Goede en slechte ervaringen in Suriname tijdens vakantie.

:vak02:

Goedenavond,

Wie van de leden is wel eens naar Suriname afgereisd of gaat wel vaker op vakantie daarnaar toe?

Hebben jullie ervaringen die jullie willen delen, good or bad?

Zelf kom ik de laatste 7 jaar bijna jaarlijks in Suriname en ik heb op zich relatief weinig slechte ervaringen. Wat ik zelf storend vind is de (bijna) vergane klantvriendelijkheid in bepaalde winkels. Dat betreft wel je koopplezier waardoor je minder geneigd bent om de stad in te gaan om te gaan shoppen. Daarentegen wordt de ene slechte ervaring in de ene winkel ruimschoots goed gemaakt in een andere winkel.

Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat je geen verwachtingen moet hebben vanuit een Nederlandse view. Heb gewoon geen verwachtingen, althans niet al te hoge verwachtingen zodat het nog altijd mee kan vallen…:backpack:

Qua natuurgebied is het fantastisch, ik mis wel het ECHTE strandleven… Geen bijzondere boulevards, alleen een aangelegd nepstrandje dat ook nog eens veel te wensen overlaat maarja je hebt altijd nog het binnenland in te trekken. Voor avonturiers en actieve vakantielui is het geweldig vertoeven in SU!

Ben benieuwd naar jullie bevindingen…
[HR][/HR][HR][/HR]

Niemand die haar of zijn ervaringen wilt delen?

Dat kan toch niet… :wink:

Veel mensen ontdekken Suriname voor het eerst en raken verliefd op het land. Er valt zoals ik al eerder schreef veel te zien en te beleven. Er zijn diverse (eco)resorts geopend die diep de jungle ingaan en daar in de natuur huisjes hebben om te relaxen van al het natuurschoon. Het is heel rustgevend en zo totaal anders van de stad Paramaribo… je waant je terug in de tijd, (met alle luxe gemakken die je kan bedenken). Zeker de moeite waard dat te ondernemen eenmaal in Suriname.

Er zijn nog relatief veel zandweggetjes in Suriname en met name in de regentijd kan dat wat problemen opleveren. Wees goed voorbereid en zorg dat je een goede (huur)auto hebt.

Het eten in Suriname is vrij goed te noemen… door de mix van culturen tref je ook een mix van gerechten aan. Een beetje van deze cultuur en die cultuur, zorgt ervoor dat men een diversiteit van gerechten kan bestellen.

Door het toerisme merk je wel dat ook in Suriname, de gerechten deels worden aangepast, bijvoorbeeld minder pittig, en toch ook weer een Europees tintje/draai eraan geeft om een stukje “herkenning” te bewerkstelligen.

De Nederlandse taal wordt door velen gesproken waardoor de communicatie toch vrij soepeltjes verloopt. Soms heb je wel wat taalbarrières, maar men komt gauw genoeg erachter wat er wordt bedoeld aan beide kanten.

Ik heb alleen maar goede ervaringen eigenlijk. Gewoon de dingen die jij ookal benoemd =)
Al vind ik het toerisme juist een minder punt. Ik vind niet dat er een Europese draai aan dingen gegeven moet worden. Suriname is juist prachtig zoals het nu is. Als het helemaal verwesterd (waar natuurlijk jaren overheen gaat) zou ik er niet zo snel meer heen gaan denk ik.

Ik denk dat het authentieke inderdaad zal verdwijnen, ook in de “binnenlanden” … maar het zal niet met een enorme vaart gaan. Toerisme is een goede inkomstenbron voor welk land dan ook. Echter men moet wel haar identiteit behouden.

Wanneer je voor het eerst in Suriname komt merk je dat het allemaal toch anders werkt dan in Nederland. Veel rustiger (lakser), niet zo aan regels gebonden, regels zijn er om verbroken te worden, niet te bazig doen, niet overdadig met je geld smijten. etc. etc…

Ik moest zelf heel erg wennen toen ik als volwassene na een lange tijd in SU aankwam, ik vond niets leuk, alles zo outdated etc, vond niets mooi, (maar ja als een pubertje zie je zaken toch anders als een volwassene). Nadat ik elk jaar naar SU begon te gaan , vond ik het allemaal niet erg meer, ik paste mij aan, aan het reilen en zeilen in Suriname. Aan de bevolking, aan de warmte (want ook daaraan moest ik wennen), winkels (met name personeel). Maar nu ben ik zo gewend dat het mij allemaal niets meer uitmaakt, ik ga naar Su om te genieten, van het land zelf en de diversiteit aan bevolkingsgroepen die toch redelijk vredig naast elkaar wonen en elkaars taal spreken.!

Leuk om te lezen. Ik ben nu in Suriname voor een langere periode. Ik geniet er elke keer van als ik er ben.
Het maakt niet zoveel uit naar welk land je gaat, je zal het altijd vergelijken met het land waar je vandaan komt. Het is aan jouw om dat punt los te laten en te genieten van het land waar je bent. Ik kom hier tot rust, geniet en ontspan.

Het is mij ook zeker wel opgevallen dat het winkelpersoneel in voornamelijk kledingwinkels niet heel beleefd is. De andere winkels word ik prima tot uitstekend geholpen.

I Love Su

1 like

Judith,

Dank je wel voor jouw leuke reactie. Fijn dat er reactie komt. Top!

Ben je op vakantie in Su? Of ben je student? En tenslotte ben je een Suri_Nederlander… of een NL-Nederlander ? Vragenvuurronde is gestart haha.

Ja wat betreft winkelpersoneel vind ik ook nog iets dat verbeterd kan worden, blijkbaar heeft het geen prioriteit. Goedkope studentjes die dan door de manager worden ingehuurd om de winstmarge te behouden.

In restaurants gaat het stukken beter, bij 't Vat, kan het nog wat beter. Maar goed voor alles is een oplossing, practice makes perfect!

Er valt heel veel te ontdekken in SU.

Ik ben een Surinaamse Nederlander en blijf hier 7 maanden om te ervaren hoe het is om hier te wonen. Nadien kijk ik of ik hier voorgoed wil blijven.
Er zijn erg weinig dingen die me echt “tegenvallen” moet ik zeggen. Wat ik al eerder schreef, als je blijft vergelijken dan kan het zijn dat dingen je niet aan staan. Maar dat zal je echt moeten loslaten om te kunnen genieten en mee te kunnen draaien.

Ben jij ook in Suriname?

Oh spannend zeg! Respect voor mensen die zo een beslissing durven nemen.

Zelf heb ik daar weinig familieleden en ik ben eigenlijk gewoon een vakantieganger. Wat ik geweldig vind in SU is de ruimte, de vrolijkheid, soort van 'stressloze" bestaan, er wordt hard gewerkt, hosselen genoemd, vele ballen tegelijkertijd draaiende houden om je bestaan te kunnen opbouwen. Het toerisme is wel een sector dat blijft bloeien en groeien.

Ik woon zelf in NL.

p.s. Heb je mijn foto topic al ontdekt? Wellicht dat je iets ervan herkend? Of zelf wat zou willen oploaden nu er je ook bent?

Wat leuk om allemaal te lezen. Wij zijn een nl echtpaar dat voor 3mnd naar su gaat. Wij gaan sfeer proeven en kijken of het zo goed bevalt om er te gaan wonen. Dus alle info die ik kan vinden wordt verslonden hier.

Hoi Jeanne,
Ik ben dus al aan mijn reis van ‘sfeer proeven’ begonnen. Mocht je vragen hebben dan beantwoord ik ze graag voor je. Niet dat ik alles weet, maar misschien kan ik je helpen. Toen ik zelf op internet ging zoeken vond ik het nog best lastig om alle antwoorden op mijn vragen te vinden.
Dus als ik je kan helpen dan hoor ik het wel.

Succes

Gewlig en hoe bevalt het daar. Wij vliegen 5 januari dus op naar het mooie weer

Ha Jeanne,

Hartelijk Welkom op dit forum. Vragen die jij hebt over Suriname zal ik eveneens proberen te beantwoorden zover ik kan. :blush:

Ik woon sinds vorig jaar in Suriname. Het bevalt mij tot nu toe goed. Samen met mijn vrouw verhuren we sinds kort een appartement voor vakantiegangers of stagiaires.(Zoek op Facebook op Zonnig Suriname voor een impressie.)

Waar ik wel aan moest/moet wennen zijn:

• Sommige autobestuurders kicken op het onwijs luid zetten van hun autoradio. In NL noemen we ze Sjonnies, hier in SU denken ze nog dat ze cool zijn.
  • Er zijn hier veel honden op straat. In het begin vond ik het wel even eng, maar je merkt al snel dat ze al bang worden als je ‘BOE’ naar ze roept.
  • In NL wordt bij feestjes thuis meestal rekening met de buurt gehouden. Hier is het algemeen geaccepteerd dat de buurt meegeniet van de muziek.
  • Bijna alle supermarkten zijn in Chinese handen. Naast het feit dat velen van hen onbeschoft overkomen, zijn er echt teveel supermarkten. Elke supermarkt zal zijn eigen winst moeten draaien op een beperkte omzet, wat resulteert in (voor Surinamers) hoge prijzen.

Suriname is een heerlijk land, echt de moeite waard om te bezoeken of om stage te lopen.

Groeten Marco

@ Zonnig Suriname aka Marco,

Welkom,

hoop veel te lezen over jouw ervaringen in SU.

Wat betreft de hondenpopulatie (groei) is afhankelijk van de eigenaars die hun honden niet castreren/steriliseren. Dat heeft geen prioriteit (helaas), de honden dienen veelal als waakhond tegen de dieven.

De Chinezen komen in grote getale naar SU , zonder enige kennis van het Nederlands danwel het Sranan Tongo (Surinaamse taal na het NL). Daardoor verloopt de communicatie ontzettend stroef of vrijwel niet. Had zelf enorme moeite met de omgang, maar nogmaals dat slijt wel t.z.t. omdat je dan ook zo gaat doen. Heel star en stroef, kopen wat je nodig hebt, betalen en wegwezen, niets geen sociaal praatje. etc. . Daar is men niet van gediend, oké er zijn wel wat uitzonderingen en moeten niet gelijk een ieder over één kam scheren.

Of de Chinezen ervoor zorgen dat de de prijzen van consumptiegoederen stijgen laat ik in het midden, want de overheid moet ook de lonen compenseren naar de stijgende prijzen… en of dat correct gebeurt… tja…

Ik zal eens kijken naar jouw aanbod van appartementen Marco, ik verblijf zelf altijd in een app. wanneer ik in SU ben.

Leuk, ik ga eens de appartementen bekijken voor als ik weer een keer ga. Ik heb juist leuke ervaringen met de Chinees, haha! Ik heb er een tijd gewoond en op een gegeven moment herkende ze me en mocht ik zelf spullen pakken achter de balie zodat ik niet hoefde te wachten. Maar verder is het wel vaak waar, ze spreken geen woord Engels, Nederlands of Sranan dus dat kan wel irritant zijn.

@IJKee

Spreek je Chinees? :smiley:

Bij welke buurt Chinees ga jij dan?

Haha nee ik spreek geen Chinees hoor maar het ging aardig goed met alle talen door elkaar heen :stuck_out_tongue:
Alle keren dat ik er ben geweest ging in naar de Chinees op de Munderweg. De Chinezen toen was al lang geleden hoor, ik weet niet of het nog steeds dezelfde waren vorig jaar eigenlijk. Sowieso ga ik meestal naar de kleinere winkeltjes en daar zijn ze meestal wel aardig, de grotere winkels kijken ze je vaak niet eens aan.

hahah is prima toch?? Misschien viel de Chinees op je?? Nee hoor, ik plaag je maar wat.

De Chinezen is een hardwerkend bevolkingsgroep, zij zijn ook in een totaal vreemd land beland en daar hun handel moeten drijven kost ook wat energie en inzet.

In Suriname heb je oa. de Creolen, Javanen, Hindoestanen, Chinezen en Nederlanders, die daar de bevolking vormen. Echter een ieder bevolkingsgroep heeft haar eigen taal (cultureel bepaald) en eigen identiteit. Maar het Nederlands en het Sranan Tongo zijn de talenl die alle bevolkingsgroepen met elkaar verbinden.