Ik (20jaar) en mijn vriendin(18 jaar) willen aankomend zomer (3 weken in juli/augustus) naar China of India/Nepal. Ik zat er aan te denken om een ticket Van brussel naar peking en dan van shanghai naar brussel te kopen. Op deze route wil ik ook nog langs xi an, heeft er iemand enig idee hoeveel het kost om van peking via xi an naar shanghai te gaan? En is het leven/overnachten duur in china?
Enkele overige vragen:
China is neem ik aan een veilig land om in te reizen?
Het leven is vergeleken met Europa niet duur. Het eten is zeer goedkoop. Overnachting kan je zelf zo duur maken als je zelf wilt. Wegens jullie leeftijd kan ik de Youth hostels aanbevelen. De vliegtickets zijn erg verschillend in prijs maar ook prijzig dan andere zaken in China. De trein is een goedkopere alternatief maar de reis duurt wel langer
Het beste is de verschillende prijzen van reisagent met elkaar te vergelijken. Reisagentschappen in China zijn veel goedkoper dan de Westerse. Het scheelt honderden euro`s.
Zelf heb ik 3 weken 4 steden (sept 2008) aangedaan: Shanghai, Xian, Luoyang, Suzhou.
China is een veilig land. China is voorzichtig met buitenlanders. Qua uiterlijk val je op als buitenlander. Wij zijn een stuk langer dan de Chinees. De mensen zullen naar jullie gluren maar ze hebben geen kwaad in de zin. Ze doen of ze nooit blanken hebben gezien?! Mensen zullen je aanspreken en hun moeizame vergaarde kennis van Engelse taal met jullie willen oefenen. Verder is de cultuur hiërarchisch. Dat betekent dat je als Westerse net iets anders behandeld wordt. Soms krijg je voordeeltjes en soms betaal je meer dan de Chinees zou betalen. De controle op de vlieghavens en treinstations zijn streng. Je gaat o.a. door detectie-poortjes.
Over de cultuur van China kan ik het boek van Bettine Vriesekoop over haar ervaringen in China van harte aanbevelen. Chinezen zijn vriendelijk maar hebben een eigen agenda. De gewoonten zijn ook anders. Spugen, rochelen zijn dagelijkse handelingen van hen. Gemiddeld spreekt de Chinees geen Engels. Al hebben ze het op de lagere school en middelbare school gekregen. Met een taalboekje Chinees op zak kom je een heel eind. Ze vinden het prachtig als je moeite doet om in hun taal te communiceren! In veel restaurants krijg je stokjes. Chinezen zijn nog traditioneel. Vertel gewoon dat jullie getrouwd stel zijn. Dan ben je van een heleboel intieme vragen van die Chinezen af.
Ik en mijn vriend (19/20) willen iets soortgelijks doen deze zomer, we willen graag naar China maar we hebben ook maar 4 weken en weinig geld. We willen graag naar moderne steden maar ook de natuur in!
We vragen ons af welke steden het mooist zijn om te bezoeken als het gaat om moderne architectuur en sfeer? En welke richting moet je op in China (het is ook zo’n groot land) om de mooie natuurgebieden te beleven? Kun je er ook trekkingen doen?