Ik sta op het punt om samen met mijn vriendin 2 tickets te kopen voor 3/4 weken China. Van Brussel naar Beijing. Ik heb alleen nog wat vragen hierover:
hoe zit het met het communiceren? Ik kan totaal geen chinees, en ik heb al op veel site gelezen dan chinezen slecht engels kunnen. Hoe zit het nou precies?
Hoe zit dit op het treinstation etc? Staan de buslijnen etc wel in engels vermeld?
Anders zou ik niet weten hoe ik moet gaan reizen.
Heeft iemand hier tips voor?
Verder zoek ik eigenlijk een strand nabij beijing of shanghai, is die er?
Het Engels van Chinezen is afhankelijk van waar je zit inderdaad niet best. In Bejing valt het wel mee, vooral in de hotels en bij de toeristische atrakties kun je je best redden.
Maar het komt ook voor dat ze er helemaal niets van begrijpen. Dit overkam mij in Hangzhou. In dit dorpje van maar 3 milj. inwoners begrepen ze in een chinese snackbar zelfs het engelse “water” niet. Men is wel behulpzaam: er stond direkt 8 man personeel om ons heen. Er blijft dan maar 1 ding over: handen en voeten. Toen ik uiteindelijk een kraan zag in de keuken en daarop wees begrepen ze het wel. Maar helaas, water hadden ze niet…
Over de signalering op treinstations ben ik niet zeker. Ik meen mij te herinneren dat de signalering op de verkeersborden in Bejing wel soms ook in het engels staat. Maar ik denk dat je met engels, handen en voeten en veel wijzen een heel eind moet kunnen komen.
Succes en veel plezier!
Erg bedankt!
Ja ik heb ook al de Lonely planet en daar staan ook alle chinese namen in. Dus het zou moeten lukken.
Wat zou jij aanraden om zeker te bezoeken, we gaan voor 3 weken. Ik wil in ieder geval naar Beijing en Shanghai en echt de chinese cultuur bekijken ergens.
Ik heb helaas weinig van China gezien, daar ik op zakenreis was. Ik kan je dus niet veel tips geven. Sorry. En “the works” heb je al in de planning staan, Muur, Verboden Stad etc.
Ik vond the West Lake in Hangzhou wel de moeite waard, maar dat ligt op +/- 200 km van Shanghai.
Ik zelf ben van plan om in September naar Beijing, Dali, Zijiang, Yangshuo en Shanghai te gaan. Dali schijnt een echt oud stadje te zijn ( weliswaar ook toeristisch inmiddels ) En Yangshuo vanwege het Karstgebergte en daar in de buurt Pi’an ( oid ) vanwege de geweldige rijssterrassen.
Ik heb vorig jaar de route Xian -Luoyang en Shanghai -Suzhou gedaan.
De namen zijn in het Chinees maar de nummers en de treinnummers zijn “westers”. De tekst is in het chinees.
Iedere trein heeft een treinnummer bijvoorbeeld D405 of K306.
Op de zwarte borden kan je de treinnummers volgen op welk perron je moet zijn.
Je mag maar 10 minuten voor treinaankomst op het perron zijn. Voor die tijd verblijf je in de wachtkamer. Gedurende die tijd heb je genoeg tijd om op de borden te lezen welk perron je moet hebben.
Als alle mensen opstaan, weet je dat het bijna tijd is. Chinezen dringen voor dus wees vergevingsgezind en attent!
Zorg dat je een zachte zitplaats krijgt. De wachtkamers voor harde zitplaatsen, zijn klein, zitten overvol.
De wachtkamers voor zachte zitplaatsen zijn ruim en niet druk tenzij een toeristengroep meereist.
treinreizen zijn niet duur als je bij een niet-westerse reisagent boekt of bij een ticket office van een hotel. Je betaalt servicekosten maar het kost minder tijd.
Ik ben in oktober ook voor 3 weken naar China geweest.
Er zijn inderdaad weinig Chinezen die engels begrijpen. Het makkelijkste was om de lonely planet (of andere gids) mee te nemen en zo aan te wijzen waar je naartoe wilt of wat je zoekt. Ook om bv taxi’s te nemen was dit echt het gemakkelijkste. Ook een aanrader is het boekje ‘point it’. Dit is een klein boekje met prenten (over accomodatie, eten, kleren, medicatie,…) zodat je kan aanduiden wat je wil duidelijk maken .
Op trein en busstations werden we wel altijd geholpen door iemand die een beetje engels kon en werden we zelfs tot aan de juiste bus gebracht!
Probeer in elk geval op 22 juli in de buurt van Shanghai te zitten vanwege de zonsverduistering (langste van de eeuw!).
Wij kiezen zelf voor die dag Hangzhou, want dan kunnen we ook de getijdegolf van de Qiantang-rivier zien. Die moet volgens de voorspellingen heel hoog worden vanwege de zonsverduistering…
Als je ‘tidal bore’ en ‘eclipse’ googelt, kom je genoeg sites tegen met informatie hierover.
de mensen spreken over het algemeen weinig engels, inderdaad handen en voetenwerk studenten zijn vaak wel blij dat ze hun engels kunnen oefenen, daar kom je wat verder mee, pas wel op dat ze je niet mee willen nemen naar een oom/tante etc met een winkel waar ze kunst verkopen, dan zit je aan ze vast
voor beijing raad ik je aan een tweetalige ( engels/chinees) plattegrond te halen van de ANWB, dan kom je al wat verder op straat,
taxi chauffeurs spreken praktisch geen engels, vraag of het hotel wat voorje in het chinees op papier kan zetten, anders kan het gebeuren dat geen taxi je meer mee neemt, erg lastig als je aan de andere kant van de stad zit,
bedenk daarbij dat wanneer je de weg vraagt aan een chinees, en hij of zij vervolgens wegloopt, dat niet onbeleefd bedoeld is, maar de chinees wil graag helpen, als hij dat niet kan dan schaamt hij zich, en loopt hij weg, gewoon nog een keer proberen dan bij een volgend iemand, uiteindelijk zit er altijd wel iemand bij die je kan helpen,
voor het eten zou ik van internet een chinees / engelse menukaart meenemen, dan wordt het een stuk makkelijker, het eten is daar echt heerlijk !
IN beijing is er geen strand, nouja er is wel een aangelegd iets, maar beijing ligt in het binnenland het enige water zijn de meren. Maar verder is het een geweldige stad om te zijn. Momenteel mei is al wel erg warm dus ik ben bang dat juni en juli hier nog erger is (nu zijn de temperaturen van afgeloipen week boven de 35 graden).
Het is behelpen als je geen chinees kunt en zelfs als je het een beetje kunt, vaak is het met handen en voeten duidelijk maken wat je wilt. en ik heb ervaren dat je ook als je een beetje chinees kent je buiten beijing totaal niets kan verstaan. Maar verder een aanrader hoor china.
Op treinstations is er altijd een desk met iemand die Engels spreekt, als je ergens niet uitkomt kun je het daar sowieso vragen. Ik heb die persoon overigens nooit nodig gehad, opzich wijst het zich vanzelf wel, het is niet zo moeilijk.
De Longji terrassen bedoel je? Die zijn zeker aan te raden, boek er ook een hotelletje ofzo voor een nacht, overdag stikt het er van de tours maar 's nachts heb je de omgeving voor een groot deel voor jezelf en kun je zonsondergang zien, mooi gezicht.
Als je Dali gaat, is het overigens bijna zonde om Lijiang (en evt. Shangri-La/Zhongdian) over te slaan. Daar heb je ook erg mooie culturele dingetjes, in Lijiang heb je het zogenaamde ‘old-town’ (Google maar voor een indruk) en Zhongdian is een stukje Tibet in China, met grote kloosters en een karakteristiek centrum met allemaal houten gebouwtjes. Omdat je dan al aardig in de bergen zit kan het 's avonds wel koud worden.
Wij gaan zelf in augustus naar China en wat ik heb is een woordenboek van Nederlands naar Chinees met alle tekens erbij. Zo kun je via het woordenboek dingen aanwijzen hier staan ook veel zinnen in. Ik heb dit boekje gekocht voor 3,95 bij zo’n dumpboekenwinkel die je in veel steden in Nederland hebt.