Beste lezers,
Vaak hoor je verhalen van verkeerde diagnoses,teveel betalen,enz.
Graag hoor ik jullie reacties,
Groetjes,
Hans.
Beste lezers,
Vaak hoor je verhalen van verkeerde diagnoses,teveel betalen,enz.
Graag hoor ik jullie reacties,
Groetjes,
Hans.
Even een reactie op wat Hans heeft geschreven.
Als IFTAS krijgen wij regelmatig verzoeken om vertalingen te doen tijdens een verblijf of onderzoek in een ziekenhuis of privé kliniek.
Wij hebben een familie bijgestaan waarvan iemand in het ziekenhuis was opgenomen. De artsen vroegen de eerste keer om een betaling, terwijl er al een garantie verklaring was afgegeven door de zorgverzekeraar. Ik heb hen dit duidelijk gemaakt en de zaak was geregeld, dacht ik.
Later hoorde ik van deze familie dat zij ruim € 3.000,= hebben moeten betalen!!! Als zij dit niet zouden doen, dan zou de behandeling minder worden of helemaal gestopt worden!!
Dit is dus geen privé kliniek, maar een ziekenhuis dat “als zeer goed” bekent staat.
Hou hier dus rekening mee als je in de ongelukkige positie komt dat je, of iemand van de reisgenoten, in het ziekenhuis terecht komt.
Groet,
Johan.
@ Johan, Hans en andere
Wat kunnen jullie dan aanraden moest er toch eens iemand in het ziekenhuis terecht komen, wat kan je toelaten en wat niet? Wat zijn je rechten en op wat moet je letten zodat deze situaties vermeden kunnen worden?
Groetjes Summa
Mn vader heeft 2 jaar geleden in een privékliniek in Kusadasi gelegen, en hij is er echt héél goed behandeld, hadden de nieuwste technieken (had zelfs hier nog nooit zoiets gezien) ze poetsten er elke dag volledig de kamers en zijn diagnose was helemaal juist want uiteraard zijn we hier ook nog eens langs de dokter gegaan en hij kon er niets meer aan toevoegen.
We zijn dan ook wel goed geholpen geweest door onze verzekering die we jaarlijks afsluiten bij het boeken van onze reis, iedere dag belden ze op en zij onderhandelden dan met het ziekenhuis. We hebben niets moeten betalen, alles ging met de verzekeraar. Zelfs taxi’s en zo werden we terugbetaald, moesten wel onze briefjes houden als bewijs.
Wij hebben absoluut geen klachten gehad, alleen hopen dat er nu niemand meer naar het ziekenhuis moet
En dan de hamvraag…welke verzekering had je?
Goeie vraag ! Don’t know, hou ik me niet mee bezig haha
Alleen een opmerking over dat ziekenhuis: Bloed afnemen was afschuwelijk. Eerst prikten ze 2 keer verkeerd, het bloed liep ondertussen van het bed af de grond in maar goed, hij leeft nog ! En dan hadden die verpleegstertjes geen handschoenen aan ook…hygienisch ?
Ik heb zelf 2 jaar geleden helaas gebruik moeten maken van een prive-kliniek in Side… Vraag me niet meer hoe het heet, maar ik werd keurig opgehaald en teruggebracht, krukken werden later bezorgd, want waren niet op voorraad. Moesten het wel zelf voorschieten omdat ze geen direct contract met Unive verzekeringen hadden, maar de kosten waren ook niet eens hoog. €180.- incl. vervoer, foto’s en krukken. Hebben later wel alles teruggekregen via de verzekering, alleen de krukken niet, maar die mocht ik ook houden :biggrin:
Tja,uiteenlopende verhalen.
Wat ik wel kan opmerken is dat er soms te hoog gedeclarerd wordt bij de verzekering,weet me nog goed te herinneren het verhaal van een vrouw ;had bloed in haar ontlasting en ik met haar naar het plaatselijke gemeenteziekenhuis in Manavgat;bloed werd afgenomen en de diagnose was er al na een half uur:maagbloeding.
Ze kon met in haar hand de infuusfles vertrekken naar het hotel,de dokter bood aan haar aan even terug te brengen met zijn auto;hij declareerde 50 euro vervoerskosten voor een rit van 5 min.
Toen ik hem vroeg om een brief in het engels geschreven voor de huisarts in nederland(de"maagbloeding"was na 2 dagen over,zodat ze naar nederland terug kon vliegen)
De brief las ik en daar stond in intratestinale aandoening;wat dus inhoud een aandoening vanaf de slokdarm tot aan de endeldarm.
Na bezoek aan de huisarts in nederland bleek dat bloed afkomstig te zijn uit een bloedende aambei…
Ze moesten het voorschieten;400 euro
Groetjes,
Hans
Hallo beste mensen,
Stel je bent in Istanbul en je moet om wat voor reden dan ook naar het hospitaal of je komt met de politie in aanraking, dan kan je IFTAS bellen. Wij kunnen met je mee, wij weten hoe we dit soort zaken kunnen voorkomen en, misschien wel het belangrijkste, de mensen die je begeleiden spreken en schrijven vloeiend Nederlands en Turks. Op deze manier kan je een hoop ellende voorkomen.
Het geval dat ik eerder schreef kwam omdat deze mensen dachten ons niet meer te kunnen bellen nadat wij hen in het ziekenhuis bij de patient hadden gelaten. Wij hoorden dit pas nadat zij weer in Nederland was.
Natuurlijk hopen we onze diensten later ook naar andere plaatsen te kunnen uitbreiden, maar ja, daar heb je sponsors en zo voor nodig.
Groet,
Johan.
binnenkort ga ik met een partner medische passen aanbieden voor Turkije, waarbij men een beroep kan doen op 1e klas service.
Dit zullen wij bij diverse reisburo’s gaan promoten.
Binnenkort starten de onderhandelingen.
Je kan je natuurlijk verzekeren voor reizen naar het buitenland. Maar heb je er ooit bij stilgestaan hoe het dan zit met de faciliteiten en medische zorg in dit land? Wij gaan zorpassen aanbieden, waarbij 100% garantie gegeven wordt van 1e hulp bij ongevallen. Ambulanceservices door geheel Turkije, waarbij alleen erkende en 1e klas ziekenhuizen zijn aangesloten.
Bovendien krijg je met deze pas hoge kortingen bij drogisterijen en ook nog op medicijnen. En dit voor slechts 15 euro voor 15 dagen Turkije.
Bovendien ben je van alle ellende (zoals boven omschreven) voorgoed af, omdat er uitsluitend ziekenhuizen aangesloten zijn, waarbij keiharde vaste prijsafspraken gemaakt zijn en dit wordt tevens gecontroleerd door een organisatie, welke als toezichthouder staat staat tussen verzekeraar, verzekerde en ziekenhuis. Geen gelazer over betalingen, voorschieten en dat soort ellende.
Ben benieuwd wat jullie reactie hierop is, want zeker reisorganisaties zijn geinteresseerd in deze serviceverlening aan hun klanten en ook verzekeringsmaatschappen.
groet,
HBJ
Amsterdam
Vandaag in de krant:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/68948291/Medimaffia_perst_Nederlanders_in_Turkije_uit.html?p=1,1
Hans.
?
Misschien belangrijk om dit topic ook weer even opnieuw te “starten”
Wat zijn jullie ervaringen met prive-klinieken?!?
Mijn tip: Mocht er iets zijn bel dan de reisleiding! Zij hebben altijd een prive-kliniek waar u terecht kunt! De privekliniek die ik ooit bezocht heb heb ik ook via de reisleiding gekregen en was absoluut goed geregeld! Zoals ik al zeg €180.- (waarvan €40.- voor de krukken) is “niet duur” voor wat er gedaan is! Heb mijn rekening van het Nederlandse ziekenhuis gezien waar ik voor controle ben geweest met de foto’s gemaakt turkije en waar ik alleen drukverband heb gehad was 4X!! zo hoog!!!
Ben benieuwd naar jullie bevindingen!
Cyn;de reisleider verdient eraan en draagt gedeelte af aan zijn reisorganisatie;er zijn afspraken met klinieken daarover
Geen idee zou best kunnen hoor. Maar ik betaal liever iets meer dat ik zeker weet dat ik “goed” geholpen wordt… Dan dat ik ergens terechtkom waar het niet zo goed geregeld is… Ik was in ieder geval erg tevreden!!
hey hallo
Ik woon in TR met mijn man en ben zwanger van een tweeling.
Ik ben nog niet verzekerd doordat het allemaal niet heel makkelijk is verlopen door die stomme … bureaucratie hier.
Ik ben opgenomen geweest met prematuurweeen in een prive kliniek in soganli. Hier gaan we nog steeds naar toe, al zou ik graag een ander ziekenhuis willen.
Het ziekenhuis is wel oke, maar aan communicatie doen ze hier niet. Je moet alles zelf vragen en het eruit trekken anders zeggen ze niets…
Daarnaast strooien ze met medicijnen net zoals pieten dat doen in de tijd voor en van sinterklaas. Ze luisteren maar half en heb magnesium gekregen tegen mn harde buiken, maar daarvan sprong ik tegen het plafond van de pijn???
Het grootse nadeel aan zo’n prive kliniek is dat we altijd twijfelen of ze nu het beste met ons voor hebben of dat ze gewoon geld willen zien!
Alles gaat op zich goed nu maar hierdoor kun je dus denken dat iets niet nodig is terwijl dit wel het geval is…
De volgende keer zeker een ander ziekenhuis en hopelijk betere hulp.
groetjes.
P.s. ben blij dat mn moeder en evt zus na de bevalling komen want heb straks gehoord dat je na een keizersnede 2 dagen in het z.huis verblijft en daarna ontslagen wordt!!! ( hier snap ik echt niets van )
Morgen dus maar ff langs om het een en ander duidelijk te krijgen.