overmorgen hoop ik voor twee weekjes naar Canada te vertrekken. Op de heenreis heb ik een overstap van 7u en 45min op Newark (New York). Dit is mijn eerste keer dat ik ga vliegen en ik heb dus nog weinig verstand van het in/uitchecken etc. Kan iemand mij precies uitleggen hoe dit werkt en belangrijker, hoeveel tijd je hiervoor kwijt bent? Mijn plan was namelijk om nog even snel New York te bezoeken. Ik heb opgezocht dat de trein er 40 minuten over deed vanaf het vliegveld naar hartje New York. Kan iemand mij vertellen of ik dus genoeg tijd heb om even een spoedbezoekje te brengen en hoe lang het duurt op het vliegveld om mijn bagage op te halen en weer door te sturen en hoe dit werkt?
Bij voorbaat dank en allen nog een fijne vakantie gewenst (:
Op vliegveld ben je zo 2 uur kwijt bij aankomst (ik neem aan dat je ESTA en z’n zusje voor Canada, beiden verplicht, geregeld hebt?). De stappen
1] Van gate naar Immigration (formuliertjes voor customs en immigration hopelijk al in vliegtuig gekregen, anders snel van een balie snaaien en staand in de rij invullen).
2] Dit is gewoon de traagste rij, kan zó een uur duren.
3] Na Immigration pak je de bagage van de band
4] Dan Customs, een relatief korte rij.
5] Luggage drop off, dan gaat je bagage netjes richting vliegtuig voor Canada
Voor pure transit kun je daarna door naar vertrekterminal, veelal nog wel 1 x door x-ray/security. In jouw geval zou je dus naar buiten willen, eerst AirTrain (verbinding tussen de terminals) naar treinstation en dan gewone trein naar Penn Station. Veel meer dan uurtje rondlopen bij Penn, hartje Manhattan overigens, zal er niet inzitten. Ik zou zeker 2.30 uur voor vertrek naar Canada weer in trein zitten want je hebt dan nog trein, AirTrain en de security check voordat je in departure hall voor je 2e vlucht mag…