Backpacken Gambia en Senegal

Hoi allemaal,

Mijn ticket naar Gambia is geboekt! Met de kerst ben ik een kleine 2 weken in dit land. Nu reis ik altijd met de backpack zodat ik vrij ben om mijn eigen tijd in te delen. Is dit goed te doen in dit land rond deze periode?
Graag zou ik ook naar Senegal gaan. In elk geval naar Dakar. Maar ik heb voldoende tijd over om nog een plaats/natuurpark te bezoeken. Welke plaats/natuurpark zouden jullie dan doen?
Ook heb ik begrepen dat je met het openbaar vervoer vanuit Banjul naar Dakar kunt reizen. Is dit goed te doen? (ook voor een vrouw alleen?)

In Gambia wil ik niet alleen bij Banjul en omgeving blijven maar een meerdaagse tocht maken. Zouden jullie dit zelf regelen of een tour boeken? En welke plaats is dan leuk? Kan ik dat makkelijk ter plekke boeken?

Voor beide landen geldt dat ik geïnteresseerd ben in natuur en cultuur. (denk aan markten, dorpjes of wandelen/varen in een bos of iets dergelijks)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hoi :dag:

wat je wilt is allemaal prima te doen! Kan dus eigenlijk al je vragen wel met ‘ja’ beantwoorden :wink: Al is backpacken niet heel gebruikelijk in Gambia…

Ik begrijp dat je alleen een ticket hebt geboekt en dus geen hotel? Als je geen vast verblijfsadres hebt ben je dan vaak wel duurder uit helaas. Een pakketreis is doorgaans de beste optie omdat je vanuit het relatief kleine kustgebied van Gambia gemakkelijk alle kanten uit kunt. Gebruiken als uitvalsbasis dus. Een gids kan je ter plekke regelen (keuze genoeg), maar eventueel ook voor vertrek.
Een meerdaagse trip naar Georgetown in het Oostelijke gedeelte van Gambia is zéker een aanrader. Je ziet een hele andere kant van Gambia en ook de natuur en bevolking is anders dan in het kustgebied. Senegal is ook prima te bezoeken vanuit Gambia.
Mocht je informatie willen over een gids, trips en prijzen, stuur me dan even een PB.

Groetjes,
Erwin

Hoi, wat leuk dat leuk dat je gaat backpacken in Senegal en Gambia.
Ik heb dit zelf ook gedaan. In augustus 2011. 16 dagen. Omdat ik helaas geen reisgenoot kon vinden, ben ik als vrouw alleen gegaan.
Heen had ik een enkele reis naar Dakar. Ik verbleef 12 dagen in Senegal en daarna ging ik met de sept place naar Gambia waar ik nog 4 dagen bleef. Van Gambia nam ik een enkele reis terug naar NL. Twee enkele vliegtickets was toen niet duurder dan een retour (bij Royal Air Maroc).
Ik had alleen de eerste overnachting in Dakar geboekt van te voren en de rest lag open. In Senegal is dat prima te doen. Ik reisde met de Lonely Planet. Van te voren had ik een reisschema gemaakt met wat ik wilde doen en ik heb het ook allemaal gedaan en zelfs nog meer door de mensen die ik ontmoette en me meenamen. Van deze reis heb ik een klein boekje geschreven (57 pagina’s ongeveer) alleen heb ik er voorlopig maar 1 exemplaar van laten drukken (voor mezelf).

Beide bedankt voor jullie antwoorden!

Erwin, binnenkort stuur ik je een bericht, eerst goed inlezen wat ik precies wil zien. Ik heb inderdaad alleen een ticket, ik wil de helft van mijn tijd besteden in senegal, en de rest in gambia.

Sweetananas, enkele vliegtickets waren in mijn geval een stuk duurder (helaas). Welk hotel/hostel had je geboekt? (Aanrader?)
Wat vind je nog meer een aanrader? Ik wil in elk geval naar dakar en omgeving, maar zoek nog een plaats om te bezoeken. St.louis? Een natuurpark?
Rare vraag misschien, maar wat voor soort kleding droeg je? Is een t-shirt met rok tot de knieen ok?

Waar overnachtte je in gambia?

Alvast bedankt!

In Dakar sliep ik bij een Senegalese vrouw die kamers verhuurde in haar huis. Helaas is ze nu verhuisd en het is onduidelijk of ze in haar nieuwe huis weer kamers verhuurd. Ik heb gehoord dat Espace Thilay goed te doen is http://www.cauris.sn/thialy/
Als je het leuk vindt om bij mensen thuis te zitten kan je hier kijken: http://keurlena.free.fr/
Op deze site staan een heleboel slaapplekken: ExpatDakar : Hébergements sur Dakar

In Dakar is het zeker leuk om ile de Gorée te bezoeken. Een voormalig slaveneiland waar ook Nederlanders vroeger waren.
Lac Rose is wel geinig. Dat is een roze meer een paar kilometer buiten Dakar. Ik ging er met een lokale bus heen. Volgepropt met mensen en het laatste stuk met een taxi die bijna uit elkaar viel. Ik sliep daar 2 nachtjes. Daar slapen is vrij prijzig want het is een toeristische trekpleister. Omdat het zo duur was, sliep ik de 2e nacht bij een jongen (die rond hing bij Lac Rose) en zijn familie thuis in het dorpje 2 km verderop. Het was echt harstikke leuk.

In St. Louis heb ik het park: la réserve de Gambeul bezocht. Ik vond er niet veel aan. St. Louis zelf vond ik ook niet zo leuk. Langs de kanten van de rivier ligt allemaal afval, echt smerig. Ik heb er geen goede herinneringen aan en ik wil er ook nooit meer heen.

Mijn duurste, meest toeristische uitje was naar Lompoul. Dan slaap je een nachtje in een tent in de woestijn.

Touba is interessant als je van religie houdt. Het is de meest heilige stad van Senegal. Een soort 2e mekka. Daar heb je de grootste moskee van West-Afrika. Alleen als je er mensen kent, kun je er logeren want er zijn geen hotels. Een Senegalees die in NL had gewoond nam me en we sliepen bij zijn marabout. Voor mij was het geen succes maar wel een ervaring.

Ik droeg als ik lang moest reizen in de bus of sept place een (drie kwart) broek. Als ik op de plaats van bestemming was meestal een rok over de knie en een shirtje wat de schouders bedekt.

In Gambia overnachtte ik bij een Engelse vrouw die daar een huis heeft. Ik betaalde 10 euro per nacht en ik had een eigen badkamer. Dus als je interesse hebt…

@ontheroad123: zo te zien ben je precies de juiste persoon tegengekomen voor informatie! :smiley:

Fijne vakantie en ben benieuwd naar je avonturen als je terug bent!

Hi,

Wat een goed vooruitzicht!

Ik vroeg me af welke datum jij precies aankomt in Gambia?
Zelf ben ik rond die tijd daar namelijk op vakantie.

Vorig jaar ben ik 2 maanden als meisje alleen in Gambia geweest. Wel op een vaste plek, maar ik kan je vast wat laten zien en bijpraten.

Dus mocht 20 december of eerder al in Gambia zijn, laat het me dan even weten.

Groet,
Marleen

Wellicht is het leuk om op dit forum even te kijken bij Muzikaal Talent in Gambia