Is iemand misschien bekend met de situatie op Newark Airport in New York. In april moeten we daar overstappen om vanuit Amsterdam door te reizen naar Fort Lauderdale. Is 1 uur en 15 min genoeg om dit te halen?
Ik hoor heel verschillende berichten over de transfer. De een zegt dat je de bagage zelf moet halen en dat je door de douane moet als je vanuit Nederland komt, de ander zegt dat de bagage gewoon op het andere vliegtuig wordt gezet en dat we pas in F. Lauderdale door de douane hoeven. Welke informatie klopt?
Hoe groot is het vliegveld eigenlijk (ivm rijen voor de controle)?
In al mijn reizen naar de USA moest ik op het eerste vliegveld van Amerika waar ik landde eerst langs de immigratiedienst, vervolgens mijn koffers ophalen en als laatste door de douane voordat ik mijn reis kon vervolgen. Ik reken altijd op een uur of 2 voor dit “gedoe”, maar ik heb dan ook geen zin om me te moeten haasten. Dus vind ik 75 minuten wel heel erg kort! Zeker als je ook nog een kwartier van te voren bij de gate van de volgende vlucht moet zijn.
Newark is qua omvang te vergelijken met Schiphol; ipv 2 aan elkaar geschakelde vertrekhallen, zijn er in Newark 3 vrijstaande gebouwen (wel op loopafstand)
Bedankt voor je antwoord!
Het gekke is dat ik dat in Amerika dus nog nooit heb gehad (dat ik direct door de douane oid moest of mijn koffers moest halen), maar op Newark ben ik nooit geweest. Haasten is idd erg vervelend. Alleen de volgende vlucht gaat pas 5 uur later en dat vond ik wel een beetje irritant. Op Heathrow bv kan je gebruik maken van snelle rij als je binnen een half uur je vliegtuig moet halen. Is er ook zoiets op Newark? Ik moet gelukkig wel in dezelfde vertrekhal zijn trouwens.
Dat is ook weer raar. Andere mensen vertelden me dat Newark ongeveer 3x vliegveld Eindhoven is… Dat is dus 10x niks… Nou vraag ik me wel een beetje af wat zo’n klein vliegveld in New York zou doen, maar aan de andere kant hebben ze ook JFK en La Guardia nog… Hoe is het met rijen voor de controle? Op Schiphol is het soms best wachten geblazen… Op Eindhoven natuurlijk niet.
Vorig jaar had Newark 36 miljoen passagiers, Eindhoven 1… Het is dus echt wel een groot vliegveld. Maar die 3 vertrekhallen zijn niet zo groot (inderdaad 3x Eindhoven ongeveer), maar het aantal gates komt toch weer meer overeen met Schiphol, anders werk je ook niet 36 miljoen passagiers weg!
Verder heb ik geen echt dramatische ervaringen van Newark (5-6 keer geweest) wat overstaptijden betreft. Als jou luchtvaartmaatschappij een ticket uitgeeft met 75 minuten overstaptijd, zal het toch ook wel goed komen, neem ik aan.
Ja, ik heb dat toen wel gered binnen een uur. Maar ja… dan moet je vliegtuig natuurlijk ook nog wel op tijd uit Amsterdam vertrekken, anders zit je de hele vlucht naar Newark op hete kolen. Vandaar dat ik liever 2 of 3 uur overstaptijd heb. Kopje koffie drinken en die tijd is ook weer zo om…
Ik vind het erg krap. Je moet inderdaad eerst je koffer ophalen door de douane en dan gelijk je koffers weer inleveren. NY is niet zo vreslijk groot maar wij hebben divers keren meer da een uur gestaan voor we door de douane waren.
Ik heb gebeld met British Airways (waar we mee vliegen) en die zeggen dat een uur normaal is en dat er geen reden is voor ongerustheid… Ik vind het heel vaag allemaal. Ik dacht even dat het wel goed zat, maar nu begin ik toch weer ongerust te worden… we hebben 24 uur speling. mocht er iets mis gaan, wordt je dan gratis overgeboekt naar een ander vliegtuig? bijvoorbeeld bij vertraging?
De vliegtuigmaatschappijen houden altijd de minimale overstaptijd aan bij hun tickets. Dus op papier moet het dan lukken. Meestal lukt dit ook wel máár vaak met moeite hoor !
Je moet nu in de VS altijd als je van een buitenlandse vlucht komt eerst door de douane. Dan je bagage van de band halen en vervolgens een paar meter verderop weer inleveren. Dan weer door security controle en dan pas kan je naar je gate. Dit kan dus allemaal lang duren !! Ik had 1 1/2 uur overstaptijd op Newark en het is net gelukt !
Ik raad je aan om als je incheckt in Nederland een stoel zo ver mogelijk voorin het vliegtuig te reserveren (dus vroeg inchecken in NL). Zodra het vliegtuig landt op Newark echt gelijk het vliegtuig uit en heeeel snel naar de douna lopen !! Zodat je als 1 vd eersten bij de douane aankomt. Dan heb je dat gedeelte al gehad ! De bagage komt altijd best snel de band op dus dat is wel ok. Vervolgens moet je weer langs de Agricultural check !! Deze rijen zijn altijd een beetje warrig dus probeer hier een beetje handig tussen te schuiven ! Daarna moet je weer een klein stukje lopen naar de band waar je vervolgens weer je bagage moet afgeven. Hier staan vaak mensen die roepen of iemand binnen een uur de vlucht heeft, die mogen dan voor. Als deze er niet staan, gewoon zelf ff iemand aanspreken.
Vervolgens moet je weer door de security check ! Ook hier kunnen lange rijen staan en als je in tijdnood komt gewoon ff iemand aanspreken dat je bijna je vlucht hebt dan laten ze je meestal wel voor.
Mijn overstaptijd in de US is bijna altijd 1,5 uur en inderdaad ik moet echt heel veel moeite doen en zit peentjes te zweten om het te halen !! Meestal is het net op het nippertje !!
Maar 1 ding in de US !! Hoeveel stress je ook hebt om het te halen …altijd vriendelijk blijven daar !!! En als je merkt dat je in een lange rij staat en je hebt echt bijna geen tijd meer…gewoon aan iemand van het rondlopende personeel vragen of je niet alsjeblieft vooraan de rij mag ivm je tijd…meestal plaatsen ze je dan wel voor in de rij.
Nee dat niet alleen, het zijn alle factoren bij elkaar, alle rijen etc die je moet doorlopen om eenmaal weer bij je gate te zijn. Douane, bagage, Agriculture, weer bagage, security check weer etc. En het ligt ook aan de verschillende luchthavens hoe die zijn ingedeeld, de 1 gaat toch iets sneller als de ander.