Zelfstandig reizen door Gambia en Senegal

Wij, 2 zestigers, willen januari volgend jaar , met een gehuurde auto door Gambia en Senagal trekken. Zijn er hotels in het oosten van Gambia en onderweg? We houden erg van de natuur en zijn best ervaren. Kan je grens over met een huurauto? Wat moeten we zeker zien? Hoe zijn de wegen en wat kost een ,eventueel ,4x4 auto?

In de eerste plaats : hoe goed ken je beide landen al?
Het verkeer is niet zoals in Europa;er zijn reglementen , maar ze hebben die wel aangepast naar : het grootste voertuig heeft steeds voorrang.Als fietser of voetganger moet je weg wezen van de rijbaan als er een wagen aankomt.
De politie vindt altijd wel een reden om een blanke schrik aan te jagen en fooi te bedingen (gewoon niet toegeven als je gelijk hebt is best ,maar dan sta je wel een uurtje aan de kant).
Als je een lokale chauffeur bijboekt betaal je een 10 euro meer per dag,maar je zult meer genieten en relaxer door het verkeer raken .

1 like

In november willen we een week Gambia en een week Senegal. Hoe komen we van het ene land naar het andere en wie kent goede gidsen in deze landen?

Er zijn verschillende manieren om in Senegal te komen vanuit Gambia. Reis je naar Senegal voor een dagtrip dan doe je dat per auto en door gebruik te maken van een gids. Met het vliegtuig kan natuurlijk ook. Zeker als je de tweede helft van je vakantie daar door gaat brengen.

Voor een goede gids tijdens je verblijf in Gambia raad ik je Abdu Ceesay aan. Als je me in een pb je privé emailadres stuurt zal ik je uitgebreid over hem mailen, inclusief tips, prijzen van trips, enzovoorts… :wink:

Hoi Erwin, ik weet niet hoe ik je een pb moet sturen. Wij willen voor wat dagen het land in trekken, toeristische hoogte punten interesseren ons niet echt, wel ongerepte natuur,

Groet Josee

Als je op mijn naam klikt Josee, dan kom je op mijn profielpagina. Daar, onder mijn naam, zie je de optie staan om mij een privé bericht te sturen :wink:

Voor ongerepte natuur is het binnenland van Gambia jullie ding lijkt me. De Gambia rivier, mangroves… Prachtig.

Josee, ik wil niet onder Erwin’s duiven schieten maar op dit forum is een heel topic over ervaringen van mede-reizigers met goede gidsen. Stel dat Abdu Ceesay niet kan. Heb je trouwens zelf de mogelijkheid om privé berichten te ontvangen ‘dichtgezet’? Ik ben overigens wel benieuwd of je nog van plan bent, zelf te gaan rijden en of je met een huurauto de grens over mag.
Groet,
Willem

Hier de goede gidsen: http://www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=1476

Hoi Willem,

bedankt voor je reactie! Het versturen en ontvangen van privé berichten is gelukt hoor :wink: En Abdu kan zonder twijfel. Zo niet, dan wordt ter plekke een goede vervanger geregeld. Zelf auto huren kan. Of je er de grens mee over kan weet ik niet. Ik raad het je in ieder geval af om het te doen. Als je niet bekent bent in Gambia zal je er de weg sowieso al niet vinden. Daarnaast krijg je te maken met vervelende politie checkpoints. Kan je daar hele verhalen over vertellen, maar die zal ik je besparen. Beter, en nét zo goedkoop, is het inhuren van een gids/chauffeur.
Een betrouwbare vinden is dan wel handig…

Wij zijn in februari zelf met een huurauto van rentacar gambia naar Senegal geweest. Zie www.rentacargambia.com Redelijke prijzen en goede service!

Groet Mieke

Ik nam telkens het openbaar vervoer als ik van Senegal naar Gambia ging en andersom. Dus de sept-place, de boot en dan weer een taxi.
In Senegal heb ik zelfstandig gereisd. Maar voor de natuur kun je beter naar Kameroen gaan hoor! Het mooiste land ter wereld! Het wordt niet voor niks Afrika in miniatuur genoemd.