Stranden/ eilandjes China

Wil graag voor 5 weken gaan rondreizen in China met als hoogte punten:

Bejing-xi’an-chengdu-guilin-shanghai en hong kong.

Is Hangzhou de moeite waard? En hoe kunnen we t beste geografisch en tijdbesparend de reis maken?

Het lijkt ons super relaxed om richting t einde v onze reis een aantal dagen te ontspannen aan 1 vd mooie eilanden of stranden ad kust. Welke zouden zijn aangeraden? Hainan bij Sanya? Of zijn alle wateren erg vervuild?

Alle tips en ervaringen zijn van harte welkom!

Groetjes Jeannette

Nog een andere vraag. Wat is de beste reistijd om bovenstaande route te gaan doen?wij hebben plannen om in mei/juni te gaan, maar is t dan aangenaam it noorden of heb je dan n slaapzak en/of jas nodig?

Thanks

Noordelijk china heeft een nogal continentaal klimaat, dus het kan best warm zijn in de zomer. Niet schrikken als het begin juni in Peking al 30° of meer is. Koud ga je het in 't noorden dus niet hebben. Warm daarentegen… China bezoek je m.i. best in het tussenseizoen.

Geografisch kan ik als tip meegeven om Shanghai aansluitend aan Beijing te doen, en de verplaatsing met de trein te doen.

Hi Erycius,

Thanks voor je bericht! Dat is best warm idd. Wat is dan precies het tussenseizoen? Jouw tip om Shanghai vanuit Beijing te doen, had ik ook zo bedacht. Er schijnt een super snelle trein te rijden op die route, zodat we het als een uitstapje vanuit Beijing kunnen doen. Of bedoel je dat we vanuit Beijing naar Shanghai naar bv Hong Kong zouden kunnen afreizen per trein?

Heb je advies over welke stukken we goed per trein kunnen doen en welke we echt het beste kunnen vliegen?

Ervaring met de kust en eilandjes rond HK? Zijn deze de moeite waard?

Je reist vaak naar China lees ik, alle bruikbare tips zijn voor mij zeer welkom!

Shanghai doe je niet zomaar als uitstapje vanuit Beijing, net zomin als je Barcelona als uitstapje doet vanuit London. Die trein mag dan wel supersnel zijn, je doet er nog altijd lang over: minstens 5 uur, voor een 1300tal kilometers. De gelijkenissen gaan trouwens wel verder dan enkel de afstand tussen Barcelona en London, ook het cultuurverschil tussen de twee steden is heel groot.

Zelf zou ik liefst naar China gaan in april/mei en september/oktober. Behalve dan de eerste week van mei en oktober, want dan hebben de chinezen vrijaf en gaan ze zelf op reis, waardoor alle treinen en vliegtuigen vol zitten. In de lente geniet je van het zicht van de mooie lentebloesems, in de herfst (na de oktobervakantie) kan je genieten van de mooie herfstkleuren. Een tip die ik hier al vaak gegeven heb: ga niet naar de Muur kijken in Badaling, wegens té toeristisch. Probeer in Mutianyu of Simatai op de Muur te raken.

Elke afstand die je in maximum een nacht aflegt met de trein zou ik aanraden om met de trein te doen. Xi’an - Beijing is er zo ééntje, maar de meeste afstanden zijn langer. Sowieso zou “met de trein reizen” op eenzelfde toeristische hoogte moeten staan als “de Muur bezoeken” of “door de Verboden Stad wandelen”. Het is een heel leuke manier om China te ontdekken, zowel de mensen als het landschap.

Had op een forum gelezen dat het als uitstapje gedaan werd, maar dat is dan idd geen optie. Goeie tip, zit niet te wachten op over crowded toeristische bezienswaardigheden! Ben het helemaal met je eens voor wat betreft het reizen met de trein, liefst tussen de locals en genieten van het mooie landschap en uitzicht.

Wij zijn een paar weken terug nog in Hangzhou geweest en vonden het fantastisch. Er hangt (hing) een heerlijk relaxt sfeertje en er is veel te doen en zien rond West Lake. De stad zelf is niet zo bijster interessant…maar erbuiten is het prachtig. Je kunt er een fiets huren en in het juiste seizoen is dat erg lekker. September is volgens mij wel een perfecte maand, hoe het in juni/juli etc zit weet ik niet…

Hi Ilya, dank voor de tip. Heb het even gegoogled en het ziet er erg mooi uit en ook maar 160 km v Shanghai af. Mijnn plan is om iig de grote steden Aan te doen, zie onderstaand. Ik heb echter geen idee welke route of welke kant op het meest geschikt zou zijn. Zouden jullie echte Chinakenners mij kunnen helpen?

Beijing
Xi’an
Chengdu
Guilin
Shanghai
Hangzhou:)
Shanghai

Op de kaart is deze route een grote cirkel, dus lange afstanden.

Het liefs zou ik ook nog naar Tokyo op en neer willen vliegen, maar ben bang dat ik in 4,5/ 5 weken niet genoeg tijd heb. Misschien met wat meer binnenlandse vluchten, maar ook dat vergt tijd met boarding en aan en afreistijden.

Ik vind deze route redelijk logisch :). Ik weet niet of je ook weer in Beijing eindigt, in dat geval zou je eventueel ook Shanghai/Hangzhou direct na Beijing kunnen doen en dan vanaf Hangzhou de trein richting bv Guilin pakken. Dit hebben wij ook gedaan een paar weken terug en beviel goed (behalve dat we de trein hebben gemist en daardoor op stoelen moesten zitten :)).

De route zoals jij het beschrijft is wel redelijk gebruikelijk. Ik zou vanaf zelf waarschijnlijk vanaf Guilin naar Shanghai vliegen. Shanghai -> Hangzhou of andersom is overigens maar 50 minuten met de bullittrein…

Is de route over land v Guilin naar Shanhai niet zo aantrekkelijk? In km’s lijkt het goed te doen met de trein in tegenstelling mss wel tot andere langere afstanden. Ben benieuwd wat jouw reden is:). Hangzhou zouden we als uistapje vanuit Shanghai kunnen doen en de trein v SH naar HK nemen, voor een soft sleeper zo’n 80 Euro omgerekend. Balen dat jullie de trein hadden gemist!

Hoeveel tijd zullen we uittrekken voor deze route? Is het goed te doen in 3 weken?

Groetjes, Jeannette

Landroute Guilin -> Shanghai is prima te doen, maar wordt dan wel de zoveelste lange rit terwijl jullie al diverse lange tochten achter de rug hebben. Enerzijds is het natuurlijk goedkoper, want bij een nachttrein bespaar je een overnachting; aan de andere kant is het een lange rit en niet enorm comfortabel. Onze trein vertrok om 16.00 en kwam rond 15.00 aan in Guilin…best een tochtje dus :)…helaas rijden er op dit traject geen snelle bullittreinen :slight_smile:

Das een hele lange tocht! Thanks voor de tip, dan is t zeker te overwegen om te gaan vliegen.

De route is prima en logisch. Wordt veel gedaan ook. Tokyo zou ik er niet bij nemen, dan wordt het echt een gevlieg en dat wil je jezelf niet aandoen.
Beijing - Xi’an -> nachttrein
Xi’an - Chengdu -> nachttrein (vergeet niet om Leshan te bezoeken!)
Chengdu - Guillin -> vlucht (kijk op elong of ctrip, daar vind je goedkope vluchten. Soms goedkoper dan treinkaartjes)
Guillin - Shanghai -> vlucht
Shanghai - Hangzhou -> trein of bus. In Hangzhou zijn de Wetlands zeer de moeite waard.

Hi Yvon,

Dank voor je bevestiging. Heeft het voordelen om te beginnen in Beijing en eindigen in Shanghai of te beginnen in bijvoorbeeld Shanghai of Hong Kong? Nachttreinen hebben het voordeel dat je tijd inhaald, want normaliter slaap je em net bespaard je een overnachting, maar mis je niet de mooie natuur en landschap? De natuur kan je natuurlijk ook vanaf de stad zelf gaan bezichtigen en opzoeken…tnx voor de tip van de Wetlands, dan bedoelje ws o.a. Westlake? Heb je ervaring met de kusten en stranden van China?

Groejtes Jeannette

Hoi Jeannette,

Persoonlijk denk ik niet dat het heel veel uitmaakt in welke richting je het rondje maakt. Ik zou kijken naar de vliegtickets en voor de goedkoopste optie gaan.
Bij het nemen van een nachttrein hoef je inderdaad geen overnachting te betalen, maar als het een erg lang treinreis is scheelt het je niet veel tijd. Wanneer je om 1 uur in de middag op je bestemming aankomt zul je niet zo veel meer doen. Een treinreis kost best wel wat energie, ook al kun je slapen.
Ik zou wat tijden/prijzen van treinen en vluchten vergelijken en dan kijken wat je het meeste aanspreekt. Een vlucht van 3 uur of een reis van 18 uur is nog al een verschil!

De wetlands zijn niet hetzelfde als Westlake; Xixi National Wetland Park - Wikipedia.

Met de kusten en stranden heb ik geen ervaring, dus daarmee kan ik je niet helpen.