Overstaptijd op weg naar CR

Hoi In november gaan we naar CR en zijn nu bezig met de vlucht te boeken. We willen vliegen met Continental Airlines.

De vlucht loopt via Newark in Ney york. De overstaptijd hier is 2 uur en 45 minuten. Is dit genoeg of heel erg aan de krappe kant?

Ik weet dat de controles in en naar Amerika streng zijn. Kan iemand vertellen wat ze waar allemaal doen? Dan weet ik wat ik kan verwachten.

Alvast bedankt voor de info!

Genoeg tijd hoor… Je moet dat groene formulier van ze invullen. Ze maken foto’s van je, nemen je vingerafdrukken en vragen wat je gaat doen in Costa Rica.
Heel grappig, ik zei tegen de duane dat ik op vakantie ging naar Costa Rica en toen kreeg ik de vraag ‘Waarom?’. Volgens mij stellen ze gewoon vragen om te kijken hoe je reageert of zo? Geen idee…

Maar het gaat vrij snel. Je schrikt wel als je de lange rijen ziet, maar ze hebben veel loketjes open en het loopt heel snel door. Althans, dat was bij ons zo.

Wij hadden vorige week 5 uur tussen de vluchten in Newark na slechte ervaring met overstappen in Washington, waar we 4,5 uur moesten aanschuiven voor controle. In Newark echter heerlijk relaxed, hooguit een half uur moeten aanschuiven, dus nog 4?5 uur over! Een leuke luchthaven, niet te groot en je kunt er lekker eten

Tenminste drie dagen voor je vertrek moet je bij ESTA je melden. Dat is een website van de Amerikaanse douane. Daar moet je een formulier invullen per reiziger.
Als je in het vliegtuig zit krijg je twee formulieren. Zorg dat je een spiekbriefje bij de hand hebt met je vluchtnummer en je paspoortnummer. Die moet je namelijk op die formuliertjes invullen. Daarnaast vragen ze je allemaal zaken, of je bijvoorbeeld een Nazi of crimineel bent. Eigenlijk vul je overal NO in. ( tenzij je natuurlijk een Nazi of een crimineel bent)
Maak geen fouten, ook geen doorhalingen, vraag anders een nieuw formulier aan de stewardess. Vul ook in bij adres in de USA: TRANSIT TO COSTA RICA.
Als je het vliegtuig uitstapt, paspoort en formuliertjes bij de hand houden. je loopt met de meute mee naar de douane. Daar ga je braaf in de rij staan en doet precies wat je gezegt wordt door vliegveldpersoneel. Bij de douane geef je je paspoort af met de formulieren. Het groene formulier krijg je weer terug, de moet je pas later afgeven. Vervolgens maken ze van alle vingers een vingerafdruk en wordt er een foto gemaakt van je gezicht. Soms vragen ze wat, ga geen praatjes aan met deze mensen. Via omwegen komen ze er dan achter dat je bijvoorbeeld op een boerderij bent geweest of dat je tante de waterpokken heeft gehad. Dan krijg je meteen een stempel extra in je paspoort. Dus gewoon je mond houden en absoluut geen grapjes maken over bommen en dat soort dingen! dan zit je meteen in de bak.
Na de douane loop je weer verder en wordt je handbagage gecontroleerd. Daar geef je je groene formulier af, een strookje daarvan komt in je paspoort, die geef je af bij het inchecken voor de vervolgvlucht naar CR.
Je bent nu in de USA.
Nu moet je de USA weer uit. Dus moet je weer door een controle en wordt je handbagage weer gecontroleerd. Vervolgens ga je naar de gate waar jouw vliegtuig vertrekt.
In je handbagage mag geen etenswaren zoals brood, water, fruit, worst, maar ook geen zakmessen, nagelschaartjes, vloeistoffen of cremes( behalve heel kleine flesjes) vijltjes, poeders ( bijvoorbeeld koffie) zitten. Medicijnen: zorg er voor dat je een recept van de dokter bij je hebt. Diabetes die zich zelf moeten injecteren kunnne vrijstelling krijgen als ze dat vooraf melden.
Onderweg naar Costa Rica moet je weer formuliertjes invullen, piepkleine lettertjes zijn dat. Die formuliertjes moet je afgeven bij de douane en de andere bij de meneer die je koffers controleert nadat je deze van de belt hebt afgehaald. In Costa Rica zijn ze op het vliegveld overwegend allemaal aardig en beleeft. Vlak bij de uitgang moet je je bagagewagentje afgeven en loop je door een deur naar buiten waar allemaal taxichauffeurs staan te roepen of je ook een taxi nodig hebt. Pas daar goed op je portemonnee en andere spullen! Het is er druk en verwarrend en daar maken zakkenrollers gebruik van.
Goede reis
Otto
www.elmonofeliz.com

We gaan per 4 mei as naar Costa Rica en vliegen vanaf Dusseldorf. We hebben een tussenlanding in Newark USA. Onze koffers worden doorgelabeld heb ik begrepen.
Klopt het dat je wel zelf tijdens de tussenlanding je koffers van de band moet halen en deze opnieuw moet aanbieden bij de bagageband ?
Groetjes Henny >>>

Ja, en zorgen voor voldoende overstaptijd en ESTA. In de USA kent men geen ‘international transit’, dus aankomen uit buitenland betekent altijd Immigration, Koffers van band halen (mogen niet op slot tenzij met TSA-approved systemen), douane. Direkt daarna kun je weer op band zetten voor onward transfers, als ze al doorgelabeld zijn naar in jullie geval San Jose.
Tijdig zorgen voor je ESTA (Usa pre-visum).

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

als je koffers worden doorgelabeld naar San Jose hoef je die niet van de band te halen in de USA. In sommige gevallen ( Newark) worden koffers echter NIET doorgelabeld en moet je ze in de USA van de band halen en even verder op weer bij de intake balie afgeven. Vraag hierna op Schiphol!

Hmmm… zou ons hogelijk verbazen.

Zoals gezegd, USA kent gewoon niet zoiets als internationale transit. (Want dan zou je ook geen ESTA ofzo nodig hebben en blijf je ‘buiten de grens’.)
En voor binnenlandse transit moet je, labelen of niet, gewoon ophalen en weer op band zetten; vorig jaar nog gedaan Amsterdam-Atlanta-Vegas.

Voor transit via USA in 2006 (LAX-Guatemala) zelfde gehad, en over 2 weken weer zoiets gepland via JFK naar West Indies. In alle gevallen doorgelabelde bagage en in alle gevallen van-de-band halen.

Maar als iemand uit eigen ervaring wat anders weet, met ergens verwijzing naar officieele bevestiging op Internet, welkom…

Tnx,

<Erik> & [Sandya]

We vliegen vanaf Dusseldorf maar dit zal wel geen verschil maken.
We zullen dit in ieder geval goed navragen voordat we ginds voor allerlei verrassingen staan. Esta hebben we al aangevraagd en we kregen meteen toestemming.
Ik heb begrepen dat we deze niet hoeven uit te printen en mee te nemen.
In ieder geval bedankt voor de reactie, we zijn gewaarschuwt.
Groetjes Henny

Prima!

Over ‘niet hoeven te printen en mee te nemen’: dat durf ik te betwijfelen. Of ze 'm op Immigration in de US bekijken is onduidelijk inderdaad, mogelijk zoeken ze gewoon op passpoortnummer. Maar checkin in Nederland schijnt 'm te eisen, zie

http://www.martinair.com/nl_nl/services/beforedeparture/esta.aspx

Groetjes,

<Erik> & [Sandya]

Printen Esta
Wij hadden de formulieren wel afgeprint, maar ze werden nergens gevraagd, ze zijn niet uit onze tas geweest;
We zijn van Brussel via Newark gevlogen en visa versa
Jeannette>>>

Mag men van een forumbeheerder verwachten dat hij/zij de juiste woorden voor de juiste zaken gebruikt? het valt me in dit forum enorm op dat zovelen dat niet schijnen te weten.
de DOUANE (customs) kijkt naar je bagage. op smokkelwaar e.d.
De IMMIGRATION (paspoortcontrole-wordt in Nl door de marechaussee gedaan) houdt zich bezig met pas en alles wat daarin staat en bij hoort.
Elke keer als je gaat vliegen moet je door een safety-controle/check. Dat heeft helemaal niks met die anderen te maken-maar enkel met luchtvaartregels.

Hoi,

veel eenvoudiger is: Amsterdam, Madrid, San Jose. Met Iberia.
Geen Amerikaanse toestanden. En korte overstaptijden.
Bijkomend voordeel: Vanaf Amsterdam hoor je Spaans om je heen. Kun je vast wennen:zon02:

Succes

irab

je hebt helemaal gelijk, het af te lopen traject blijft echter helemaal hezelfde.

Een andere optie is vliegen met Condor. Opstappen in Dusseldorf of Franfurt, één korte tussenstop in de Dominicaanse Republiek en dan ben je in San José. Totale reistijd: 13 uur.
Boeken alleen via de Duitse website van Condor.com. Nederlandse reisbureaus rekenen nl. ongeveer 300 Euro meer voor dezelfde ticket.

Helemaal goed, ben zelf de laatste tijd weer via Newark aan het reizen en inderdaad gewoon je bagage van de band en weer afgeven zodra je de douane gepasseerd bent.

Frank