Zelfstandig reizen in China

Mijn vriend en ik willen in februari 2009 de transmongolie expres nemen, een paar dagen in Beijing blijven en vervolgens naar zuid-oost Azie reizen (of we vliegen naar bijvoorbeeld Bangkok, of we gaan over land).
Ik heb echter wel eens gehoord dat het heel moeilijk is om zonder reisgids te reizen in China, vooral vanwege de taal.
Iemand ervaring hiermee?

Gr’s Eefke

Ja, ik heb 4 x gereisd door China, telkens een ander deel van het land, en 3x alleen zonder gids. 't Valt inderdaad niet altijd mee, de Lon.Planet helpt wel, tekens van de steden aanwijzen aan het oket op het station en doorzetten!! Je moet doen alsof je een Chinees bent, ook voordringen, niemand voor laten gaan en star voor je uitkijken! Als ze (al) zeggen “no train” , kun je ook overgaan op een slaaptrein … handjes onder je hoofd en dan snappen ze 't wel … Als je in de trein zit, alleen, heb je volop contact, heel gezellig, er wordt veel gegeten en spelletjes gespeeld. Ik vind het zelf “intenser contact hebben met de Chinees” dan met een gids.

groetjes
Marianne

zelfstandig rondreizen is prima te doen!! lees mijn reisverslagen maar eens!
maar de trans in febr?!?!? waarom? dan is het nog erg koud! Vanaf mei warmt het een beetje op in die hoek en is er meer te zien en zijn de uitstapjes vanuit je bloedhete coupe niet zo’n marteling ( vanwege vrieskou)