Verschil lijnen Transmongolie Express

Hallo,
Ik ga over een maandje met de trein van Moskou naar Peking. Nu wilde ik gaan boeken maar zie dat er verschillende lijnen zijn: nr 2,4,6 en 20 die ik kan pakken. Weet iemand het verschil? Nu las ik een aantal blogs over een grote hoeveelheid mongoolse handelaren op de trein, dat lijkt me super. Weet iemand of die specifiek op een van deze lijnen zitten. Tevens wil ik, als het even kan, niet in een wagon met alleen toeristen. Weet er iemand hier meer van? alvast bedankt.

Als je Russisch voldoende weet kun je ook op hun site zoeken naar meer info.
Dus zoek de site van deze treinen in RU.

Dan zit je zonder toeristen.

semmie? ben je nog geweest? hoe was het? ik ben van plan om ook te gaan begin 2012 namelijk en ben benieuwd naar je ervaring

Wij gaan in februari en beginnen in Moskou met trein 4 vanaf Ulaanbator (Mongolië) gaan we verder met trein 24. Ik heb geen rekening gehouden met de treinstellen. We zien wel waar het schip strand. We verwachten sowieso niet al te veel luxe.

Hey,

Toevallig zit ik nu in Ulaan Baatar als tussenstop van de transmongolië express!
Ik kan het je super aanraden want het is heel bijzonder om te doen.

In de zomer zit de trein altijd voor met Mongolen en Toeristen, maar de afgelopen week was het echt niet druk. Ben je van plan om buiten het hoog seizoen te gaan, ga dan niet alleen, de kans is aanwezig dat er geen engel sprekende mensen in je trein zitten, en dan duurt een reis vreselijk lang.

Luxe moet je zeker niet verwachten, het is klein, de wc’s zijn vies en het bed is hard, maar het is wel een super ervaring.

Hey!

Bedankt voor je reactie! Wij vertrekken 28/2 met de Transmongolië express en maken daarbij een tussenstop van 10 dagen in Ulaan batar. Hoe is het weer daar nu, is de kou wat te doen. Ik zag dat het daar in februari rond de -12/-20 is …BRRRR… ;). Hoe lang blijf jij in Mongolië en heb je nog tips? Wij gaan met z’n tweën en hebben een 4-persoonscoupé. Heb jij in een 4-persoons of 2-persoonscoupé gereisd? Waar gaat je reis heen na Beijing?

Groetjes!

Het is overdag hier ongeveer min 20, in de als de zon onder i wel een keer zou koud. Ik heb niet echt tips, je vind op internet wel een beetje de dingen die ze aanraden, dat is wel leuk. Ik weet niet of je nog in een mongoolse tent gaat slapen in een reservaat, ander is tien dagen misschien best wel lang hier.

Ik had een 4 persoons coupe, dat was wel goed te doen. Na Beijing vertrekt ik naar Guiyang om vrijwilligers werk te gaan doen.

Veel plezier op je reis!

Ik was ooit wegens geen vliegverkeer in deze trein en in Februari was het toen overdag -35 en nacht tot -42 alleen weet ik niet meer waar dit onderweg was maar de rest was minder koud.
Overdag -19 en nachten van -28 was op die rit het warmste.

Ik ging dus van Oost naar Moskou over de gehele route en dus een van de bezopen lastposten waar U zo vaak geheel onterecht bang voor is.

Hallo, wij zitten ookk weer eens plannen te maken om weg te gaan. nu wil ik al heeel lang naar Mongolie…en er is n plan om met wat vrienden vanuit nederland naar Kazachstan rijden.
Of misschien toch voor de transmongolie express gaan… ik lees hierboven dat het wel erg koud is rond deze tijd. is dan de zomer toch niet meer aan te raden. qua temperatuur.
Is het te doen om zelf naar Moskou te vliegen en daar de trein te regelen. 2e klasse. het liefst zou ik een lange tussen stop in Mongolie doen om daar nog wat rond te trekken.
Het liefst ter plekke daar regelen. Heeft iemand daar ervaring mee en hoever kom je in een maand? het wordt voor ons dan juli/augustus dat we gaan. En is het aan te raden om na de tussenstop in Mongolie door te reizen naar Beijing of kan je net zo goed vanuit Ulaanbutar terug vliegen naar huis?

@Sanne
De zomer is zeker een beter idee en voor Kazachstan is Mei juni het beste of september.
De trein in moskou regelen is prima te doen, gewoon kaartje kopen tot de volgende plaats en dan van daar weer verder. Je hoeft niet de hele trip van te voren te regelen, ik heb al diverse keren kaartjes gekocht op een station. Ook wel eens in een Hotel maar dat bleek duurder te zijn, je kan ook eens 3e klas reizen…is erg leuk.

je kan ook via Ulaan Batar terug vliegen, kost ca 600 euro met Aeroflot.

In de zomer zou ik toch zeker wel een kaartje van tevoren boeken, ik heb me laten vertellen dat reisbureau’s in moskou vroeg alle kaartjes opkopen om ze later met winst door te verkopen.

Verder is Beijing erg de moeite waard om te bezoeken, het is maar 30 uur in de trein vanaf Mongoli"e

Het opkopen van relatief goedkopere kaarten is bekend.
Doordat ze dan uitverkocht raken is een dubbele of meer mogelijk dus als je maar een half volle of iets meer hebt is er dan al winst.

Maar… ook worden er meestal vlak voor datum deze kaarten gedumpt tegen lagere prijzen dan ze zelf ooit betaalden omdat het anders waardeloos oud papier zou worden.
Dus in plaats van meer minder betalen is niet uitgesloten.

Vele Russen maken hier misbruik van maar als toerist wil je reizen en niet wachten dus als je tijd genoeg hebt als gepensioneerde en bij de start enkele dagen kan wachten is voordeel mogelijk.

Vooral als ze zien dat je dagelijks terug komt of iemand laat komen, bejaarden die vragen naar rest tickets verdienen zo ook weer iets, dus soms is deze fraude die al jarenlang gepleegd word niet altijd duurder maar soms juist heel goedkoop.
Normaal is dit alleen voor Russen maar iets bijverdienen door als Rus deze goedkope tickets door te verkopen is dus mogelijk.

Alleen geen bureau maar regelen via via met kennissen en die moet je dus vooraf vinden als je voordeliger wilt.

Ik heb een paar jaar geleden ongeveer een maand lang getreind door Rusland (vanuit China en geleidelijk aan naar de Oekraïne) en altijd losse kaartjes gekocht. Daarbij nooit meegemaakt dat er een trein uitverkocht was. Wel van anderen gehoord op het drukke traject van Moskou naar Sint Petersburg (wat ik zelf niet gedaan heb) dat er alleen nog kaartjes voor vertrek midden in de nacht over waren, maar zelf altijd eerst op www.poezda.net gekeken welke trein ik wilde en een dag van tevoren kaartje gekocht op het station. Niet duur en geen probleem. Erg leuk trouwens: iedere treinrit was weer anders, met andere mensen in de wagon, andere landschappen, etc.