zelf auto huren en rondreizen in Suriname?

Heeft iemand ervaring met zelf je vlucht te boeken en huurauto regelen en zo rondreizen in Suriname met je huurauto en je eigen overnachtingen (bv in hostels) regelen? En dan je binnenlandse vlucht en jungletocht ter plekke organiseren? Of moet je die vooraf vanuit Nederland regelen?
Graag hoor ik jullie ervaringen?

Suriname kent geen hostels. Het is dan ook lastig om ter plekke tijdens het rondreizen accommodatie te regelen.
Rondreizen is echter wel mogelijk hoor, maar ik zou wel van te voren kijken wat je wil en wat de overnachtingsmogelijkheden zijn. Vanuit Nederland regelen is absoluut niets nodig, het is veel makkelijker om dit vanuit Paramaribo te regelen.
Iets wat je bijvoorbeeld wel ter plekke kunt regelen, is een bootje om verder het binnenland in te gaan als je niet meer verder kunt met de auto (bij Atjoni).

Het ligt ook ook wel aan waar je heen wilt. In nieuw nickerie zijn nog wel een paar overnachtingsmogelijkheden die je wellicht wel ter plekke kunt regelen. Maar het zijn er niet veel dus dan loop je wel weer risico dat je geen bed hebt :wink:
Toen ik daar afgelopen zomer was, ben ik iemand vanuit Paramaribo tegen gekomen en met hem naar nickerie gereden en overnachting geregeld. Je moet het ook van de sociale contacten hebben.

oh, en jungletochten zijn niet direct verstandig om zelf te doen. Het ‘toeristische’ Brownsberg is prima alleen te doen, maar verder raad ik een gids aan!!

Ben zelf,60 jaar, alleen naar het binnenland geweest 2 weken geleden, niets aan de hand! 30 srd met de bus vanuit de saramacca straat naar Atjoni en voor 20 srd naar Gunsi. Overnachten aldaar 35 srd. Mail me dan kan ik tips geven!

Via Wereldwijzer app

Hallo hallo,

We zijn nu op Curacao en zijn een vakantie richting midden of zuid amerika aan het plannen. Suriname is een van de opties. We weten alleen helemaal niets van het land.
Afgelopen jaar hebben we 5 maanden door Azie getrokken. Als ik zo de reacties lees gaat backpacken in Suriname niet zoals backpacken als in Azie… of heb ik dat verkeerd?
Alle tips etc zijn welkom :smiley:

Beste Josee,

Ben ook es aan het kijken om alleen te gaan. Gewoon effe om te weten, hoe zijn de prijzen van het dagelijkse leven daar ? Eten en drinken en goedkope slaapplaats ?
Groetjes,
Kathleen.

Beste Katleen. Google eens ter wei Gunsi en je ziet aanwijzingen om goedkoop te overnachten en vervoer in/ naar het binnenland. Pension Albergo Alberga in Paramaribo kan je eens googlelen, ligt centraal in Paramaribo. Eten kan je bv. Vlakbij aan de waterkant.

1 like

rondreizen in suriname is erg lastig.
in paramaribo zelf is er genoeg slaapplek te regelen.
je kunt wel liften naar bepaalde delen, maar verder is er in su weinig bevolking buiten de stad.

het eten is vrij goedkooop, rond de 20 srd heb je een goede maaltijd. dit is rond de 5 euro.
slaapplaats weet ik niet, heb zelf 8 maanden in suriname gewoond. had een appartementje voor 2 personen voor 200 per maand volgens mij.
goedkope hotelletjes zijn overal in de stad wel te vinden

1 like

Dus je raad aan om georganiseerd te gaan?
Heb jij zelf auto gereden daar? Hoe vond jij dat?

Naar Atjoni kan je beter met de bus gaan anders blijft de auto daar kosteloos en onbewaakt staan! Bel een resort in het binnenland waar je naar toe wilt en zij regelen het voor je. Ga je naar Albina dan zou ik dat in Paramaribo organiseren!

1 like

ligt er aan wat je wilt.
de infrastructuur is er klein. eigenlijk draait alles om paramaribo. daardoor is backpacken zoals in australie e.d. word gedaan niet mogelijk.
je kunt vanuit paramaribo wel uitstapjes maken of naar de buurlanden toe (frans guyana en brits guyana)
maar verder niet.
wel kun je liften richting brownsberg of atjoni.
vanuit atjoni kun je met een bootje verder het binnenland in eventueel. daar stopt de gewone weg.

ik heb zelf auto gereden ja.
de eerste paar keer vond ik het spannend, links rijden en één grote chaos.
maar ja ik werkte er, had een auto gekocht en om dan alleen mijn vriend te laten rijden is niet handig voor 8 maanden.
heb mij er over heen gezet en daarna 7 maanden lang rondgescheurd.
veel toeteren dan merken ze je wel op :wink:
uiteindelijk vond ik het zelfs erg leuk om te rijden.

Autorijden is geen problemen, wij zijn zowel naar Nickerie als Atjoni gereden, je komt niemand tegen! Een lange weg. Paramaribo is ook goed te doen maar een auto heb je er eigenlijk niet nodig, genoeg busjes of taxi’s die je kan nemen!

ligt er wel aan hoe lang je blijft.
maar idd als het een vakantie is, is een eigen auto niet nodig :slight_smile:
let wel op als je ergens echt op tijd moet zijn: neem dan geen busje. deze gaan pas op het moment als ze vol zitten namelijk…

Oke… wat raden jullie aan.
Hoeveel weken Suriname? 2 of 3?
Welke plekken bezoeken?
Hoelang in Paramaribo?
Waar mooiste jungle tour?
wel of geen vliegtuigje? Heb namelijk gehoord dat ze nogal gammel zijn haha

daar kun je alle tours vinden die er geboekt kunnen worden in suriname.
als dagtours raad ik aan:
-warappakreek
-brownsberg (is evt. ook zelf te boeken bij stinasu)
-marienburg/frederiksdorp (dit kan evt. zelf per boot vanuit de stad of met de fiets zelfs) als ik het zo snel zag zijn daar 2 tours voor.

• kabelbaan berg en dal ( is eventueel ook zelf te doen als je vervoer hebt)
    marienburg en frederiksdorp zijn echt aanraders! een stuk geschiedenis (word bij marienburg verteld door één van de mensen die daar gewerkt heeft. en frederiksdorp is helemaal hersteld zoals het er vroeger uit heeft gezien)

meerdaagse tours:
-browns berg/ stone island
-anaula
-ralleighvallen (echt een aanrader!)
verder is galibi ook wel iets als je schildpadden wil spotten. let wel op, dat er natuurlijk broedseizoenen zijn. dat is de mooiste tijd om heen te gaan, maar weet ik zo niet uit mijn hoofd.
anaula en de ralleighvallen zijn echt wat dieper het binnenland in, erg mooi.
ik heb zelf niet met een vliegtuigje gevlogen, zal me niks verbazen dat ze wat gammel zijn haha

paramaribo zelf is druk, veel eten en de als er feest is is het daar.
denk wel dat je daar snel uitgekeken zal zijn. als je houd van een drukke stad dan kun je je er wel vermaken :wink:
als het geloof je aanspreekt: er staan ontzettend veel kerken, moskeeen e.d. je kunt volgens mij overal een dienst meemaken.
discotheken zijn er ook, gewoon met een taxi gaan is het makkelijkst.

1 like

Wanneer wil je gaan, Tei Wei, google maar, ligt bij Gunsi aan de overkant van de rivier bij Anoula, ongeveer een uur varen van Atjoni. 3 nachten Paramaribo is wel genoeg en op de terugweg weer 2 nachten. Wanneer wil je gaan en hoe oud ben je?

We willen, denk ik, begin september gaan. Zo’n 3 weekjes. Ik ga samen met mijn vriend, we zijn 24 en 25 jaar

• Updated - - -

@kipjsandra Bedankt :slight_smile:

Is het trouwens beter om de tours nu al te boeken of kan ik dat beter daar doen? Valt er ook te onderhandelen?

onderhandelen lukt niet, is ook allemaal in europrijzen en zijn standaard prijzen.
ik heb er voor vrienden enzo ook heel veel geboekt, daardoor kon ik wel iets korting krijgen, maar was weinig.
de meeste tours zijn daar wel te boeken, enige kans is wel dat het vol zit…
orange tours heeft gewoon een nederlandse bankrekening, als je een tour al zeker weet is het verstandig om het gewoon via de website te boeken.
als een tour niet doorgaat omdat er te weinig animo is krijg je het geld terug.

ik denk dat je wel hele leuke trips zal vinden die jullie leuk lijken.
wat jose zegt over gunsi, dat is zeker ook een tip. ligt er aan hoe avontuurlijk jullie zijn ingesteld.
ben er zelf niet geweest, wel vlakbij. maar vaak is slaapgelegenheid enzo wel wat simpel.

verder wat jose zegt 3 dagen in de stad en daarna 2 is te weinig als je ook echt bezienswaardigheden in en rondom de stad wil bekijken.
zoals fort zeelandia, de centrale markt, dierentuin en marienburg.
wel zou ik een beetje afwisselen. paar dagen binnenland/paar dagen stad. weer een tripje wat verder.
1,5 week lang stad is denk ik wat saai :wink:
evt. nog een tip: bij leliedorp zit een vlinderkwekerij die door nederlanders gerund word. erg leuk

en pleun, al op vakantie geweest naar suriname? wat vond je er van?

Hej hej,
Neee, we hebben (helaas) de reis moeten verzetten. We gaan nu in maart/april.
Ben nu wat dingen aan het opzoeken. Voorbereiding is ook een leuk werk haha :smiley:

dus alles tips zijn welkom :smiley: