Zelfstandig of georganiseerd?

Hoi,

Wij willen half-oktober vertrekken voor 3 weken naar Costa Rica.

Nou is mijn vraag of je beter georganiseerd kan gaan of gewoon een vliegticket boeken en zelfstandig reizen??

Als je zelfstandig gaat, is het dan makkelijk hotels/lodges ed te vinden van goede (redelijke) kwaliteit??
En zelf een 4x4 huren makkelijk of een vervelende ervaring??

Ga het liefst zelf met rugzakje om, maar weet niet of dat handig is voor 3 weekjes.

Ik hoor het graag!
Groet, Pieter

Hoi Pieter,

Ik kom net terug uit Costa Rica. Ik heb met een vriendin (allebei 19 jaar) 3 weken gereisd in Costa Rica. Vlucht geboekt, rugzak op en gaan! Heerlijke ervaring en zeker een aanrader!! Met San Jose als startpunt hebben wij de volgende reis gemaakt:

San Jose - Monteverde - Arenal - La Fortuna - Puntarenas - Montezuma - Jaco - Manuel Antonio

Het openbaar vervoer in Costa Rica is erg goed geregeld. Er zijn redelijk goede bussen en gaan vrijwel altijd op tijd en daarnaast erg goedkoop.

Er is genoeg aanbod aan hostels/lodges. Het ligt er aan wat je budget is. Wij wilden zo goedkoop mogelijk reizen en hebben toch in prima hostels gezeten.

Mijn advies dus; zelfstandig reizen!

Mocht je meer vragen hebben, neem gerust contact met me op.
Groetjes Danique

Hoi Danique,
Ook wij zijn van plan om een reis door Costa Rica te maken maar zijn er nog niet uit of we een auto gaan huren of met de bus gaan. Een auto huren is best duur dus onze voorkeur gaat nu uit naar de bus. Met welke busmaatschappij heb jij gereisd en kun je ergens op internet de routes en tijden terugvinden?

Alvast bedankt,

Groet Joris en Marieke

Hoi Joris en Marieke,

Ik heb toen niet speciaal voor 1 busmaatschappij gekozen. Wij zijn gewoon gereisd met de lokale bussen en dat is iedere keer weer een andere maatschappij, dus dat verscheelt. Het was prima om te reizen met deze bussen en je zit tussen de Costa Ricanen en dat is natuurlijk helemaal leuk! En daarnaast is het spotgoedkoop.

Wij zijn destijds ook opzoek gegaan naar een busschema en we hebben er alleen 1 kunnen vinden van vertrekkende bussen vanuit San Jose, maar dat is wel een handig schema. Het is te groot om hem hier toe te voegen, maar heb je interesse, stuur dan even je emailadres.

Bij andere, kleinere plaatsen gaan genoeg bussen door het hele land. Soms eerst terug naar San Jose, en dan pas verder. Voor sommige bussen moet je van te voren een ticket kopen bij het loket. Maar Costa Ricanen zijn ontzettend behulpzaam, dus daar kom je wel uit.

Soms wordt bij de plaatselijke ‘reisbureautjes’ ook nog privĂ©-vervoer aangeboden. Je betaald veel meer, maar op sommige trajecten is dit wel aan te raden, aangezien het je veel meer tijd scheelt. Wij hebben dit toen gedaan van Monteverde naar La Fortuna, aangezien je dan ook met de boot gaat en dat scheelt heel veel. Het heeft ons toen 25 dollar p/p gekost. Je wordt dan met een klein busje opgehaald, die je soms deelt met 4/5 andere personen.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

Groetjes Danique

Er staan allemaal reisadiviezen op dit forum, kijk eens helemaal boven aan bij “het weer en andere wetenswaardigheden” Daar zie je bijvoorbeeld dit adres staan: Bus schedule Costa Rica

Hoi Danique en Otto,

Bedankt voor de tips!Mochten we weer wat vragen hebben, 'kloppen’we weer bij jullie aan!!

Groetjes!

Hallo,
Ook wij (twee meiden van 27jaar) twijfelen om zelfstandig of in groep voor drie weken (juli of augustus) naar Costa Rica te reizen. Kan iemand een idee geven van de kosten ginder als we zelfstandig willen reizen? Logeren, eten en excursies
 En de kosten van een eventuele auto? Openbaar vervoer?
Alvast bedankt! Groetjes

Zelfstandig is de mooiste en gemakkelijkste manier van reizen en dan met de bus of een shuttelbusje die je van de ene plaats naar de andere brengt.Met auto is het altijd maar weer op de kaart kijken en dan zie je dus weinig van je omgeving en het is ook niet goedkoop.Kijk even op mijn blog heb regelmatig Nederlanders hier in Grecia en help hun meestal de eerste dagen hoe en wat en laat ze dan even kennis maken met het openbaar vervoer en meestal even naar de vulkaan de Poas http://cjschoo.wordpress.com/ of stuur me een mailtje als je vragen hebt.
Chris costarica1@live.nl

Ook ik ben benieuwd naar de kosten van zelfstandig rondreizen. Kan iemand een indicatie geven hoeveel je kwijt was aan jouw reis? Wij willen ook ongeveer drie weken gaan rondreizen (met een huurauto).

Voor een huurauto kijk even bij Peter van Dos Palmas (nederlander) vlak bij het vliegveld http://www.dospalmascr.com/airport/nl/car.htm Voor de rest van de vakantie je kunt het zo duur mogelijk maken als je wilt,maar aangezien je met een huurauto wilt zal het toch wel duurder zijn dan met de gewone bus.Voor overnachtingen kan je vanaf $20 tot wel $150 gemiddeld moet je ongeveer $35 tot $60 rekenen per nacht.Vergeet niet de bezine kost hier rond de euro de liter en je brandstofverbruik is hier hoger dan in Nederland door de bergen.Voor het eten geld het zelfde je kan goedkoop of duur eten per peroon ongeveer gemiddeld $15 pp per dag.Alle dingen die je daar naast wil doen zoals canopy zijn niet goedkoop eerst even rondvragen er zijn verschillende prijzen.De entree van de nationale parken valt wel mee maar toch als je 3 weken wilt rond trekken in een auto en alles wilt zien en doen is het toch veel geld.Alles hangt er ook van af hoe de dollar tegen de euro staat,alles wordt hier tegen dollar prijzen berekend en als je veel krijgt voor je euro is dat mooi meegenomen.Meer vragen stel ze gerust.

Chris http://cjschoo.wordpress.com/

1 like

Beetje late reactie, maar misschien voor mensen die deze vraag ook nog hebben:
Ga zelfstandig! Is echt prima te doen! Ook het reizen met een 4WD gaat echt prima! De verharde wegen zijn over het algemeen goed en op onverharde wegen moet je gewoon niet zo hard rijden (dus niet te lange reisafstanden op een dag als je over onverharde wegen moet). Bij de auto kun je ook een navigatiesysteem huren, daardoor nooit verkeerd gereden. Maar met een kaart is het ook goed te doen; er is vaak maar 1 weg naar een bepaalde bestemming :slight_smile:
Het huren van de auto zelf is niet veel (ongeveer 150 euro per week) en brandstof is veel goedkoper dan in Nederland. De verzekering van de auto is wel duur, afhankelijk van of je all-covered verzekerd (wat op zich wel aan te raden is). Wij waren voor ongeveer 3 weken in totaal zo’n 900 euro kwijt, wat veel geld is, maar waarvoor je wel alle vrijheid hebt en bovendien is het ook een leuke ervaring om zelf in zo’n land te rijden. Het is in ieder geval ook een veilig land, wel oppassen voor nep-agenten die proberen bij te verdienen door onschuldige toeristen aan te houden! Tip: blijven volhouden dat je niet te hard reed en NOOIT contant betalen (als je een echte bekeuring krijgt, krijg je altijd een bon die je bij een politiebureau moet betalen).
Het land is echt een aanrader, dus niet twijfelen en gaan!

HĂ© HĂ©!

Wij hebben 4 maanden door geheel Midden Amerika gereisd. En alles zelf geregeld, het is heel gemakkelijk. We hebben tips op onze site opgeschreven. www.lijnandjell.reislogger.nl

Wij zijn 2 weken in CR geweest, nog lang niet alles gezien
 maar genoeg! We hebben ook opgeschreven hoeveel we hebben uitgegeven en zaten dan in de goedkopere hostels, maar gewoon in een 2 persoonskamer, meestal rond de 10 dollar per persoon. Prima te doen!

Kijk op onze site voor meer info!

Groetjes, Annelijn.

Dag allemaal
Ook we (mijn echtgenoot en ik) zijn net terug van Costa Rica. onze eerste 3 dagen hebben we geslapen in Alajuela, dan met onze afgesproken jeep rond gereden en dan de laatste dagen in Cahuita doorgebracht.
Onze jeep, een “Suzuki Jimny” is genoeg voor 2 personen en bagage. Het “drinkt” niet veel en het valt niet op als een super deluxe auto, van super rijke toeristen.
Maar hoe dan ook, alles maar ik bedoel, echt alles uit de auto halen als je ergens gaat slapen. Als ze in uw auto inbreken (gevallen genoeg) en uw verzekering dekt het niet, het kan duur uitkomen dan even uw 2 rugzakken uithalen. De “Suzuki” heeft ons 360 euro gekost voor 14 dagen, onbeperkt kilometers.
Logement is te vinden voor elke budget.
Onze route: Alajuela - Santa Elena / Monteverde - Laguna Arenal - Arenal - Barva Vulkaan; auto terug; Alajuela - Cahuita - San José en terug naar België.
Ik heb zelf alles georganiseerd van vliegtuigticket tot terugkeer van Schiphol; niets was moelijk.
Individueel, vind ik, is het beste manier om ongekende (lees: minder of geen toerisme) paden.
U kunt foto’s bekijken op de “Facebook” van Danny Smits; adres:

Groetjes
Sopirla:smile:

Dankjewel iedereen voor de info
 Wij vertrekken over drie weken. Kan iemand ons nog vertellen of jullie veel last hebben gehad van het regenseizoen? Is het zo dat er in de namiddag een bui valt en dan weer mooi weer? Dankjewel alvast!

Beste Chrisje0801
Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik ben pas thuis. Lange dag, pfffffffffff!!!
Alle landen die we bezocht hebben, hebben we het gedaan tijdens de regenseizoen.
Waarom? 1) het is maar een “shower” per dag, afhankelijk van het land; in Bali was rond 15 uur, in Costa Rica alleen 's avonds of 's nachts. Niets aan de hand tijdens de dag, zon, warm en vochtig, zelfs zeer vochtig (als je van A/C houdt, gebruik die maar, ik haat het - niet gezond, bovenop)
2) de prijzen van logement zakken enorm, want er zijn geen toeristen; dus, u hebt veel keuze (zo is bij ons gebeurd, in Cahuita; we kregen een appartement met een immens balkon, geschaduwd door een grote mangoboom, 2 kamers, frigo, A/C in beide kamers, badkamer, wi-fi, zwembad en jacuzzi, alles voor ons alleen; het was “Bungalow Malu” en na een beetje onderhandelen, voor 23 nachten hebben we 622 euro betaald; de ligging is de moeite waard. Onze appartement bij “Bungalow Malu” wad gebouwd in Flinstone stijl. Het is daar zeer rustig, men hoort alleen apen en vogels.
Als u nog vragen hebt, ik ben thuis en ik zal graag antwoorden.
Groetjes
Sopirla:zon02:

Hallo Chrisje, wij zijn vorig jaar eind juni geweest en hebben toch wel een paar dagen van hele stevige en vrij langdurige regenbuien meegemaakt. Dus houdt er rekening mee dat je er een aantal keren toch wel wat last van zult hebben, dan kan het alleen maar meevallen!

Wij zijn net terug uit CR. Het werd een prachtige reis van 17 dagen die we volledig zelf georganiseerd hebben. Wij zijn een gezin bestaande uit 4 leden. We huurden een 4X4 bij VAMOS en verder logeerden we in 2 nachten in een hotel in San-José, 3 nachten in de Mawamba-lodge (zeker aangeraden), een week in een huis in Atenas van daaruit bezochten we Volcan Poas, La Paz Waterfalls, Manuel Antonio, 3 nachten condo in Playa del Coco,van daaruit bezochten we Volcan Arenal en Rincon de la Veija, daarna twee nachten boomhut in MOnteverde en als laatste Berlor hotelletje op twee km van de luchthaven. (aanrader : goedkoop, wel sober maar netjes,je kunt je wagen de dag voor het vertrek inleveren er is vervoer naar de luchthaven vanuit het hotelletje.

Weer iedereen bedankt voor de informatie! Het kort op ondertussen :slight_smile: Nog anderhalve week
 We houden er inderdaad rekening mee dat het soms hevig kan regenen, ook wel weer speciaal denken we dan :slight_smile:
Kan iemand ons misschien nog iets meer vertellen over de staat van de wegen? We hebben er namelijk voor 15dagen een auto gehuurd. Een kleine jeep, 4x4.
Alvast bedankt voor alle info!
Christine

De "Carretera ( “caldera” genoemd bij de Tico’s) “Americana” is zeer aangenaam om op te rijden; de rest is gokken of onaangename verassingen hebben; maar als je een 4x4 geboekt hebt, de wereld is van je. DE “Carretera (“caldera”) Americana” heeft bovendien ook wegwijzers (wat een rariteit is als je individueel reist) en ik schrijf uit eigen ervaring en niet zo lang geleden (mei 2011).
Ik denk dat u weet wat de “Tico” zijn: de Costaricanse bevolking).
En toch raad u aan om individueel op reis te gaan; waarom? omdat u vrij bent en u doe wat u wilt waar u wilt.
Er is niets waardevoller dan uw vrijheid !>>>

Mercie voor je informatie. Dat hebben we inderdaad nog al meer gehoord dat het geluk hebben is vanwaar je precies rijdt
 We zullen dus wel zien en afwachten en het avontuur tegemoet gaan :slight_smile: We hebben voor een deel al wat hotels vastliggen, de rest zien we wel. Op die manier is het volgens ons een goede mix geworden van een beetje vanalles en zijn onze moeders gerustgesteld 
 haha

Groetjes!