We zijn op zoek naar mensen die ons raad kunnen geven mbt een reis naar Bejing of via de Transmongolie of via de zijderoute die we van plan zijn deze zomer te maken (ivm onderwijsbaan)
We twijfelen of de Transmongolie express wel zo een leuke reis is, omdat hij bijna in al de reisorganisaties aangeboden wordt, omdat het misschien in de zomer erg heet is en er erg weinig mogelijkheden lijken te zijn om uit te stappen. Het alternatief is via de Zijde route, door prachtige landen, zoals bv met de trein van Turkije naar IRan, maar daar zien we geen doortocht naar het Oosten, via Turkmenistan door naar Oezbekistan en Tadzjikistan .
Ook heb ik gelezen dat de gemiddelde temperatuur daar in de zomer rond de 40/45 graden is, het enige land met een aangename temperatuur is het bergland Kirgizstan. Als er treinen zijn met enig comfort is dat wel uit te houden, maar daar kan ik weinig informatie over vinden. Ook in de gids die we gekocht hebben, staat geen specifieke seizoensinformatie in. Is er iemand die de streek kent en ons kan adviseren?
De TME wordt misschien door veel reisorganisaties aangeboden, maar dat wil niet zeggen dat veel mensen hem doen. Kies een andere vertrekdattum, en je bent bijna alleen.
Daarnaast kun je bij organisaties als bv tiaratours zelf aangeven wanneer je de trein uit stapt (wel vantevoren vastleggen). Ik reisde van Beijing naar Moskou, en ik ben gestopt in Ulan Baatar (4 wkn), Irkuts (2 dgn), Krasnoyarsk (2 dgn) en na Moskou heb ik een trein naar St. Petersburg genomen.
Ik weet niet hoe jullie zitten met de vakantiespreiding, maar het is écht een aanrader om rond 11 juli in Mongolië te zijn. Dan is er het zogenaamde nadaamfestival, met sporten als worstelen, boogschieten en paardenraces.
Met de Zijdenroute heb ik geen ervaring (al ga ik in mei naar Uzbekistan). Één - anderhalve maand voor de hele route is erg kort. Daarnaast is het warm in bepaalde landen, en valt de ramadan dit jaar in juli. In sommige landen betekent dat dat veel winkels dicht zijn en dat je overdag niet kan/mag eten en drinken, wat erg zwaar ik met de hitte.
Ik zou daarom adviseren de Zijdenroute te doen. Succes met kiezen, en zie m’n reisverhalen voor meer tips.