Transmongolië Express, zomer (juni-augustus) 2012, max 4wk

Hallo,

Ik zou heel graag deze zomer de treintraject van Moskou naar Beijing willen maken. Stoppen in Mongolië, daar het land bezoeken, en uiteraard nog een aantal dagen in Beijing door brengen. Ik heb nog niets geboekt, sta open voor veel ideeen. Want het lijkt mij namelijk gezellig om samen met iemand deze tocht te maken, gezelliger dan alleen.

Even wat over mijzelf, ben Marieke, 26 jaar, werk in een museum. Als ik reis liggen mijn interesses in cultuur, geschiedenis, ontmoetingen.

Ik kan voor mijn werk maximaal vier weken weg.

Groetjes, Marieke

Ha Marieke,
Je plannen klinken supertof. Ik ben ook van plan deze zomer een leuke (verre) reis te maken, maar heb nog geen plannen. Ik ben 30 jaar, werk als landschapsarchitect en studeer daarnaast nog. Ik heb een beetje dezelfde interesses als jij, maar wil daarnaast ook graag dingen doen. Dus actief deze enorme landschappen ervaren.

Groet, Maurice

Ha Maurice,

Leuk dat je reageert. Ik ben ook zeker van plan er een actieve vakantie van te maken. Een dag op het strand vind je mij in ieder geval niet heel snel. En de keus tussen lopend of zelf een stad te leren kennen of een toeristenbus te pakken… is ook zelf ontdekken. Ik weet niet hoe je actief nog meer ziet?

Ik had het idee om een paar dagen in moskou te blijven. Daarna rugzak op en de trein te pakken, en daarna Beijing en omgeving te ontdekken.

Ben benieuwd wat jouw ideeën zijn.

Groetjes

Ha Marieke,

Dat klinkt in ieder geval goed. Paar dagen Moskou, Ulan Batar en Beijing lijken me zeer het bezoeken en zeker lopend of met het openbaar vervoer. Hoewel het natuurlijk enorm interessante steden zijn, lijkt het me mooi om ook iets meer van het platteland van China en Mongolië te zien. (En dan niet alleen vanuit het treinraampje ;-)). Dus een beetje een mix tussen stad en land. Wat vind jij hiervan?

Maurice

Ha Maurice,

Combi stad en landschappen klinkt zeer goed. Zeker het landschap van Mongolië trekt me aan. En het lijkt mij ook zeer zeker de moeite waard om met regelmaat (indien mogelijk) de trein te verlaten om het land/landschap en de omgeving te bekijken en bewonderen. Rugzak op de rug en gaan. Alleen uit treinraampje kijken gaat ook vervelen volgens mij.
Klinkt alsof we best wel zelfde idee hebben.

Marieke

Hoi Maurice en Marieke,

Ik ben ook van plan om met de transmongolieexpress te gaan.
Ik ben Marten en ik ben 25 en werkzaam in het onderwijs. Ik heb 3,5 weken uitgetrokken voor de reis inclusief een excursie Bajkalmeer (Irkoetsk) en Ulaanbaatar (8-daagse Gobiwoestijn excursie). Het lijkt mij supertof om deze ervaring met anderen te delen dus ik ben op zoek naar een reisgenoot of reisgenoten. Ik ben van plan om ongeveer eind augustus (rond 23ste) te vertrekken en heb me er al redelijk in verdiept. Ik wil het eigenlijk gaan boeken via een organisatie zodat je daar geen omkijken meer naar hebt. Jullie plannen spreken mij in ieder geval erg aan.

Groetjes Marten

Beste Marten,

Hou het bericht een beetje kort, want inderdaad beetje zelfde plannen, leuk dat je de reis ook wilt gaan maken. Voor mij zit je alleen qua periode net niet goed. Ik moet namelijk in september weer op mijn werk zijn. En volgens mij is dat precies de periode dat jij weg wilt gaan.

Groetjes, Marieke

Hoi,

Ik ben al jaren reisbegeleidster op de Trans Siberie Express. Moskou, Yekaterinburg, Irkuts, Ulaan Bataar en Beijing…Je kan het georganiseerd doen of lekker zelf. Hou er wel rekening mee dat jullie in het hoogseizoen reizen en het niet makkelijk is om op korte termijn een treinticket te krijgen om weer verder te reizen. Vaak moet je echt een paar dagen wachten voor je weer verder kan…Maar ga genieten en blijf zeker een week in Mongolie, want is een geweldig bijzonder land…!!

1 like

Oja, rugzakje op en gaan in Mongolie is niet makkelijk. Er is bijzonder weinig openbaar vervoer, je bent waarschijnlijk afhankelijk van het hostel of guesthouse waar je verblijft. Vind een aantal andere reizigers om een tour te maken, huur dus een auto/jeep/bus met chauffeur en gids en doe wat je wilt. Je kan ook een georganiseerde tour doen. Er is genoeg te boeken. Houdt er wel rekening mee dat Mongolie wat betreft tours niet goedkoop is.

1 like

Hoi Coradekoning,

Bedankt voor je spontaan berichtje, dat waardeer ik heel erg.
Je bedoelt waarschijnlijk mensen die ter plekke nog een treinkaart willen kopen en niks vast willen leggen. Ik wil van tevoren graag alle treintickets vastleggen via treinreiswinkel dus dan ben ik denk ik nog wel mooi op tijd.
Kan ik gemakkelijk eenmaal aangekomen een tourtje boeken als ik alleen reis in Ulaanbaatar? En is het alleen reizen met de TME te doen? En heb je verder nog meer bruikbare tips?

Groetjes Marten

Hoi Allemaal,

Zelf ben ik ook van plan om begin juli vanuit Moskou naar Irkutsk, Ulan Bator en Beijing te reizen en op alle plaatsen een (nog onbekend) aantal dagen te stoppen. Waarschijnlijk wat langer in Mongolie om meer van het land te zien.
Daarna wil ik misschien nog voor langere tijd in China blijven, maar heb me hier nog niet echt in verdiept. Ik ben 26 en dit jaar afgestudeerd.

Ik vond dit forum toevallig via internet omdat ik net als jullie op zoek ben naar mensen die komende zomer ook deze reis willen gaan maken. Het leek me gezelliger om deze reis misschien gedeeltelijk samen met nog iemand te doen.

Groetjes

Hoi Janine,

Leuk dat jij ook die kant op gaat. Ik wil daarna ook nog graag naar China. Ik zit nog met werk en kan niet in juli al vertrekken. Zou je evt ook later weg willen/kunnen? B.v. eind augustus?

Groetjes Marten

ps ik ben ook ook afgestudeerd en 25 jaar en erg geïntresseerd in Azië.

Hallo allemaal,

Ik ben 28 jaar (v) en kom uit Rotterdam. Ik wilde deze zomer een aantal weken een leuke reis maken en toen zag ik dit forum. Deze reis lijkt mij echt heel gaaf! Ik kan vanaf eind juni tot midden augustus.

Hoi,

Op zich zou dat ook kunnen, vooral nu ik ook voor werk nog een tijdje hier moet blijven. Wel zou ik het liefst half augustus willen vertrekken. Ik heb trouwens nog niet bepaald hoe lang de reis gaat duren na het aankomen in China.

Voor diegenen die de transmongolie express echt gaan en het nog leuk vinden om een stukje met mij op te trekken: Ik vertrek volgende week naar st. petersburg, vanaf 25 juli in Moskou en vanaf 28 in de trein richting Irkutsk! Grt Fren (man, 29 jr.)