Ik ben me aan het orienteren op een reis naar Suriname voor de oktober dit jaar met de rugzak. Ik wil ongeveer 3 weken heen. Op het internet is heel veel informatie te vinden, maar vooral van mensen die stage lopen, geemigreerd zijn of er tijdelijk werken. Dit lijkt me toch iets anders omdat je eerst kan wennen aan het land voordat je uitstapjes maakt en wellicht al wat mensen leert kennen. Om die reden zoek ik naar ervaringen van mensen die net als ik zonder vast programma zijn gaan rondreizen.
Bijvoorbeeld:
Hoe regel je tripjes? Is het makkelijk, betrouwbaar en betaalbaar?
Zijn er makkelijk overnachtingen te vinden, hoe ziet de accomodatie eruit en hoe regel je deze? Ook weer, hoe liggen de prijsniveau’s? We houden van simpel, maar wel een beetje schoon.
Hoe kan je het makkelijkst reizen? Bus, auto huren, binnenlandse vlucht, etc.
Is het mogelijk om brommertjes / fietsen te huren om zelf de omgeving te verkennen?
Ik heb een goede camera mee, kan ik hiermee rondlopen? Kan ik deze (redelijk) veilig achterlaten in accomodatie?
Ik ben in februari ongeveer 2,5 week geweest naar Suriname. Wel met de rugzak maar echt backpacken is lastig. Omdat je telkens weer teruggaat naar Parimaribo, het is lastig om echt van A naar B, C, D etc te reizen. Wij hadden 1 tour alvast gereserveerd: met een binnenlandse vlucht naar Palumeu. Een schitterende trip, echt een aanrader. Maar je kunt ook gewoon alles daar plannen. Veel hostel bieden ook tripjes aan, de prijzen zijn redelijk gelijk. Wij hadden thuis 2 overnachtingen geregeld en dus die palumeu-trip. Verder 1x een dagje uitgetrokken om de rest te plannen en boeken etc. Als je echt heel diep de jungle in wilt dan is een binnenlandse vlucht het beste, omdat er na het brokopondomeer geen wegen meer zijn. Dan is het met een bootje of met een vliegtuigje. Fietsen huren kan prima, hoewel de surinamers zelf niet fietsen.
Check anders even zus&zo in parimaribo,daar hebben wij geslapen, tours geboekt en fietsen gehuurd. Je camera is redelijk veilig, gewoon je gezonde verstand gebruiken. Qua overnachtingen is suriname niet heel goedkoop, wij betaalden zo’n 30 euro per nacht voor een 2 persoons kamer zonder toilet/douche.
veel plezier, het is een schitterend land met heerlijke bevolking!!
groeten Jantine
Ik ben 2 jaar geleden in Suriname geweest voor 4 weken en echt een geweldige tijd gehad.
Was wel heel anders reizen dan in andere landen omdat veel start en eindigt in Paramaribo.
Ik heb een aantal meerdaagse excursies in Paramaribo zelf geboekt, in het binnenland is het lastig om zelf te backpacken (al is het niet onmogelijk). Ben ook een aantal keer gewoon in een bus gestapt naar dorpjes e.d in de buurt van Paramaribo.
Er zijn genoeg organisaties waar je tripjes kan boeken. De ene is beter dan de ander. Gewoon goed rondshoppen en informatie aan anderen vragen en dan kom je genoeg te weten.
Je kan prima met mini-busjes reizen. Ik heb veel verhalen gehoord dat dit niet veilig was, maar heb er zelf geen problemen mee gehad. Een auto huren is ook mogelijk.
Je kan prima met je camera rondlopen. Zolang je niet met al je luxe loopt te showen is het allemaal prima. Ik heb me geen moment onveilig gevoelt in Paramaribo, al zijn er wel plekken waar je beter niet kan komen (met name 's avonds).
Ik heb er een geweldige tijd gehad. Heel veel plezier alvast!
Hi Sander,
Fijn dat je een leuke tijd hebt gehad in Paramaribo.
zelf zijn wij ook woonachtig in Suriname en het komt weleens voor dat je hele lelijke berichten van buitenlanders, m.n. stagiaires kunt lezen.
leuk dat je het fijn hebt gehad
Hallo,
Wij hebben wel vrienden begeleid die ook voor het eerst naar suriname kwamen hoor.
inmiddels ben ik zelf ook stagebegeleidster.
dus als je meer wil weten mag je mij gerust via mail contacten, dan kan ik je enigszins wegwijs maken.
[EMAIL=“rgefferie@yahoo.com…”]rgefferie@yahoo.com…
van Rachel en Tjark
Als je nog een trip naar het binnenland wilt maken, is Kosindo in Kajana echt een aanrader.
Je kunt er met Blue Wing heen vliegen en erg goedkoop overnachten. Kajana ligt midden in de jungle van Suriname. Het toeristenverblijf grenst aan het dorp waardoor je niet alleen van de natuur, maar ook van de cultuur kunt genieten.