Dit jaar is het regenseizoen bijzonder hevig. Toen wij er waren (zijn pas thuis van vrijdag ll) hebben we echt een 5-tal dagen volledig regen gehad. We hebben er ons niets van aangetrokken en zijn er toch op uitgetrokken. Koud is het helemaal niet, de regen voelt zelfs heerlijk aan. Het is wel wat spijtig dat je dan niet het prachtige landschap kan zien. Maar als de zon maar ‘eventjes’ doorbreekt is alles PRACHTIG. Wat de wegen betreft…ze zijn in slechte staat. Ook op de highway vond ik het niet zo leuk rijden, maar daar zijn de wegen wel in redelijke staat. Als je een 4X4 huurt heb je geen problemen, wat botsen en hotsen. En vooral : neem je tijd. Over een afstand van 60 km moet je snel een dikke 2 uur rekenen. Wij hadden een GPS bijgehuurd en vonden dit de MAX. Dit ‘snufje’ was toch wel een heel goeie hulp.
Alvast veel plezier in het fantastische CR
Katrien
Ook bedankt voor je info! Wij hebben ook een gps gehuurd…
En genieten gaan we zeker doen, met of zonder regen! Liefst zonder natuurlijk
Haha…
Groetjes!
Beste chrisje0801 en katrienpoissonnier
Inderdaad, de wegen zijn niet de MAX maar als je een heel klein beetje Spaans kunt (of niet), laat het op de kaart kijken waar je naar toe wilt.
Op de “Carretera Interamericana” of “Caldera Interamericana”, zoals ze het noemen, het is geen “autobahn” zoals in Duitsland; de camions (Amerikaanse giganten) houden het verkeer soms tegen.
We hadden geen GPS gehuurd omwille van eerdere ervaringen (omleidingen, tijdelijk afgesloten wegen, enz) melden ze niet. Vandaar dat ik de co-piloot ben al 21 jaar en van al onze ervaringen, Costa Rica is de enige land waar we onze weg verschillende keer kwijt waren (nogal frustrerend voor een co-piloot).
En het klopt ook: vergeet niet dat je op vakantie bent, dus, NEEM JE TIJD ! Je gaat zeker iets vinden voor te slapen, zeker nu, als USA op vakantie is.
Nog vragen? “Just shoot”.
Groetjes,
Sopirla:zon02:
Heel erg bedankt voor jullie info allebei!
Misschien toch nog een klein vraagje ivm het ESTA formulier. Wij hebben dit nu ingevuld, maar moeten we dit nog eens doen voor de terugweg? Of is één formulier voldoende voor de heen en terug reis?
Groetjes!
Christine
Beste chrisje0801
Neen, een keer is genoeg. We hebben de formulier ook ingevuld en niemand heeft er naar gevraagd.
Verwacht toch iets anders: bij aankomst en terug nemen ze je vingerafdrukken van beide handen en een foto en een lange rij; het gaat echter niet snel.
Dus zorg dat je voldoende tijd hebt tussen die 2 vluchten.
>>>
Groetjes
Sopirla
Ja, dat hebben ze ons nog gezegd… Lange rijen en niets vooruit gaan. Maar we hebben 4u tussen de twee vluchten, dus dat zal wel voldoende zijn eh? Ze hebben mij ook verteld dat we de bagage in Amerika weer van de band moeten halen en opnieuw inchecken, klopt dat?
Sorry voor de vele vragen eh ![]()
Groetjes!
Beste chrisje0801
Niets “sorry voor de vele vragen”! Ik doe het graag.
Ja, 4 uren is zeker voldoende. Spijtig genoeg, het is inderdaad zo, je moet uw bagage afhalen en opnieuw gecontroleerd worden als je meldt voor de volgende vlucht.
Dat je een taks van 14$ / persoon moet betalen, dat wist u zeker …
Groetjes
Sopîrla:slywink:
Ja dat klopt, de tussenstop in de VS is alsof de VS een eindbestemming is.
4 uur is meer dan genoeg, je doet er goed aan snel uit het vliegtuig te stappen en door te lopen naar de document controle om zoveel mogelijk mensen voor te zijn. De vluchten vanuit Europa worden meestal wel snel verwerkt.
Na de paspoort en ESTA controle kun je de koffer ophalen, moet je het immigratie formulier inleveren (en loop je nog het risico voor een bagage controle) en kun je doorlopen naar transfer flights om je bagage af te geven. Meestal moet je nog naar een andere terminal, ga daar door de gate, en vervolgens heb je alle tijd om onder het genot van een kopje starbucks je vriend ipad te begroeten :teeth:
Nee Sopirla, van die taks van 14 dollar wist ik nog niets… ![]()
Amai amai, precies een heel gedoe om een tussenlanding te maken in Amerika. Ben dan toch maar blij dat we 4u tussen tijd hebben genomen ipv anderhalf uur, wat we ook nog als mogelijkheid hadden.
Groetjes!
Beste Chrisje0801
De aanvraag voor ESTA junt je on line doen en wees gerust, ze zullen u wijzen waar moet je betalen, ook on-line; het duurt een paar minuten en u hebt uw nodige ESTA papieren terug. Alles gebeurt vanaf uw stoel en computer.
Groetjes
Sopirla
Ah, je bedoelde de 14dollar voor de ESTA formulieren, dat wist ik ja. Die zijn ondertussen betaald en de formulieren heb ik in handen… Dacht dat je nog een andere taks bedoelde
Hehe…
Groetjes!
Neen, Chrisje0801, dit was het, wat formulieren betreft voor DIT moment; in het vliegtuig krijg je andere; vergeet niet te zeggen tegen de stewardess dat je in transit zijt voor USA; anders, krijg je de verkeerde formulier.
Groetjes
Sopirla
Dankjewel Sopirla voor al je antwoorden!
Ik heb denk ik momenteel geen vragen meer
Morgen hoor ik mijn vriendin die meegaat, misschien dat zij nog aan bepaalde dingen denkt en dan ben ik daar weer met mijn vragen
Hehe…
Groetjes!
Chrisje0801, “no problem”; als ik kan helpen, doe ik het graag.
“Just shoot” !:wereld:
Iedereen (elk gezin) krijgt dit douane formulier. Je moet met koeienletters invullen bij adres dat je IN-TRANSIT bent, maar de Amerikaanse douanier zal het toch niet lezen en je alsnog vragen wat je in de VS komt doen.
Er is nog een ander formulier dat reizigers met een visum in moeten vullen. Maar onderdanen van visa waiver (EU) hebben dat niet nodig.
Beste Rumba
Het klopt helemaal, maar alle procedures wat de “visa waiver” betreft, doen ze toch, al schrijf je wat ze willen en respecteer je alle eisen.
Toen we in VS op reis waren, hadden we ook geen visum nodig, maar dit was in 1997; we kunnen vergelijken de aankomst van toen en die van nu…een zee van verschil; ik heb zelfs met de douane zitten te lachen en te babbelen; nu zijn de gezichten strak, geen glimlach en overal politie zwaar bewapend. Soms vragen ze op een heel koude manier wat ben je daar aan het doen…niet echt gastvrij, zou ik zeggen…
Nee die kale koppen hebben echt geen humor. Fronsende wenkbrauwen ‘you come here very often’.
Rumba, manieren moeten ze ook nog leren; het antwoord als je iets koopt (op JFK of Newark) en bedankt, zoals we hier allemaal doen, is “yeahhhhhhh” en ze draaien zich om; toen we terug in transit waren, het heeft me veel zenuwen gekost om hun op dezelfde manier te behandelen. Ik ben zo niet. Men moet vriendelijk en beleefd zijn met wie dan ook.
Groetjes
Sopirla
nee, de douane in Amerika is verre van vriendelijk. 't Is te zeggen, wij hadden pech in Houston. De man aan het loket was erg onvriendelijk, daarbij kwam nog dat mijn dochter luchtziek was en daar ter plaatse moest kotsen. Hij was very angry! Maja… dat nemen we er maar bij.
Wat betreft bagage : wij zijn vertrokken vanuit Brussel, over Londen, Houston, San-José. Wij hebben de bagage kunnen inboarden tot in San-José. Op de terugweg zijn we via NY gekomen en daar lukte dat niet. We moesten idd de bagage ophalen, maar dat ging vrij vlot. Mensen waren daar ook vriendelijker.
Beste katrienpoissonnier
Dat ze onvriendelijk zijn…het blijkt dat alleen in New York en omtrekken zo “pissed” zijn. Zoals ik tegen Rumba zei, toen we terug van San José kwamen, heb ik gewoon hun gedrag over genomen: als ik iets moest betalen, heb ik mooi mijn kredietkaart naar hun toe gegooid en geen letter tegen hun gezegd.
Het heeft me veel van mijn eigen karakter gekost, maar ik heb hun behandelde zoals ik ook van hun geleerd heb. Erg !!:mad: