niet naar toe moet gaan is Badaling. Je kunt er zelfstandig heen, maar je kunt er ook met een groep een hele dag heen en dan een lange wandeling over de muur maken.
  • Xi’an vond ik de moeite waard. Het leger is indrukwekkend en het idee is echt onvoorstelbaar. De stad zelf is leuk voor een dag of twee: fietsen op de stadsmuur, de Moslimwijk.
  • 7 dagen in Shanghai vind ik zelf nogal veel. Zeker in vergelijking met Beijing is er relatief weinig te doen. Het zou wel goed kunnen als je inderdaad uitstapjes maakt naar Suzhou, Hangzhou. Anders zou ik het beperken tot een dag of 3 en de overige 4 dagen gebruiken voor wat meer natuur.

Je hebt nu alleen maar steden (behalve Yangshuo) en de Chinese steden zijn allemaal erg vol en druk.

Hopelijk kun je hier wat mee.
Geniet van de voorpret!

Hallo Linden,

Gaaf dat jullie naar China gaan! Een deel van je bestemmingen/reisroute heb ik vorig jaar gedaan.

-beijing 5 volle dagen, bezoek verboden stad etc., hutongs fietsen, 1 dag naar de muur: tips welk stuk.
In Beijing kun je je zeker wel 5 dagen vermaken. Net wat GoYvon zegt: je hebt dan ook even de tijd om te acclimatiseren. Wat betreft de Grote Muur: Wij hebben het stuk muur bij Badaling bezocht. Dit is wel het meest populaire/toeristische deel, dus verwacht niet dat je het alleenrecht hebt. Toen wij er waren (half september), was het er niet heel erg druk. Het zijn feitelijk alleen maar Chinezen die je tegenkomt en dat maakte het ook wel weer erg leuk (het binnenlands toerisme is in China enorm). Wanneer je wat verder doorloopt na de entree, wordt het aantal bezoekers een stuk minder. Voordeel van Balading is dat dit stuk muur eenvoudig bereikbaar is per bus. Balading is ook het enige stuk muur dat bereikbaar is per trein vanuit Beijing. Als je hier meer over wilt weten, dan hoor ik het wel.

• xi an, dit is nog een twijfelpunt. Is het de moeite waard ( heb stuk op tv gezien van het leger, maar valt het niet tegen in die “hal” en is xi an de moeite.
    Toevallig afgelopen week 3opReis gezien? Floortje Dessing was in Xi’an en toen kwam de ‘hal’ ook ter sprake. Wij vonden Xi’an (en met name het terracottaleger) een tegenvaller. We vonden het verhaal achter de beelden mooier dan datgene wat je ziet. Op onze reisblog hebben we een artikel geschreven waarin we ingaan op de vraag: het terracottaleger: 8e wereldwonder of touristtrap?. Aan de andere kant: we hebben ook veel mensen gehoord (en gelezen) die het wel fantastisch vonden. Het wel of niet bezoeken van het terracottaleger is een lastig dilemma: voor je gevoel is het iets dat je gezien MOET hebben, maar als je er eenmaal staat, dan hebben veel mensen ook zoiets van: hmm, is dit het nu.

Wat betreft de stad Xi’an: ik heb de 5 bezienswaardigheden van Xi’an op een rijtje gezet. Het fietsen over de stadsmuur vond ik leuk, maar we vonden de stad Xi’an wat minder mooi als Beijing en Shanghai. 2 Dagen in Xi’an kun je je trouwens wel vermaken: 1 dag(deel) Terracottaleger en 1 dag de rest van Xi’an.

-4daagse cruise over de yantze rivier, ook dit is een twijfel geval, graag jullie reacties
We hebben er naar gekeken, maar niet gedaan. Hierover kan ik u dus niets vertellen

• vervolgens 3 volle dagen yangshuo/ guilin. Fietsen/ wandel/ de rivier op. Ook hier graag tips wel en niet te doen.
    De omgeving van Yangshuo vonden wij geweldig. Yangshuo zelf is een grote kermis. Enorm toeristisch (op een minder leuke manier dan bijvoorbeeld de toeristische trekpleisters in Beijing). De omgeving van Yangshuo is een oase van rust. Het fietsen door het karstlandschap is een absolute aanbeveling. Wanneer je echt van het leven in de omliggende dorpjes en het schitterende landschap wilt genieten, dan kun je er ook voor kiezen om een paar dagen net buiten Yangshuo te verblijven (ik wil hier verder geen reclame maken qua guesthouse, daarom verwijs ik u door naar ons reisverslag). Vooraf dachten wij ook: we moeten een tochtje maken met het bekende bamboebootje, vooral het traject nabij XingPing leek ons erg mooi. Dit hebben we uiteindelijk toch maar niet gedaan. De aanblik van al die van bamboevlotjes op het water heeft ons doen besluiten om lekker een extra dagje rond te gaan wandelen en fietsen door de kleine dorpjes en natuur.

Je zou een bezoek aan Yangshuo kunnen combineren met de Longshen Rijstterrassen (in PingAn of Dahzai). Denk je dat je hiervoor tijd tekort komt? Dan kun je de rijstterrassen per taxi als dagtrip bezoeken vanaf Yangshuo en je 's avonds af laten zetten in Guilin. De volgende dag kun je dan gelijk vanuit Guilin verder op doorreis. Als u hier meer informatie over wilt: vraag gerust.

-als laatste 7 dagen shanghai, waarvan 5 wat te doen, fietsen, marktjes, moderne stad, suzhou en daarna 2 relax overnachtingen in luxe hotel.
Net wat GoYvon zegt, 7 dagen Shanghai vind ik ook wat veel. Ik zou dan eerder zeggen: blijf iets langer in de omgeving van Yangshuo (en bezoek bijvoorbeeld de rijstterrassen). 2 Volle dagen in Shanghai + 1 of 2 dagen die je kunt invullen met dagtrips (naar bijvoorbeeld Hangzhou of zoals GoYvon ook zegt: Suzhou). Maar mocht je dagen in China over hebben? Dan is het geen straf om langer in Shanghai te verblijven. Wanneer je op andere plekken denkt: ik ben hier wat meer tijd voor nodig, dan zou je die tijd weg kunnen halen van het verblijf in Shanghai.

Ik hoop dat u wat aan mijn commentaar en bevindingen heeft! Op onzereisblog over China kun je nog wat meer informatie lezen. Misschien helpt dit nog ter voorbereiding op jullie reis!

Met vriendelijke groet,
Reisbloggers

Net terug Beijing - Hongkong
kijk maar eens op mijn reis website
www.djdanny.be