Zelf rondreizen of vooraf regelen/ boeken

Hoi Allemaal,

Wij hebben vliegtickets naar Suriname geboekt in december. We gaan ruim 3 weken op pad met man/ vrouw en 2 kinderen van 1 en 4. Wat is handig in Suriname? Gewoon auto vanaf Paramaribo boeken en dan rondreizen of een georganiseerde tour regelen?
We dachten zelf aan een auto en dan eerst richting Nieuw Nigerie en daarna via Paramaribo door naar Frederiksdorp en ook naar het zuiden tot Anaula.

Wie heeft ervaring op dit traject met zelf rijden? Is het veilig? Hebben we een 4x4 nodig? Wellicht willen we ook nog verder de jungle in met een klein vliegtuigje, dat doen we dan wel georganiseerd. Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Groeten,
Arthur

Ligt eraan wat jullie willen doen. Naar Nieuw Nickerie kun je makkelijk zelf heen rijden, net zoals naar Galibi en naar Atjoni, dit zijn ook allemaal grotendeels geasfalteerde wegen. Maar wil je bijvoorbeeld zeeschildpadden zien, dan zul je dat met een tour moeten doen simpelweg omdat je dat niet alleen mag doen. Ook als je echt de jungle in wilt raad ik dat sterk aan om niet alleen te doen, er zijn veel gevaren. Je kunt prima naar Atjoni rijden en daar een boot regelen om verder het binnenland in te gaan, maar echt een wandeling door de jungle maken moet je gewoon niet alleen doen.
Verder kun je wel veel zelf doen, alleen met de bussen vanuit de stad kun je al veel bereiken ondanks dat niet altijd de meest comfortabele manier is :wink:

Een dolfijnentour doen is trouwens wel erg leuk voor de kinderen. Is overal te regelen, niet duur en 99% kans om dolfijnen te zien.

Hoi reisfan1, en ijkee

Reisfan1, jullie zijn onderhand alweer terug van Suriname, hoop dat jullie het fijn hebben gehad!
Nu vroeg ik mij af of jullie een auto gehuurd hadden vanuit Paramaribo en of dit beviel? Was het goed te doen om met de auto rond te reizen? Hadden jullie een 4x4 nodig? Of zijn de wegen goedgenoeg om een gewone auto te huren?
Daarnaast ben ik erg benieuwd; hebben jullie Paramaribo - nieuw nickerie gereden? Beviel dit, is het een lange rit en was het veilig ? :slight_smile: Ik ben een beetje aan het onderzoeken hoe mijn man en ik onze trip gaan doen, maar Paramaribo - nickerie is prio. We hebben twee weken in Suriname en willen natuurlijk ook nog andere leuke dingen doen. Tips zijn welkom! Bedankt!

Ik ben dit jaar niet in Suriname geweest =) Heb zelf ook niet gereden maar veel met de bus gedaan. Nickerie en Atjoni met een taxi. Weg naar Nickerie is zo’n 4 uur volgens mij en volledig asfalt. Hierdoor gaan mensen hard rijden, maar verder op zich wel veilig in mijn herinnering. Geen 4x4 nodig voor deze 2 ritten dus.

het asfalt buiten de stad is bijna overal beter dan in de stad :stuck_out_tongue:
4x4 heb je alleen nodig als je zelf de brownsberg op gaat rijden, maar dat word afgeraden.
als het regent en je kent de weg niet kan het nog al gevaarlijk en glad zijn, die afgrond naar beneden.
suriname is niet echt een land waar je mooi rond kunt rijden. enige echte bewoonde is paramaribo en nickerie.
dat is allemaal goed te doen met een auto, maar je kunt geen mooie route doen omdat de rest jungle is.
met de busjes kom je idd ook ver. heb wel geduld, die dingen vertrekken pas als ze vol zijn.

tripjes naar de jungle zou ik dan ook nooit zelf gaan doen, behalve als je het bos goed kent.

hier staan alle tripjes op die je kunt doen, meerdaagse maar ook 1 dag tours.
richting marienburg en frederiksdorp, plantage peperpot, de vlindertuin is allemaal zelf goed te doen met de auto

Bedankt beide voor alle tips! We gaan een gewone auto huren en van Paramaribo naar Nickerie rijden, maar dan meer als een rechtstreekse rit overdag. En na een paar dagen terug naar Paramaribo om vanuit daar met een touroperator dag/ meerdaagse trips te boeken:)