Vragen over reizen in Suriname

Hallo Allemaal,

Halverwege juni vertrek ik naar Suriname om daar een maandje rond te reizen. Ik heb een aantal vragen en hoop dat iemand die dit leest de antwoorden weet!

  • Wat is een goede plek om naar toe te gaan als je net geland bent in Paramaribo? Heeft iemand misschien goede ervaringen met een guesthouse?

  • Welke reisgids is aan te raden?? Volgens mij is er geen Loneley Planet van alleen Suriname maar van heel Zuid-Amerika. Is dat een goede?? Of zijn er betere?

  • Wat is qua geld het beste?? Kan je goed euro’s mee nemen en daar wisselen of zijn traveller cheques handiger?

  • Hoe duur zijn over het algemeen overnachtingen in een (budget) guesthouse? Hoeveel kost een (basic) maaltijd? Hoe duur is openbaar vervoer?

  • Hoe werkt het openbaar vervoer systeem in Suriname. Hoe reis je dus het beste van plek naar plek?

  • Welke plekken zijn aan te raden om naar toe te gaan in Suriname?

Ben benieuwd naar de antwoorden :slight_smile:

Groeten Sander

Beste Sander,

Helaas heb ik niet op alles een antwoord maar ik zal mn best doen om je op de overige vragen antwoord te geven.

Have a pleasant stay there. Trouwens, een maandje is wel kort hoor hahahaha…

Hoi Shien,

Ik moet het doen met 5 vakantie weken in een heel jaar, rampzalig als je het mij vraagt. Was liever een maadje of 3 weg geweest. Maar in 4 weken moet je ook een hoop kunnen zien lijkt me!
Ben benieuwd naar je antwoorden, alvast bedankt!

Oeps sorry, antwoorden staan tussen jouw vragen in m’n eerste reactie.
Is niet erg duidelijk.

Anyway, in vier weken kun je idd een hoop zien, mits je een strakke schema hebt.

Nou ja ff kort wat antwoorden, kan nog wel meer geven maar er zullen nog wel meer reacties komen

Bedankt voor je antwoorden!
Maar als ik naar het binnenland wil gaan reizen (en dat wil ik) dan is het toch niet handig om een kamer te huren??

Ligt er aan hoeveel dagen je in paramaribo bent. Ik neem aan dat dat steeds je vertrekpunt is. Moet je ff rekenen hoeveel je kwijt bent met losse “hotel” overnachtingen.
Als je een kamer huurt ofzo kan je ook je koffers daar laten en alleen de spullen voor je trip naar binnenland meenemen.

Ok
Als je naar het binnenland reist is het dan makkelijk om in dorpjes e.d een slaapplek te vinden?
Ik hoef geen luxe, alleen een (veilige) plek om te pitten :slight_smile:

Beste Sander,

Even een aantal antwoorden op je vragen:

  1. Er zijn een hoop goede guesthouses. Een aantal:
    Zus en Zo Guesthouse : +597520904
    Guesthouse Famiri: +597450230
    Guesthouse Stay-cey: +597412019

  2. Een optie: www.colourfulsuriname.com of www.surinametips.com

  3. Ik zou een beetje handgeld meenemen en je pinpas. Het kost je ongeveer 3 euro per keer pinnen, maar is wel het handigst.

4.Eten is niet duur, zal rond de 25 tot 30 srd liggen, ligt er allemaal wat je van plan bent te eten, hahahaha.
Vervoer is ook niet echt duur, taxi is handig: 10 srd van buiten de stad tot de stad en anders minder.

  1. Taxi’s zijn betrouwbaar, dan heb ik het over geen oplichterspraktijken.
    Bus kun je ook nemen. Die stopt waar je maar wil ( heel komisch) je stapt ergens in en geeft aan waar je eruit wilt. Wel heeft elke bus een eigen route. ( Kost echt niets)
    Naar binnenland kun je gaan met een Schilpholexpress ( zoals dat heet) zou dat je echter niet aanraden ( voor je billen dan:slywink:) Of gewoon met een touroperator, maar wie weet vind je dat te duur?

  2. Ik houd zelf van Kuana eiland ( of sowieso het stuwmeer) Brownsberg is lekker dichtbij en echt heel apart, Galibi met de zeeschildpadden, lekker relaxen op Overbridge of White beach ( wel drukker)
    En als je avontuurlijk bent ingesteld bent, zou ik de nieuwe canopy op Berg en Dal proberen. Dat lijkt me echt top.

Hoop dat je ook wat aan deze antwoorden hebt, naast die van Shien.
Bedankt en veel plezier,

Esther Lijkwan
www.surinametips.com

Als je sportief bent ingesteld kun je wat activiteiten doen. Hierdoor ervaar je Suriname het best. METS staan in Suriname goed bekend voor het aanbieden van dagtripjes en eventueel langere trips naar het binnenland. Toch zijn er genoeg andere bureau’s waar je tripjes kunt organiseren maar let wel goed op met wie je in zee gaat. Omdat de toerisme in Suriname toeneemt zijn er genoeg dingen te beleven. Als je cultuur wilt zien moet je eens gaan kjiken bij de Jodensavanne, Fredrericksdorp enzovoort. Dit staat ook wel in reisgidsen vermeld.

Beste Sander, ik ben verschillende keren in Suriname geweest Ik zal proberen je vragen kort te beantwoorden:

  • Wat is een goede plek om naar toe te gaan als je net geland bent in Paramaribo? Heeft iemand misschien goede ervaringen met een guesthouse?

antw: Er zijn verschillende Guesthouses in Suriname. Ik zat zelf een aantal jaren geleden Pension Amazone in de keizerstraat, maar weet niet of dat nog bestaat. Eenvoudig maar erg vriendelijke beheerder en het koste slechts EUR 10 per nacht.

  • Welke reisgids is aan te raden?? Volgens mij is er geen Loneley Planet van alleen Suriname maar van heel Zuid-Amerika. Is dat een goede?? Of zijn er betere?

antw: Je kunt beter een Nederlandse reisgids kopen. Er zijn er minstens 2 die erg goed zijn. Je kun op het Suriname Dashboard kijken:

http://surinamedashboard.com/surinamereisgidsen.php

  • Wat is qua geld het beste?? Kan je goed euro’s mee nemen en daar wisselen of zijn traveller cheques handiger?

antw: je kunt het beste gewoon pinnen bij diverse pinautomaten. O.a. bij de RBTT bank bij het Kerkplein in het centrum. Euro’s kun je overal wisselen bij Cambio’s.

  • Hoe duur zijn over het algemeen overnachtingen in een (budget) guesthouse? Hoeveel kost een (basic) maaltijd? Hoe duur is openbaar vervoer?

Antw: Eten en drinken is niet duur. Openbaar vervoer zeer goedkoop.

  • Hoe werkt het openbaar vervoer systeem in Suriname. Hoe reis je dus het beste van plek naar plek?

Er rijden goedkope minubusjes. Het belangrijkste busstation is aan de Heilige weg en omgeving + Waterkant. Tip: kijk in de deur naar de actuele prijs van een ritje of vraag een medepassagier. Overigens zijn de chauffeurs doorgaans eerlijk.

  • Welke plekken zijn aan te raden om naar toe te gaan in Suriname?

Awaradam, Palumeu, Dan Paati, Marowijne trip

Tip: met de PDP bus naar White Beach voor 2 euro ofzo. Deze vertrekt vanaf het terrein naast de brandweerkazerne aan de heilige weg.

Zie voor veel informatie over Suriname het Reizigers FAQ:

http://surinamedashboard.com/surinamefaq.php

Veel plezier! Gaat zeker lukken!

J. Kajana

Bedankt allemaal voor alle tips.
Zaterdag vlieg ik naar Suriname dus met alle tips moeten het 4 geweldige weken worden!

Groeten Sander

Beste Sanderr, heel veel plezier toegewensd!

Groetjes
Esther

Weet Jij Echt Alles Al Over Suriname?

Wil Je Virtuele Tours Door Suriname Beleven?

Ben net weer terug van de 4 weken Suriname.
Het was waanzinnig!!!

Heel veel leuke mensen ontmoet en veel mooie dingen gezien (Raleigh vallen, Galibi, Gunsi, Nickerie en nog een heleboel meer)
Een paar dingen via tours gedaan maar ook veel zelf! Ook goed te doen!
Suriname is een geweldig mooi land, ik kan iedereen aanraden er heen te gaan.

Bedankt voor alle tips. heb er veel aan gehad.

Gr Sander
www.sandersreizen.waarbenjij.nu

Fijn sander dat je zo genoten hebt!!! Idd suriname is super!!!

Beste Sander,

Je zou eens op www.landenreizen.nl kunnen kijken, zodat je eerst een aantal video’s van bepaalde bestemmingen kunt bekijken. Ik denk dat je daar veel aan hebt. Er staan 4 video’s over Suriname op. Het beste hotel ? Eco-hotel lijkt me een goede keuze.

Groetjes,

Vanessa

venessa , mischien moet je beter lezen? Sander is al lang weer terug uit Suriname.
Maar volgens mij wil je graag reclame maken voor die site?

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje die ik graag aan jullie zou willen stellen omdat ik zelf niet echt verder kom.
Vanaf september begin ik aan mijn examen jaar van de opleiding maatschappelijke zorg niveau 4 uitstroom richting specifieke doelgroepen. Nadat ik mijn diploma heb zou ik graag een tussenjaar hebben. Het liefst wil ik dan gaan werken in Aruba of Suriname of de Nederlandse Antillen óf Curaçao.
Dus niet vrijwilligers werk maar betaald werk.
Op internet kan ik helaas weinig vinden over werk in een van deze landen in mijn eigen sector zorg en welzijn.

Ik hoop dat jullie mij iets meer info kunnen geven over hoe ik dit het beste kan aanpakken

Alvast bedankt

Groetjes Linsay