Volgend jaar mei/juni, ga ik voor vier weken met een vriendin naar China. Mijn vriendin zal mij daar ontvangen omdat zij er vanuit Moskou naar toe gaat met de “Pekingexpress”. Ik vlieg erheen en wij willen in vier weken de volgende steden sowieso aandoen:Peking, Shanghai en Hong Kong. Graag tips en adviezen van betreft bezienswaardigheden, horeca, openbaar vervoer en dergelijke.
Natuurlijk zijn wij in bezit van de Lonely Planet en andere aanverwante documentatie. Graag wil ik van de mensen weten, met ervaring, wat nu echt de moeite waard is!
Ik ben afgelopen jaar een paar maanden in azie geweest en ook in China. Daar heb ik voornamelijk de westkant bezocht, maar ben wel in Peking geweest. Aparte stad…
Een leuk hotel (tenminste redelijke prijs en ok kamer) was het Far East International Hotel. Dit ligt dichtbij het Tianneman Square.
Verder hebben we de Chineze Muur bezocht bij Jinsjaling (als je het zo schrijft…) en toen hebben we een wandeltocht van 15 km gedaan naar een ander plaatsje, dit was zeer zeker de moeite waard. Dit was ook makkelijk te boeken bij het hotel.
Per trein reizen door China is erg grappig, maar wel erg vermoeiend. Dit kwam vooral doordat wij er in juli/augustus waren en dan hebben de chinezen zelf ook vakantie…dus een paar miljoen chinezen op reis…
Het Zomerpaleis en de Verboden Stad vonden wij een beetje tegen vallen omdat het zo enorm toeristisch is.
Mocht je nog specifieke dingen willen weten dan kun je me mailen op fleurmiermans@hotmail.com.
Ik ben net terug uit Shanghai en je hebt Shanghai naar mijn mening wel gezien in 3-4 dagen, niet erg interessant helaas. Alles draait om geld verdienen en weer uitgeven en het is gigantisch druk en een beetje gehaas allemaal. Hoogtepunten
the Bund
Nanjing Lu
People’s Square + Museum
Yu Gardens Bazaar
Indoor skihal
Je moet natuurlijk ook even naar de grote Shopping malls zoals Raffles City.
Ten zuid-westen van Shanghai ligt Hangzhou (2.5 uur met trein ofzo), dat is een stuk rustiger en heeft een mooi park + heel beroemde tempel (Lingyin Si). Een ander uitstapje dat je zou kunnen doen is Suzhou (1 uur met trein), daar ben ik niet geweest.
Als je geen chinees spreekt wordt het …hmmm… een uitdaging :lol:
Volgens mij kan het niet zonder dat je Chinees spreekt en leest. Je hebt het echt overal nodig, van eten tot vervoer.
Eten; ik heb veel Sichuan en Hunan gegeten, dat is lekker kruidig (veel rode pepers). Eten is echt geen probleem en je kunt in elk normaal restaurant prima eten, hoewel je vaak problemen zult hebben met bestellen als je geen Chinees begrijpt.
Ik kan de reisgids Shanghai van TimeOut aanbevelen. Super actueel en veel goede tips en kost ongeveer 22.50 euro. www.timeout.com/shanghai
Originally posted by The_T@20-01-2005, 23:49:32
** Als je geen chinees spreekt wordt het …hmmm… een uitdaging :lol:
Volgens mij kan het niet zonder dat je Chinees spreekt en leest. Je hebt het echt overal nodig, van eten tot vervoer.
**
Ik ben zelf ook in Beijing geweest afgelopen mei en je kunt er prima uit de voeten zonder dat je de taal beheerst. Schrijf van tevoren een paar dingen op (zoals; To tiananmen square please) laat het vertalen in de lobby van het hotel waar dat je bent, laat het aan de taxi chaffeur zien en je kom overal terecht. De taxi kost trouwens niks, wij betaalden gemiddeld €2.50 voor een half uur
Dit werkt trouwens ook in restaurants, in de meeste restaurants kan je voor ± €2 een goede maaltijd eten, en je wordt altijd bekeken door chinezen omdat er bijna nooit westerlingen in chinese restaurants eten
The grand view Garden hotel is trouwens ook aan te raden, hij is gebouwd in traditionele chinese stijl, niet te duur en toch in alle gemakken voorzien.