In augustus ga ik naar China. Het plan is om vanuit Beijing naar Xi’an te vliegen. Daar wil ik
o.a. het terra-cotta leger bezoeken.
Nu zag ik dat vlakbij Xi’an de berg Huashan ligt.
Is dit gebied een bezoek waard? Ik wil niet zozeer een trekking door de bergen gaan doen.
Heeft het dan toch zin om daarheen te gaan?
Ik hoor graag tips van mensen die daar al geweest zijn. Ook ben ik benieuwd of het
gemakkelijk is te doen om met de bus richting Huashan te gaan.
Wat betreft Huashan kan ik je helaas niet helpen, daar ben ik niet geweest. Wat ik me wel afvroeg: waarom vliegen van Beijing naar Xi’an? Een slaaptrein is hoogstwaarschijnlijk veel goedkoper, kost effectief nauwelijks meer tijd (hooguit een nachtje wat minder slapen), en is een belevenis op zich.
Ik heb nog wel gekeken om met de trein te gaan, evt. onderweg nog te stoppen. In de lonely planet stond een suggestie voor een route met onderweg nog wat plaatsen die de moeite waard zijn om te bezoeken.
Maar voor nu vond ik 't relaxter om met heen en weer te vliegen tussen Beijing en Xi’an.
Weet je wel of 't een beetje te doen in China om met de bus te reizen? Ik las al dat de meeste borden in het chinees staan, en de chinezen zelf ook weinig engels spreken.
Ik ben gewoon ff benieuwd wat ik kan verwachten. Ik heb er wel al wat reizen naar Zuid-Oost Azië opzitten, maar tot nu toe nog nooit in China geweest. :wereld:
Hua Shan is zeker de moeite waard. Xi’an is een mooie stad, tenminste het oude deel, maar wordt met name voor het Terracotta Leger bezocht. Daarnaast heb je daar niet veel tijd nodig. Huashan is een taoistische berg met zeer diepe kliffen. Voor de echte durfals is er zelfs een 50 meter lange houten plank boven een afgrond van honderden meters. Het is niet echt een berg voor trekkings. Je kan er met de kabelbaan naar boven (lopen is interessanter) en boven een tijd rondwandelen. Het zijn allemaal goede paden dus geen zwaar werk. Eventueel is het mogelijk om op de top te overnachten en hopen op een mooie zonsondergang en -opkomst. Meer info kan je vinden onder bestemmingen op de website van aigo travel. Er zijn in China veel mooie bergen. Afhankelijk van je route zou je ook naar anderen kunnen gaan.
Groet
Gertjan
PS: Pak een nachttrein van Beijing naar Xi’an. Een stuk goedkoper en een mooie ervaring. Treinkaartjes dienen een aantal dagen van te voren in Beijing gekocht te worden. Succes!
hallo,
ik vertrek in juli met een vriend naar china en net zoals de anderen zeggen gaan we van beijing naar xian ( we stoppen om eerst het stadje pinguao te bezichtigen , positieve reacties over vernomen) met de nachttrein . Is volgens velen doenbaar en een ervaring op zich .
groetjes
Het vliegticket van Beijing-Xi’an is al geboekt, >>>
maar wellicht dat ik een andere keer wel met de trein ga.
De planning is nu zo’n 6 dagen in Beijing en omgeving,
daarna zo’n 2/3 dagen in Xi’an, een paar dagen naar Huashan,
en daarna richting Luoyang.
Ben je in Luoyang geweest? Ik wil hier sowieso de
longmen grotten bezoeken, en de shaolin tempel.
Zijn in deze omgeving nog meer tempels die een bezoekje waard zijn?
Als je nog tips hebt voor een leuke accomodatie in Huashan of Luoyang,
laat maar weten, graag zelfs!
En moet je voor iets in Huashan van te voren al reserveren, of kun je dat
net zo goed daar ter plekke doen?
Pingyao is zeker erg mooi! Inderdaad toeristisch, maar niet op een echt storende manier, zeker niet erger dan bij andere toeristische plaatsen. En een heel stuk authentieker dan bijvoorbeeld een Lijiang of Dali. Ik heb me daar makkelijk twee dagen kunnen vermaken.
Xi’an vind ik persoonlijk een van de leukere steden van China. Weliswaar heeft het niet zoveel grote bezienswaardigheden als Beijing, maar er is toch zeker genoeg te zien voor dag of twee, drie. Uiteraard het terracotta leger, daarnaast de Grote Gans Pagode ('s avonds een mooie licht/watershow), de stadsmuur met z’n poorten, de trommel- en klokkentoren, de moskee en moslimwijk, het steléwoud (Bei Lin), en nog diverse tempels en musea waar ik geen tijd meer voor had. Daarnaast heeft de stad gewoon een aangename sfeer, het hectische van een metropool maar dan in een compact, overzichtelijk formaat. En erg veel straatstalletjes met heerlijk eten…
Trein lijkt me wel makkelijker dan bus, op de stations staat nog wel eens iets in het Engels, en de conducteur waarschuwt je wel wanneer je eruit moet…
Wat wil je daar allemaal gaan doen dan, een paar dagen? Beter pak je er een dagje Xi’an bij, zou ik dan zeggen. Net als WizardOfOss vond ik Xi’an een erg aangename stad waar je je best goed kunt vermaken.
dit is de link over Hua Shan… hihi, ik zat nu bij Huangshan te kijken :slapen:
In ieder geval, mij lijkt het wel relaxt om hier 2 nachtjes te blijven.
Het heeft altijd wel iets, die bergen. En als de 1e ochtend het heel bewolkt is bij de zonsopgang, kun je altijd de volgende ochtend kijken of 't minder bewolkt is. :nod:
Beijing: City Court Hotel. Mooi eenvoudig hotelletje in de oude Hutongs. Pingyao: Tianyuankui Folk Style Guesthouse, ook Chinese stijl en in Xi’an: Xiangzimen Youth hostel een aanrader. Ze zijn allemaal eenvoudig, goed te betalen, goede ligging en in Chinese stijl.
Wij zijn ook bij de berg geweest. Wij moesten noodgedwongen 2 weken in Xi’an blijven wegens visum problemen (was toen rond olympische spelen) dus hebben alles rondom Xi’an uitgekamt. Wij zijn toen inderdaad dus ook naar Hua Shan gegaan. Omdat de entree al 100 yuan pp was en de kabelbaan ook nog eens 100, waren we flink pissig. (BELACHELIJK! dat je voor een berg Entree moet betalen, waren onze woorden toen, nog steeds eigenlijk)
Maar goed, waren er toch nu met de bus gekomen (ook weer 50 Yuan pp)
We zijn zelf inderdaad de berg opgelopen, maar verder dan de eerste punt kwamen we niet wegens tijdgebrek (moesten om 7 uur terug zijn, want toen ging de laatste bus, was ons vertaald door een lieve vrouw uit Hong kong)
Je zou er inderdaad kunnen overnachten, maar hier weet ik verder niets van. Wat betreft Engels. Tja, soms gaat het goed en soms niet. Wij waren altijd voorbereid door in het hotel alvast wat dingen in chinees te laten opschrijven op een briefje, zodat we die onder de neuzen van de chinezen konden hangen. Dat werkte altijd enorm goed. Verbazingwekkend veel mensen spraken echter wel een paar woorden Engels en de chinezen zijn ONWIJS behulpzaam. Zolang je in de meer toeristische steden blijft komt het qau engels wel goed.
De bussen, ja dat is moeilijk, maar wij hadden de lonely planet op zak en daarin stonden alle toeristische plekken en steden in het chinees bij de naam. Dus zonder papiertje konden we wederom mooi in onze LP wijzen of de tekens vergelijken op de bussen met de tekens in je boek.
Eigenlijk ging het altijd goed. Verder staan op alle stadbussen van Xián kaarten op de zijkant, zo kan ej een beetje zien wat voor route ze rijden. Maar ook op de stadkaarten die je kunt kopen staan de buslijnen die je kunt nemen.
Verder als laatste. Als toerist op de berg moet je het ook leuk vinden om met honderden toeristische chinezen te lopen. (zij nemen trouwens allemaal de kabelbaan, dus wil je rustig, ga dan lekker naar boven lopen) Maar eht kan dus aardig druk zijn op de berg en regelmatig vragen ze je verlegen of je met ze op de foto wil terwijl ze een peace teken maken (moet jij dan ook doen vinden ze geweldig)
Al met al dus een bijzonder ervaring. Hiken is het niet, want het hele pad is betegeld. Wel steil op sommige stukken, dus stevige wandelschoenen zijn aan te raden.
ps. Nog 1 reden om omhoog te lopen, je komt dan langs een stukje waar duizenden rode lintjes en hangsloten hangen, echt gaaf gezicht.