we zijn van plan om over 1 jaar naar Turkije te gaan wonen en daar nog een kleine bedrijveheid op te staren. we hadden gedacht om iets (vb. juwelen)te verkopen op de markt. we weten niet of je als buitenlander daar toestemming voor krijgt.
we hebben al verschillende keren e-mails gestuurd naar de Belg. ambassade in Ankara, maar zonder antwoord. klantvriendelijk zijn ze daar zeker niet.weet er iemand in het forum op die vraag een antwoord en weet je hoe veel je moet betalen in Turkije om iets te verkopen op de markt.
dank voor de reactie.
Ik denk niet dat juwelen verkopen op de markt jou die omzet brengt die je nodig hebt om van te leven.
Je krijgt daarvoor zowiezo geen werkvergunning.
Een mogelijkheid is een bv opzetten met Turks personeel.
Ben je al eens op orientatie in Turkije geweest, gepraat met buitenlandse mensen die hier een bedrijf hebben?
Gekeken naar evt andere alternatieven?
Gekeken/gepraat bij/met mensen in de juwelenbranche hier in Turkije en
wat zoiets kost?
Ik woon in Turkije en als je een zaak zou willen overnemen, geen punt, nu in de winter staan er zat ter overname, met en zonder zilver/goud of nep juwelen/sieraden. Kan ik zo voor je vinden.
Ambassades willen alleen helpen als je en grote interessante investeerder bent, niet een kleine ondernemer.
Succes verder en als je vragen hebt mail ze me maar.
bedankt Sideli voor de tip. echt rondkomen van deze marktaktiviteit moeten we niet,maar we zouden wel iets willen voor de dagen waar we ons eventueel zouden vervelen, te vullen.
het zou eigenlijk voor in de winter zijn want putje zomer zouden we naar Belgie terugkeren.
wat zou je denken v/e "mobiele frietuur " of “pannenkoekenkraam”.zou dit aanslaan in Turkije ?
ik heb zeker geen probleem om met Turkse mensen samen te werken als dat zou moeten.
Van het winterseizoen moet je het niet hebben.
Dan zijn er maar enkele toeristen.
Markten zijn tot de helft of kleiner gereduceerd.
Ik denk niet dat je in de winter pannekoeken of frituurpubliek vindt.
Wijzelf vekopen in ons eetcafe ook snacks en pannenkoeken en deze gaan echt alleen in de zomer.
De beste maanden zijn zelfs de heetste hiervoor van julie tot en met september.
Vn het jongere publiek stelt hier prijs op.
Het beste zou zijn hier eerst eens een paar weken/maanden te orienteren en te kijken of je een gaatje in de markt hier vindt met de capaciteiten die je hebt als je niet direct kan investeren om een bedrijf op te zetten.
Je leert dan mensen kennen die je wellicht op een goed spoor brengen.
Ik ken hier diverse buitenlanders die hier zo gekomen zijn en ze doen allemaal wat anders als dat ze eerst van plan waren.
Wordt het niets dan ben je een ervaring rijker maar je weet wel wat er dan in de wereld van Turkije te koop is.