Een vraagje voor Shanghai-kenners: 23 april heb ik een drie daagse stop-over in Shanghai, voordat ik weer terug naar NL vlieg. In deze drie dagen wil ik graag zo veel mogelijk highlights van Shanghai (en omgeving?) zien.
Hebben jullie tips? Dingen die ik graag wil weten:
in welke wijk kan ik het beste een hotel boeken (ik reis alleen, dus wil graag een centraal gelegen ho(s)tel) - misschien heeft iemand ho(s)telsuggesties?
hoe zie ik het snelst het meest van Shanghai (metro, bus, of…)
meest leuke/hippe plekken in Shanghai (die ik absoluut niet mag missen)
goed uitgezocht die data-vanaf 1/5 barst het enorme World-Expo festival los-dan zal het wel mudjevol zitten. Verder stel je vooral reisgids vragen (overschrijven is plagiaat).
1.mensen die geen enkel idee aangeven over soort hotel/hostel/prijs e.d.-vind ik tijdrovers -wat wil je nou? Cheap hostel of HyattHilton?
2.inmiddels is-EXPO! de metro enorm uitgebreid en super eenvoudig te gebruiken-maar vaak mudjevol. op de site urbanrail.com vindt je alle info-met kaart. Zolang je een slaapplek hebt vlak bij een halte is alles OK, lijkt me.
3.wat hip is voor nr 1 is completely cool-out voor nr. 2. En dat soort supertrendy plekken wisselen ook met de dag. Bovendien heeft de Aziaat meest een heel andere taste voor die dingen als een witte NLer. In Shai bulldozeren ze bovendien alles in enorme vaart plat wat ook maar iets aan vroeger zou kunnen herinneren en bouwen dat ‘‘make new look like old’’ weer op.
laatste reminder; SHai heeft 2 grote airports-zoek terdege uit welke je aankomt/vertekt. Vrijwel alle INTERnat. en long-distance gaan vanaf PUDONG-is met de Maglev trein te bereiken.
Er zijn diverse free english weekly guides-liggen in elk HTL-waar ze allemaal in staan-dwz de plekken die 2 weken terug supertrendy waren.
Ik ga dit jaar voor de 4e opeenvolgende keer naar China waarvan 2 keer Shanghai mijn beginpunt en eindpunt was. Op de eerste plaats is Shanghai vergeleken met andere Chinese steden een dure stad. De smog is enorm.
Voor goedkope hotels kan ik de website www.sinohotel.com aanbevelen. De prijzen zijn goedkoper dan westerse/chinese reisbureaus.
Ik boek daar bijna al mijn hotels in China.
Voor leuke hostels kan je kijken naar andere reiswebsite als waarbenjijnu en Around the Globe over hoe andere mensen de hostels in Shanghai hebben ervaren.
Voor het zien van de highlights is de metro de goedkoopste manier. Het verkeer staat vaak vast en is minder smoggy
De highlights van Shanghai:
De Pearl Tower en omgeving
De Oude Stad
Nanjing Road, beroemde winkelstraat wegens historie
Shanghai museum en andere musea
Voormalige Franse wijk, een chique winkelstraat
Voor het eten.
In Nanjing Road sterft het van de restaurants, van Mc Donald tot Chinese Fastfood restaurants en chique Chinese en Westerse restaurants als Pizzahut???
Tips voor alleen reizigers:
Neem Chinees op reis mee. Al is Shanghai een westers georiënteerde stad. De gemiddelde Shanghai spreekt geen Engels. Alleen jongeren en hoogopgeleiden.
Dus neem de naam van de attracties die je wil zien in Chinese karakters mee.
Vermijdt reizen tijdens de spitsuren. Het is erg druk en shanghainezen
kennen geen enquetes als eerst uitstappen en dan instappen.
Shanghai is een veilige stad maar pas op voor Engelssprekende studenten/jongeren die een praatje willen maken en vervolgens je naar een galerij over kunst of een theehuis willen meenemen. Een paar honderd yuan voor een slokje thee is geen uitzondering. En verder vertrouw op je intuitie en gezond verstand. Ga niet mensen mee waar je in Nederland ook niet meegaat.
Daarentegen wordt niet na dit lezen niet achterdochtig. Chinezen zijn aardig maar willen iets van je.
Een Chinees die gewoon een praatje wil maken wil vaak zijn Engelse spreekvaardigheid oefenen. En wat is een goede gesprekspartner dan een westerling!