Prive ziekenhuizen in Turkije,
Op 01 juli 2015 vertrokken we voor 2 weken naar Turkije, nl Side, Mooi weer, mooi hotel, kortom alles wat je als gezin wilt op vakantie, De tweede dag word mijn vrouw onwel in het restaurant, we dachten dat het van de zon kwam, rond 23u zaten we samen met wat Belgische en Nederlandse vrienden aan de bar toen mijn vrouw vroeg om naar de kamer te gaan, omdat ze zich slecht voelde, ze ging liggen op bed maar toen kreeg ze het heel benauwd en pijn in de borststreek, Ik ben direct naar de receptie gegaan om te vragen als er nog een dokter kon komen, 10’ later waren ze in onze kamer, haar bloeddruk was veel te hoog en ze wilden geen risico nemen en dus moesten we met de ambulance naar het Anadolu privé ziekenhuis in Side, daar aangekomen vroegen ze direct welke ziekteverzekering we hadden, in spoed hebben ze bloed afgenomen en ze hadden besloten mijn vrouw 12u op intensieve zorgen te laten opnemen, ikzelf mocht er niet bij blijven, dus ben ik terug naar het hotel gegaan, mijn dochter van 15 en zoon van 8 waren ongeduldig aan het wachten op onze kamer, s ’morgens om 9u hebben mijn dochter en ik de taxi genomen naar het ziekenhuis, mijn zoon kon bij vrienden blijven in hotel, daar aangekomen moesten we nog 2u wachten vooraleer we bij haar mochten, eens ze op een gewone kamer lag konden we haar zien, ze was blij ons te zien, want ze zei, zo’n nacht daar op het intensieve is geen lachertje, niemand die iets verstaat, als je iets vraagt, de hygiëne is daar ver te zoeken, verpleegsters die geen bloed kunnen afnemen en toch maar proberen de naald ergens in te steken om toch maar bloed te kunnen afnemen, die ochtend konden we bij de cardioloog, gelukkig was er ook een tolk aanwezig, wat waren we blij dat die man ons te woord kon staan, maar hoe vriendelijk en zorgzaam die man was, zo corrupt en achterbaks was hij toen hij in het Turks tegen zijn collega’s bezig was bleek achteraf, ondertussen had ik al gebeld met onze verzekering in België, en ze zeiden dat ze alles op de voet gingen volgen, die mevrouw heeft ons echt goed geholpen, na de echografie en de test op de loopband moesten we even wachten, een paar minuten later was die tolk daar terug, hij zei dat er waarschijnlijk een hartinfarct op komst geweest was vorige nacht, en dat ze nu een Coronarografie moesten uitvoeren, ik zei dat ik eerst naar de verzekering ging bellen en de tolk zei dat het niet nodig was, toch belde ik en ze zei dat het ziekenhuis eerst de testen moest doorsturen en dat de Belgische dokters direct een beslissing gingen nemen of ze die test mochten uitvoeren of niet, anders zou ik dit bedrag moeten betalen, nog geen 10’ later was die tolk daar terug en zei dat alles in orde was met de verzekering, dus mijn vrouw mee naar het operatiekwartier, ze werd daar op een bed gelegd waar nog bloed aan ging, diezelfde dr. die cardioloog was deed die ingreep, dus op de hart afdeling was er 1 dokter voor alles! Toen ze terug op de kamer was zei de tolk dat ze s ’avonds nadat de dr. langs was geweest terug mee mag naar het hotel, mijn dochter en ik zijn dan rond 17u30 terug gegaan naar het hotel, en ik zou dan met een taxi terug gaan om achter mijn vrouw te gaan als de dr. langs was geweest, om 19u30 belde ik haar op en ze zei dat de dr. niet meer langs kwam vandaag maar dat hij morgen in de voormiddag ging komen, het begon op m’n zenuwen te werken, de volgende ochtend weer naar het ziekenhuis, ik direct naar de receptie om te vragen wanneer de dr. langs kwam, ze zei dat hij nog thuis was, ik antwoorde dat hij direct moest komen zodat we samen terug naar het hotel konden, want de juiste oorzaak wisten ze niet, toen hij langs kwam kreeg ze een voorschrift voor 4 soorten medicatie te nemen, rond 14u kregen we een telefoon vanuit Belgie dat alle kosten betaald waren, nog geen minuut later was de verpleegster daar om mijn vrouw van de baxter af te helpen, zolang er niet betaald word blijft de baxter in je arm, erg toch? Dus 2 nachten is mijn vrouw daar moeten blijven, kon ik geloven want de verzekering zei dat het 8000€ was voor 1 nacht, schandalig gewoon, we konden onze vakantie verder zetten en mijn vrouw moest rusten en weinig inspanningen leveren, 2 dagen later kwamen we terug van het zwembad naar onze kamer en er zat een brief van het ziekenhuis onder onze deur, mijn vrouw begon te panikeren en dacht dat er toch iets was dat ze gevonden hadden, in de brief stond dat ik dringend moest bellen, ik had die tolk aan de lijn en die zei dat de verzekering niet in tussenkwam voor die coronarografie en dat ik nog een bedrag moest betalen, ik zei, hoeveel? Zoiets tussen de 3000 en de 4000€ zei die corrupte tolk, er zal een privé chauffeur om je komen en tot hier brengen om alles te regelen, ik zei tegen hem dat ik eerst naar mijn verzekering zou bellen, dus ik belde naar België en ze zeiden dat ik niets moest betalen, de goedkeuring vanuit België was goedgekeurd en het bedrag zou het ziekenhuis in Side nu moeten gekregen hebben, oef, de volgende dag moest mijn vrouw terug naar het ziekenhuis om zo een hartmonitor voor 24u, die tolk kwam af en zei dat ze 1 nacht moet blijven, ik zei als ze nu hier met dat bakje rondloopt of in het hotel aan het zwembad, is dit toch hetzelfde? O.k. zei hij, dan kom je morgenvroeg terug naar hier, dus de volgende dag terug naar het ziekenhuis en de test was goed, dus we hebben alles samen 35’ binnen geweest en ik moest 458€ betalen voor een visite, schandalig vind ik dit, in België gaat het ziekenfonds ons het bedrag terug betalen, toen we terug in België waren heb ik een afspraak gemaakt in het UZ in Leuven, vlug mochten we langskomen, direct stoppen met die medicatie zei de professor, niet goed voor je hart, we hadden testen en grafieken mee gekregen vanuit Turkije, maar die test van de 1ste avond zaten daar niet bij, en de professor denkt dat het misschien wel een voorkamerfibrillatie heeft voorgedaan maar dit kan niet meer achterhaald worden, nu moet ze 3 maand 1 pilletje nemen, dus dit was onze laatste reis naar Turkije, nooit zien ze ons daar weer, alles daar draait om geld, mensen die daar iets voor hebben en ze hebben geen verzekering moeten een lening afsluiten om alles te kunnen betalen want anders mogen ze het land niet uit, wij moeten 30€ betalen om een visum om dit land binnen te mogen, dus let goed op, als je op reis gaat naar Turkije dat je een goede verzekering hebt, wij hebben dit geluk had want onze kosten zijn betaald door onze verzekering, en geloof me, het was niet goedkoop, dit moest even van ons Hart.