Hoi,
Ik ben Bram, 26 jaar en werkzaam als webredacteur.
Eind juli 2010 wil ik graag naar de Wereldtentoonstelling (World Expo) in Shanghai. Ik denk dat ik daar na een weekje ben uitgekeken en wil dan nog ergens anders heen reizen voor ongeveer twee weken.
- Wie wil ook rond die tijd naar Shanghai?
- Wie heeft tips in en rond Shanghai of andere suggesties?
Ik heb een paar tips. Zelf ben ik 2x keer in Shanghai geweest. In 2008 en 2009.
Voor meer geschiedenis is Nanjing (3 uur per D-trein) een optie.
Voor een stevige wandeling in het “oude China” zijn steden als Suzhou, Hangzhou en Tongli heel interessant. Daar vind je meer cultuur en natuur. Deze steden zijn niet ver van Shanghai. 1-1,5 uur per trein.
Shanghai is gewoon een betonnen stad met allerlei problemen die je ook in andere wereldsteden ziet als: files, stof, smog en drukte (tijdens het spitsuur vooral ).
Per trein of vliegtuig met Ctrip of Elongnet kan je naar Xian of Beijing.
De treintickets koop je bij een ticketautomaat, in het Engels, of bij een reisagent.
In al deze steden zal je meer het oude-en moderne China proeven. Shanghai is een wereldstad met veel westerse invloeden.
De prijzen in Shanghai zijn een stuk duurder dan in de andere steden.
Zelfs als westerling val je niet op. Dat is anders als je de andere steden gaat bezoeken.
Neem wel een taalboekje “Chinees op reis mee”.
Hoewel Shanghai westers georiënteerd is, spreekt de gemiddelde Shanghainees geen/slecht Engels. Vooral met de uitspraak hebben ze moeite.
Met handen en voeten kan ook maar een taalboekje gaat een stuk sneller en de Chinese man/vrouw kan het erg waarderen als je moeite doet om in hun eigen taal (probeert!) aan te spreken. Ook is opschrijven in het Engels wat je wilt en goede manier. Vooral het bestellen van eten is het handig!
Succes
Hoihoi,
Ik maak eind juli/begin augustus een reis door China met Shoestring, en wil daarna nog naar Shanghai voor een dag of 10 omdat mijn vriend daar dan aan het afstuderen is. Hij heeft waarschijnlijk doordeweeks geen vrije dagen dus ik ga de stad grotendeels zelf verkennen. Ik denk niet dat onze plannen elkaar kruisen, maar wie weet. Ik blijf ook even meelezen voor tips
Goede reis alvast!